M.a.o. för lite förvaring!
Jag skulle ändra det höga skåpet till ett 60cm skåp.Och använda den till förvaring.

Tack för massa bra input!

Se ny skiss, vägghyllorna är vad som fanns att lägga in i programmet. Men på ett ungefär sådär.

Orsaken till att vi går mot att ha öppna hyllor är för att få så mycket luft som möjligt i vårat rätt lilla mörka kök med ganska lågt till tak. Just nu har vi plockat bort dörrarna från det befintliga köket (de håller på att rasa ned ändå!!) och tycker det ger en rätt skön känslam och att det är praktiskt. En skiss är att sätta öppna hyllor för porslin etc från dm ända in i hörnet, och på väggen över arbetsytan fram till hällen öppna hyllor för specerier etc samt hängen/magnetlister för redskap och ev ett par kastruller. Frågan är då bara var vi gör av mikron.

Droppet från disken har vi inte tänkt så mycket på. Tänkte ha stenskiva med underlimmad ho: tv om hon avställningsyta för disk mm, th om hon diskställ. Det bör väl gå hur bra som helst att blaska och kladda på stenskivan? Klart man kunde ha rostfritt hela vänsterbänken, få se om pengarna räcker för sten :cool:! I vilket fall som helst tror jag att arbetsytan som blir 120 cm borde räcka.

Thomas59, på vilket sätt tycker du att diskhons placering är konstig? Har svårt att se var den skulle kunna placeras annars. Längst ut till vänster känns konstigt, var ställer vi DM då?

Vi har tänkt ha kastruller och matlagningskärl i bänkhörnskåpet med karusell. I lådhurtsarna specerier. Och ja, det får bli 60 och 40 med vanliga lådor! Bort med symmetrin!

Och tack för kommentaren om vinhyllan, den slänger vi. ;)

Vi har väldigt svårt att ha städskåp ngn annanstans än i köket, vi har en rätt liten lägenhet. Tanken har slagit oss dock.

Från v till h, bänk: Avställningyta / ho / diskställ / arbetsyta / arbetsyta / häll / avställning
Från v till h, under bänk: dm / kompost, skräp/ hörn m karusell / hurts redskap + spec / ugn / hurts bestick + spec

bild1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BigGitt: Då får vi 20 cm mindre arbetsyta... Och vi måste ha städattiraljer nånstans.

Iofs kunde man tänka sig att ha horisontella väggskåp längst upp mot taket, och så öppna hyllor under, men horisontella väggskåp kanske är opraktiskt?

Om vi finner en lösning för städ nån annanstans lgh, kan vi ju göra om inredningen i det skåpet i efterhand... Vårt nuvarande skafferihögskåp är 40-bredd och det räcker till bra. Men det är inte praktiskt, bara hyllplan.

obiwankenobi skrev:
Just nu har vi plockat bort dörrarna från det befintliga köket (de håller på att rasa ned ändå!!) och tycker det ger en rätt skön känslam och att det är praktiskt.
Praktiskt tills dammet börjar lägga sig kanske..:(. Nu ska jag inte tjata mer i denna fråga för det är naturligtvis en smaksak upp till var och en.

Jo du har väl rätt Alfredo. Det porslin vi använder mest roterar emellertid så pass fort att det aldrig hinner samlas nåt vidare damm, men teservisen som kommer fram mer sporadiskt får man skölja av när det är dags att använda den.

Med tanke på detta, och att väggskåp sväljer mer än öppna hyllor, kanske en bra kompromiss vore att ha väggskåp på högerväggen bort mot kylskåpet. Då blir det inbyggd fläkt. Vardagsporslinet får stå på öppna hyllor över diskbänk och dm.

Eftersom så många av er tycker att vi har för lite förvaring, ska jag ta mig en ordentlig funderare på det igen - har beräknat att vi borde få plats med allt, men lite marginal kan ju vara bra.

Äsch då, alla lagar inte mat på samma sätt. Givetvis så skall du ta en funderare på om ni behöver mer förvarning men bara för att det är jätteviktigt för någon behöver det inte vara det för er. Jämför med hur mycket plats ni har nu - får ni in det mesta eller är det proppat? Gamla teserviser som används en gång varje år måste ju faktiskt inte stå längst fram i köksskåpen. ;)

OT - Min kära syster har ett kök som nog skulle få vissa forumister att vrida sig i plågor då det helt saknar all denna "förvaringsplats". Ett skåp med utdragslådor, bestick överst, glas i mellan lådan och tallrikar längst ner. Bredvid detta är diskhon med tillhörande sorteringsskåp undertill. Sedan kommer ett hörnskåp med karusell där kastruller och dylikt förvaras. Angränsande mot detta är spisen placerad och så avslutas skåpraden med ytterligare ett skåp med utdragslådor, för kryddor, specerier och liknande. Alltså, totalt fyra skåp. Funkar alldeles utmärkt men så har hon då heller ingenting som inte används till vardags framme.

Dalbotös skrev:
Mycket text.
Asså? Det skulle inte min fru klara av! Någonsin. Och vi är bara två vuxna numera!
Varje dag öppnas det minst 6-8 skåp! Din syster bantar kanske? Eller äter ute? Ungarna med?

BigGitt skrev:
Asså? Det skulle inte min fru klara av! Någonsin.
Det är väl tur att vi (fortfarande) får bygga kök som passar ens eget tycke och smak! ;)

• Gilla
BigGitt
  • Laddar…
Men visst är detta med att minimera förvaringsutrymmen i kök en modetrend som vi kommer att skratta åt om fem år.

BigGitt skrev:
Asså? Det skulle inte min fru klara av! Någonsin. Och vi är bara två vuxna numera!
Varje dag öppnas det minst 6-8 skåp! Din syster bantar kanske? Eller äter ute? Ungarna med?
Allt beror givetvis på vad man har för matlagningsvanor. :)
Gör man rätter i ugn fyra gånger om dagen så behöver man givetvis mer ugnsformar än om man aldrig gör det, exempelvis. Då jag själv inte ens har någon ugn tillhör jag ju sista kategorin där. ;)
Senaste matlagningen här drog ner följande; skärbräda, kniv, wokpanna, "stekpannerörmoj", tallrik, gaffel samt en sked. Av detta blev det bitar av morot, paprika, rödlök, squash, mangold, aubergine, fetaost och lax serverat med turkisk yoghurt ihoprört med pesto. Mums med minimal mängd disk = helt min stil.

Sorry TS för sidospår, lovar att skärpa mig. ;)

minimera förvaringsutrymmen i kök en modetrend
Modetrend eller inte, fokus för oss ligger inte på att minimera förvaringsutrymmena, utan att få ett trångt mörkt kök att bli lite mer luftigt och inbjudande! Det är därför vi tänker väggskåpslöst.

Får inte in mikron bara, men man kan väl leva utan...

obiwankenobi skrev:
Modetrend eller inte, fokus för oss ligger inte på att minimera förvaringsutrymmena, utan att få ett trångt mörkt kök att bli lite mer luftigt och inbjudande! Det är därför vi tänker väggskåpslöst.

Får inte in mikron bara, men man kan väl leva utan...
Good thinking :thumbup:

Och det är klart att ni får in en mikro.
Vad sägs om att sätta en liten specialhylla för den över diskmaskinen?
Halvvägs upp till de andra hyllorna.

PS
Om mikro: En av de viktigaste sakerna att tänka på är att man har någonstans att göra av det där stänkskyddet i plast med ett hål i mitten.
Med en inbyggnadslösning finns inget självklart ställe.
Men sätter ni mikron öppet på en egen liten hylla,
kan stänkskyddet ligga ovanpå mikron.
Tänk på det när ni bestämmer höjden på "mikrohyllan"!

Redigerat:
Alfredo skrev:
Påstår inte att jag har "rätt" (om man nu kan ha rätt i smakfrågor), utan skriver bara vad jag tycker.
Det bästa är att alla alltid har rätt i smakfrågor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.