Tänkte beställa kök när jag fått tillträde till lägenheten och kunna göra en sista kontrollmätning. Ville passa på att fråga om det är något jag borde tänka på som jag kanske missat.
Köket är ganska smalt, så en av grundtankarna har varit att göra ett så luftigt kök som möjligt. Enda större problemet jag har är vasken. På grund av storleken på väggen så får jag bara plats med ett 40-skåp. Däremot så tror jag att borde få plats med en lite större vask om jag delvis sågar upp skåpet.
Bakväggen ska inte vara brun, men bilden blev väldigt överexponerad med vit vägg.
Köket är ganska smalt, så en av grundtankarna har varit att göra ett så luftigt kök som möjligt. Enda större problemet jag har är vasken. På grund av storleken på väggen så får jag bara plats med ett 40-skåp. Däremot så tror jag att borde få plats med en lite större vask om jag delvis sågar upp skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakväggen ska inte vara brun, men bilden blev väldigt överexponerad med vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ för att få plats med en större vask är att ha djupare skåp mot den väggen och sedan sätta vasken åt andra hållet. Så har mina föräldrar löst det i sin lägenhet som har ett väldigt smalt kök. Kräver såklart att man har tillräckligt djupa skåp (vilket Kvik har) och gör den fria bänken mellan spis och vask lite mindre.
Ja, det svåraste är nog avloppet som kommer upp strax under vasken. El och vatten i övrigt skulle säkert kunna gå att lösas.byggankan skrev:
I så fall så skulle jag skippa den lilla bänken på motsatta väggen om spisen och ställa kyl och frys där och frigöra hela kortsidan för vask och disk istället. Fast då kanske det blir trångt mellan kyl/frys och arbetsbänkar. Rekommendation är ju ca 120 cm men om området mest är för passage så funkar det med 90-100. Vi har 100 mellan kyl/frys och kortsidan på köksön och det är bara problem när någon sitter på kortsidan samtidigt som man ska öppna dörrarna.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Välj en större ho bara som tar mer plats in mot hörnan.
Nej, kyl och frys sitter på den väggen idag och det är onödigt trångt, så den varianten vill jag inte görabyggankan skrev:I så fall så skulle jag skippa den lilla bänken på motsatta väggen om spisen och ställa kyl och frys där och frigöra hela kortsidan för vask och disk istället. Fast då kanske det blir trångt mellan kyl/frys och arbetsbänkar. Rekommendation är ju ca 120 cm men om området mest är för passage så funkar det med 90-100. Vi har 100 mellan kyl/frys och kortsidan på köksön och det är bara problem när någon sitter på kortsidan samtidigt som man ska öppna dörrarna.
Fick rätt bra tips från en annan köksleverantör när jag var där igår, ska försöka rita om och återkomma.
Så här. Köksleverantör nummer två fick mig att inse att diskmaskinen faktiskt inte behöva sitta smack intill avloppet. Så jag flyttade helt enkelt diskmaskinen och satte den bredvid spisen och fick även in en fullbred diskho. Ytterligare bonus är att jag även får ett vettigt skåp för källsorteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara