1 742 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Köksplanering igång, synpunkter är välkommna.
ojoj.. tackar tackar.. där gav du mig nått att verkligen tänka på 
Fina ritningar..
Blir faktiskt inte helt dåligt med att ha öppning så som du har ritat..
Trevligare faktiskt, plus att det inte blir så mörkt i gången bakom kylskåpet.
Verkar som du har fångat storleken på köket rätt bra oxå..
Hjorde en liknande mall nu på stubben.. och mitt såg istortsätt lika dant ut med mått o.s.v... mycket imponerande
Smart det där med vinstället.. men jag tror jag skippar det.. och isåfall kör en frys under bänkskivan, och ett väggskåp för micro så man får lite avställningsyta att lägga skit på
Här kommer mitt exempel efter din mall

Fina ritningar..
Blir faktiskt inte helt dåligt med att ha öppning så som du har ritat..
Trevligare faktiskt, plus att det inte blir så mörkt i gången bakom kylskåpet.
Verkar som du har fångat storleken på köket rätt bra oxå..
Hjorde en liknande mall nu på stubben.. och mitt såg istortsätt lika dant ut med mått o.s.v... mycket imponerande
Smart det där med vinstället.. men jag tror jag skippar det.. och isåfall kör en frys under bänkskivan, och ett väggskåp för micro så man får lite avställningsyta att lägga skit på
Här kommer mitt exempel efter din mall

Köket har blivit väldigt funktionell nu. Bra med avställningytor, disk i ena längan, matlagning i den andra och förvaring i den tredje. Arbetytan mellan vask och spis är tillräckligt lång. Fönstren där man mest arbetar. Bra underlag av Linska!
Absolut.. ett toppenforum.. felet med forumet är att man får massa dumma och dyra idéer hela tidenlbg skrev:
Ännu en gång.. stort tack Linska för ditt tips..
När mallen då e klar e bara frågan om man ska köra i ek.. eller om man ska välja traditionella vita luckor
Samma fråga gäller även bänkskiva..
Blir det vitt kök.. så blir det mörk träfärgad bänksskiva..
Blir det ek kök så känns stenfärgad eller marmorskiva mest naturlig.
Vasken som vi ska ha blir iallafall aluminium som är heltäckande även över kanten, och som även går ut och täcker över diskmaskinen. Intra Atlantic hette den.. men tror även Ifö har nån liknande..
Aja.. bara att fundera vidare
Hej Miicke!
Kul att du gillade mitt förslag, blir nästan lite röd om kinderna när jag får beröm från flera håll.
Om du vill gömma "skiten" på avställningshyllan under micron kan du med fördel sätta dit en sån här hylla
Perfekt att få undan kaffebrygg, brödrost mm. (heter avsikt och är ifrån ikea)
Det som skiljer våra ritningar åt är väl placeringen av kyl/frys/micro-modulen(?).(om jag inte ser helt fel.. det har hänt förut!) Min är placerad närmare matplatsen. Anledningen till det är att man ska kunna plocka ur diskmaskinen och ha lådorna bredvid dm utdragna, samtidigt som det ska kunna gå att passera där. Men som sagt jag kanske ser fel eller så funkar det inte med dina mått.
Super att det blir en heltäckande diskbänk, det är så otroligt mycket mer praktiskt!
Lycka till med köket! / Malin
Kul att du gillade mitt förslag, blir nästan lite röd om kinderna när jag får beröm från flera håll.
Om du vill gömma "skiten" på avställningshyllan under micron kan du med fördel sätta dit en sån här hylla
Det som skiljer våra ritningar åt är väl placeringen av kyl/frys/micro-modulen(?).(om jag inte ser helt fel.. det har hänt förut!) Min är placerad närmare matplatsen. Anledningen till det är att man ska kunna plocka ur diskmaskinen och ha lådorna bredvid dm utdragna, samtidigt som det ska kunna gå att passera där. Men som sagt jag kanske ser fel eller så funkar det inte med dina mått.
Super att det blir en heltäckande diskbänk, det är så otroligt mycket mer praktiskt!
Nu börjar det verkligen likna något, kommer bli kanonsnyggt.
En liten detalj som ni kanske nappar på (vi gjorde det då vi planerade och ångrar oss inte):
Ni har flera skåp med tre lådor men också klämt in ett med 5 lådor, säkert praktiskt men rent estetiskt blir det snyggare om ni väljer en med tre lådor även här.
Ni har även pendlat lite mellan halv/helintegrerad diskmaskin.. Jag tycker den helintegrerade är mkt snyggare. Har ni småbarn så är också den helintegrerade att föredra.
Våra vänner har halvintegrerad + en liten knatte som tycker det är kul att trycka o vrida på allt han kommer åt.
En liten detalj som ni kanske nappar på (vi gjorde det då vi planerade och ångrar oss inte):
Ni har flera skåp med tre lådor men också klämt in ett med 5 lådor, säkert praktiskt men rent estetiskt blir det snyggare om ni väljer en med tre lådor även här.
Ni har även pendlat lite mellan halv/helintegrerad diskmaskin.. Jag tycker den helintegrerade är mkt snyggare. Har ni småbarn så är också den helintegrerade att föredra.
Våra vänner har halvintegrerad + en liten knatte som tycker det är kul att trycka o vrida på allt han kommer åt.
Väggen som kylen och frysen kommer stå emot kan inte komma längre än 180cm ifrån väggen där vasken och de skåpen står emot.. Har ju en jäkla elcentral där som jag ej vill flytta.. D.v.s. att det blir en gång på ca 110-120 cm imellan.. Det måste väl räcka tycker jag.Linska skrev:Hej Miicke!
[bild]
Rogerio: Det blir en heltäckande lucka till diskmaskinen..
Förresten.. någon som vet något märke som tillverkar bra frysar `till vettiga priser att sätta under bänkskivan?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden