Är i planeringsstadiet av nytt kök.
Huset är byggt 1979, och köket är inte omgjort sedan dess så det kan va på tiden nu
Här kommer 2 bilder på hur det ungiofär ser ut nu..
Med de populära bardiskarna
Till vänster om kylskåpet och frysen sitter dessvärre en elcentral som är svår och dyr att flytta.

Och ett foto direkt ifrån verkligheten.. kyl och frys är bakom den vita väggen.

Iom elcentralen så kom jag och min sambo på att vi förlänger väggen ännda in till badrumsdörren som man ser en skymt av till vänster om fotot, och sedan bygger ett U-kök.

Vad tror ni om detta kök, kan det bli lyckat?
Det jag är mest osäket på är att kylen som kommer i ett inbyggt skåp direkt när man ser köket (till vänster) kommer täcka insynen i köket. (Frysen kommer i underskåpet till höger om kylen)
Alla synpunkter är välkommna. Tips ideer? Vi är relativt gröna när det gäller köksplanering.
Huset är byggt 1979, och köket är inte omgjort sedan dess så det kan va på tiden nu
Här kommer 2 bilder på hur det ungiofär ser ut nu..
Med de populära bardiskarna
Till vänster om kylskåpet och frysen sitter dessvärre en elcentral som är svår och dyr att flytta.

Och ett foto direkt ifrån verkligheten.. kyl och frys är bakom den vita väggen.

Iom elcentralen så kom jag och min sambo på att vi förlänger väggen ännda in till badrumsdörren som man ser en skymt av till vänster om fotot, och sedan bygger ett U-kök.

Vad tror ni om detta kök, kan det bli lyckat?
Det jag är mest osäket på är att kylen som kommer i ett inbyggt skåp direkt när man ser köket (till vänster) kommer täcka insynen i köket. (Frysen kommer i underskåpet till höger om kylen)
Alla synpunkter är välkommna. Tips ideer? Vi är relativt gröna när det gäller köksplanering.
Det enda som jag reagerade på var att det ser ut att vara långt mellan spisen och diskhon. Kan ni flytta diskhon till fönstret? Tyvärr blir det en trång och mörk korridor där elcentralen ligger men det kanske inte går att göra något åt.
Annars ser det bra ut
Annars ser det bra ut
Vi har funderat på att sätta diskhon i hörnet vid fönstret.Elica skrev:
Men vet inte om det är så praktiskt och snyggt då vi vill ha dubbelho.
Känns som den kommer för nära spisen om man sätter den under fönstret oxå.. :S
Gången mot badrummet bli ca 1m bred, så trång trot jag inte den kommer kännas, men att det blir mörkt nog inte så mycket att göra nått åt i detta fallet.
Möjligtvis kan man öppna upp nått litet hål mellan under och överskåpen så man ser åt det hållet i köket, plus att lite ljus släpps fram.
Ni har helt rätt att det kanske är lite långt.
Mätte lite snabbt.. och ca 2,5 meter blir det i mellan spisen o diskhon..
Testade att byta plats på diskhon och diskmaskinen..
Men gillade inte riktigt utseendet då.. men det blir ju iallafall 50cm närmare
Tror oxå det blir trångt mellan diskmaskinen och skåpet till väster om hörnet.

Fler ideer eller tips på vad som kan ändras?
//Micke
Mätte lite snabbt.. och ca 2,5 meter blir det i mellan spisen o diskhon..
Testade att byta plats på diskhon och diskmaskinen..
Men gillade inte riktigt utseendet då.. men det blir ju iallafall 50cm närmare
Tror oxå det blir trångt mellan diskmaskinen och skåpet till väster om hörnet.

Fler ideer eller tips på vad som kan ändras?
//Micke
Det där ser mycket bättre ut, det upplevs säkert som mycket luftigare också! Förut var ju diskhon liksom inklämd i hörnet, det kan vara mycket skönt med arbets- och avställningsyta på båda sidor.
Går det inte att flytta hällen något närmare, inåt köket också? Skulle vara kanon!
Lycka till!
Går det inte att flytta hällen något närmare, inåt köket också? Skulle vara kanon!
Lycka till!
Tacklbg skrev:
Jo, det går flytta spisen ca 40 cm närmare. Men tänkte att det såg mest estetiskt ut om den var mitt imellan fönstrena, och inte direkt inpå vänsterfönstret.
Men det är kanske inget man tänker på?
Ja, det är ju förstås en synpunkt, jag såg inte att du hade placerat häll och fläktkåpa centrerat mellan två fönster... MEN... Om du istället för den modell du ritat in (jag tycker den modellen är ett stort åbäke, ursäkta mig), väljer en annan modell som är lite nättare, så gör det nog inget att det inte är helt centrerat. Varenda centimeter åt vänster är mycket värd! Se denna exempelvis, urfräck! http://www.thermex.se/sw374.asp
Annars kan du ju sätta in ett överskåp dikt intill denna läckra fläkt så att alltihop (som en hel väggmöbel) blir centrerat! Det passar utmärkt, tycker jag! Den brukar man sätta mellan två överskåp, utan mellanrum, snyggt!
http://www.thermex.se/sw387.asp

Annars kan du ju sätta in ett överskåp dikt intill denna läckra fläkt så att alltihop (som en hel väggmöbel) blir centrerat! Det passar utmärkt, tycker jag! Den brukar man sätta mellan två överskåp, utan mellanrum, snyggt!
http://www.thermex.se/sw387.asp
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den var jäkligt snygg.. tack för det tipsetlbg skrev:
Har faktiskt inte tänkt på storleken så mycket, har mest satt dit en för att markera platsen.
Men tar man en mindre så ser det nog inte lika dumt ut..
Har gjort lite ändringar med mindre underskåp bredvid spisen, samt flyttat diskhon till hörnet.
Men nja.. vet inte om jag gillar det (tänkte mest på diskhon)
Här kommer bild.. (ursäkta bildspammandet)

Lägger mig i också...
Nja, diskhon i hörnet ser inget vidare ut. Tycker absolut att diskmaskinen ska vara till vänster och diskhot till höger. Dels för att få hon närmare spisen, dels för att en ska kunna hantera disk och en ska kunna hantera matvaror utan sammanblandning. Inte så fräscht!
Dock måste det till en förändring av skåpen. Som du har placerat diskmaskinen på en av bilderna kommer inte luckan att gå att öppna utan att ta i handtaget på luckan jämte. Går det att sätta ett 90* 90* hörnskåp med viklucka innanför diskmaskinen kanske?
Annars ser det bra ut!!
MVH Wilma
Nja, diskhon i hörnet ser inget vidare ut. Tycker absolut att diskmaskinen ska vara till vänster och diskhot till höger. Dels för att få hon närmare spisen, dels för att en ska kunna hantera disk och en ska kunna hantera matvaror utan sammanblandning. Inte så fräscht!
Dock måste det till en förändring av skåpen. Som du har placerat diskmaskinen på en av bilderna kommer inte luckan att gå att öppna utan att ta i handtaget på luckan jämte. Går det att sätta ett 90* 90* hörnskåp med viklucka innanför diskmaskinen kanske?
Annars ser det bra ut!!
MVH Wilma
Håller med, diskhon i hörnet är inte praktiskt. Ser konstigt ut.
Och tyvärr har wilma rätt i att det blir svårt med att ha diskmaskinen i hörnet, det slår i handtaget på luckan bredvid...
Det som återstår är att sätta diskhon som du gjorde sist, fast i motsatt hörn, alltså att du flyttar den till vänster (itifrån sista bilden). Visserligen nästan i hörnet, vilket jag ratade förut, men å andra sidan kommer du närmare hällen. Det känns inte heller lika bakvänt att ha den mot denna sida som att ha den mot andra hörnet.
Den nya fläkten du ritat in är så mycket nättare, visst ger det ett luftigare intryck redan på skissen?
Kul att du gillade fläkten jag länkat.
Och tyvärr har wilma rätt i att det blir svårt med att ha diskmaskinen i hörnet, det slår i handtaget på luckan bredvid...
Det som återstår är att sätta diskhon som du gjorde sist, fast i motsatt hörn, alltså att du flyttar den till vänster (itifrån sista bilden). Visserligen nästan i hörnet, vilket jag ratade förut, men å andra sidan kommer du närmare hällen. Det känns inte heller lika bakvänt att ha den mot denna sida som att ha den mot andra hörnet.
Den nya fläkten du ritat in är så mycket nättare, visst ger det ett luftigare intryck redan på skissen?
Lite bilder på hur vi byggde vårat U-kök. Har inte ångrat oss en minut. Kanske du får några idéer.
http://www.anitha.se/ombyggnad.htm
http://www.anitha.se/ombyggnad.htm
Här är en ritning jag har knåpat lite på. Har ju inte det exakta rumsmåttet men jag tror att det ska få plats.
Som du ser har jag valt att öppna upp köket för att det inte ska bli så instängt. Tanken är även att det ska bli lättare att plocka i och ur diskmaskinen, tallrikarna läggs enkelt i grytskåpet bredvid dm. Har även placerat 60cm grytskåp på var sida om spisen för en enhetlig känsla OCH för att lådor är mycket mer praktiskt än skåp.
Ovanpå frysen(141cm högskåp) har jag stoppat ett överskåp för micro samt i gluggen på baksidan mot dm ett vinskåp.
Det är premiär för mig att klistra in "hemmabilder" så jag hoppas att det funkar
*EDIT det funkade inte att lägga in alla bilderna så jag postar dem separat*
Som du ser har jag valt att öppna upp köket för att det inte ska bli så instängt. Tanken är även att det ska bli lättare att plocka i och ur diskmaskinen, tallrikarna läggs enkelt i grytskåpet bredvid dm. Har även placerat 60cm grytskåp på var sida om spisen för en enhetlig känsla OCH för att lådor är mycket mer praktiskt än skåp.
Ovanpå frysen(141cm högskåp) har jag stoppat ett överskåp för micro samt i gluggen på baksidan mot dm ett vinskåp.
Det är premiär för mig att klistra in "hemmabilder" så jag hoppas att det funkar
*EDIT det funkade inte att lägga in alla bilderna så jag postar dem separat*