Hej,

Vi hyr ett hus byggt på 50-talet på ca. 90kvm. Värmesystemet består av en kökspis, en kakelugn samt en Norrahammer kökspanna (0,9m2). Kökspannan värmer ett antal radiatorer i huset. De flesta kompletterades förra året då husets huvudsakliga värmesystem med elvärme skrotades. Det finns även en 6kW elpatron i källren samt en gammal varmvattenberedare kopplade till slingan.

Nu fick vi en sotbrand förr ett par dagar sedan. Det upptäcktes genom att det slog lågor ut genom ventilen för stekos. (den som sitter över köksspisen). Jag är ingen expert på murstockar men detta borde ju vara en egen pipa(skild från pipan för pannan) och jag drar då slutsatsen att piporna går ihop längre upp i murstocken. Inte tillåtet numera vad jag fattat men inte ovanligt på 50-talet.

Varför sotbranden uppstod vet jag inte. Vi har inte eldat mer i pannan än vanligt. Den enda skillnaden är att vi denna vinter har mycket furuved med tyre i som många säger lätt sätter sig i murstocken?

Nu har vi inte eldat sedan branden i väntan på att en sotare skall komma hit och sota. Dock undrar jag vad man kan göra för att undvika detta i fortsättningen? Elen är dyr och värmen från köksspisen fördelar sig sådär i huset. Finns det någon riskt att murstocken skadats? Eldan slocknade så fort jag stängde draget till pannan d.v.s. det slocknade i pannan.

Skulle det hjälpa att koppla en akumulatortank till pannan? D.v.s att man inte eldar lika ofta. Det är förberett för en tank i källaren. Skall man då satsa på en tank med inbyggd varmvattenberedare och skrota den gamla från 50-talet? Hyresvärden har varit noga med att att förbereda för tank så med lite påtryckningar från mig är det nog inte en omöjlighet.

Tacksam för alla tips!
 
Redigerat:
För att undvika tjärbildning i skorstenen som kan de näring åt soteld skall man använda torr ved och absolut inte pyrelda. Det skall brinna livligt!

Pannor med acctank är idealiska i detta avseende, man eldar ordentligt under en kortare period och nyttjar sedan den lagrade värmen.

Skorstenen kan skadas av soteld då det kan bli enormt varmt. Sotaren kommer säkert att inspektera och provtrycka den.

Tur att det inte gick värre, många hus har gått förlorade pga soteld.
 
Ja, som sagt tur att det inte gick värre.

Veden är torr. Dock så blir det att man snåleldar ibland, då det lätt kokar i pannan när man fått upp lite temperatur. Men visst försöker man tänka på att det inte skall bli alltför ofta.

Får se vad sotaren säger i morgon.
 
När man har liten vattenvolym och lätt råkar ut för kokning så är det bara att bita i det sura äpplet och lägga i mindre ved åt gången samt låta det brinna ut när det är varmt. Visst är det ett bök att tända, men har du tillgång till tyre så borde det inte vara något större problem ;-)
 
ylven skrev:
När man har liten vattenvolym och lätt råkar ut för kokning så är det bara att bita i det sura äpplet och lägga i mindre ved åt gången samt låta det brinna ut när det är varmt. Visst är det ett bök att tända, men har du tillgång till tyre så borde det inte vara något större problem ;-)
Du har förstås rätt.
Den bästa lösningen är förstås en ackumulatortank.
Hur tror tank tror ni att en gammal kökspanna orkar med? 750l? 500l?
 
C
Orkar väl hur stor som helst, det är bara att du får elda längre innan den blir full.. Hur länge orkar du elda? :P
 
cheetah1 skrev:
Orkar väl hur stor som helst, det är bara att du får elda längre innan den blir full.. Hur länge orkar du elda? :P
Ja naturligtvis. Med orkar menar jag att inom en rimlig tid. Behöver man elda i 12 timmar för att få upp lite värme i tanken så försvinner ju lite meningen med det.

Jag formulerar om frågan. Skulle en dylik g:a norrahammar kökspanna klara att värma upp en 750l's tank inom låt oss säga 2h?
 
Du har fortfarande ett problem med alltför kraftig och långvarig eldning i en gammaldags panna iom att rökgaserna som går ut i skorstenen är mycket varma och därmed kommer ju också skorstenen att bli varm efter lång tids eldning, kanske tom farligt varm och riskerar att antända kringliggande material. Därför är det fortfarande en bra idé att elda små brasor ofta och låta det brinna ut emellan.
 
Tyrveden ska du inte elda med, bara spänta upp i stickor att tända med.

För att soteld ska kunna uppstå krävs att det finns något i pipan som kan brinna, dvs tjärhaltigt blanksot. Vanligt torrt flygsot blir det inte soteld av (om det inte är oerhörda mängder). Blanksot uppstår vid pyreldning, dvs elding med stängt drag ev i kombination med tjärig ved, tall... Tjärningen i pipan börjar från toppen där det är kallast och vandrar sedan neråt och när den kommit tillräckligt långt ner är det tillräckligt varmt för att det ska antända och då brinner allt guck med det karatärisktiska dånet och knäppningarna, har man en gång hört det går det inte att missta sig.
Inte säkert att det var soteld du hade, kan vara flottet i imkanalen som antänt av värmen från pannpipan bredvid. Äldre pannor (pannkonstruktioner) har hög rökgastem, när jag satte rökgastermometer på min gamla kombipanna gick den raskt förbi 500 ett bra stycke, 700 minst...har man en sån utan tank så får man braselda, dvs elda en-två timmar och sedan låta det slockna ut och tända när det börjar bli kallt i kåken igen. Skorstenen tål inte såna temperaturer.

Rekommenderar inte att elda med enbart tall, det tjärar även om det ine är tyre i, speciellt tallgrenar. Blanda upp det med annan ved.
 
Min syster har en sådan kökspanna som trådskaparen har, Den är kopplad mot 2 st 500 l tankar i källaren o huset är på 230 m2 som inte är så bra isolerat men det går fint att ladda dessatankar på ca 6 tim då det är kring -20°
Den murade skorsten hos dom står mitt i kåken men blir bara ljumen på utsidan då man eldat rätt hårt för att värma tankarna..

Första brasan ska du tända uppifrån sen lägga i mindre mängd varje gång..
 
Fotografen skrev:
Tyrveden ska du inte elda med, bara spänta upp i stickor att tända med.

För att soteld ska kunna uppstå krävs att det finns något i pipan som kan brinna, dvs tjärhaltigt blanksot. Vanligt torrt flygsot blir det inte soteld av (om det inte är oerhörda mängder). Blanksot uppstår vid pyreldning, dvs elding med stängt drag ev i kombination med tjärig ved, tall... Tjärningen i pipan börjar från toppen där det är kallast och vandrar sedan neråt och när den kommit tillräckligt långt ner är det tillräckligt varmt för att det ska antända och då brinner allt guck med det karatärisktiska dånet och knäppningarna, har man en gång hört det går det inte att missta sig.
Inte säkert att det var soteld du hade, kan vara flottet i imkanalen som antänt av värmen från pannpipan bredvid. Äldre pannor (pannkonstruktioner) har hög rökgastem, när jag satte rökgastermometer på min gamla kombipanna gick den raskt förbi 500 ett bra stycke, 700 minst...har man en sån utan tank så får man braselda, dvs elda en-två timmar och sedan låta det slockna ut och tända när det börjar bli kallt i kåken igen. Skorstenen tål inte såna temperaturer.

Rekommenderar inte att elda med enbart tall, det tjärar även om det ine är tyre i, speciellt tallgrenar. Blanda upp det med annan ved.

Intressant.
Jag hörde inget dån överhuvudtaget. Inte som jag minns i alla fall (iofs dånar pannan rätt mycket överlag). Det ända var att jag såg glöd i imkanalen( det är väl facktermen för kanalen för tex. stekos?) som senare övergick till lågor, för att sedan slockna så fort jag ströp draget till pannan.

Har inspekterat imkanalen själv i efterhand (sotaren hade inte tid att komma igår men skulle höra av sig idag) och tycker mig se en liten skada mellan två stenar lite längre upp.

Hur som helst skall pipan kollas och finns det skador skulle hyresvärden göra någon inre keramisk behandling av pipan. Antar att det rör sig om någon form av glidgjutning med keramiskt bruk.

Beträffande eldning så blir det mycket furuved eftersom det är mest det jag har. Dock har jag en del björkved som jag får kolla upp om den är torr nog att eldas med. Tyre används som sagt mest till att tända med, men ibland har en och annan bit slunkit med av bara farten. Detta får kontrolleras nogrannare i fortsättningen.

Pyreldning har undvikits men visst har det hänt att man eldat längre än 2 timmar. En erfarenhet jag får ta med mig.

Det finns ett spjäll med Ö och S på (antar att det är öppet och stängt) på själva pannan. Det brukar jag ha i läge Ö. Några tips på hur man skall använda sig av detta vid eldning?
Fler eldningstips mottages gärna! På ved inkastluckan finns ju också en "ventil". Denna har jag haft ganska öppen för jag antar att man styr någon form av efterbränning med den?

@ylven: Du tror alltså att en akumulatortank skulle kunna skada mer än den gör nytta?
 
Tänd veden uppe på ved lasset, ventilen på vedinkast luckan skall vara helt öppen den ventilen är pannans sekundärluft insläpp och det krävs att den är öppen för att du skall kunna förbränna alla gaser som bildas vid förbränning av veden.
När du har denna ventil öppen så kommer du även att uppnå en mycket bättre förbränning och därmed mindre oförbrända gaser som vandrar vidare genom skorstenen därigenom så minskar du chansen att en skorstens brand inträffar igen.
 
Sotaren har varit och kollat skorstenen. Den var hel och fin. Ett litet läckage uppe på taket som man bör fixa, men som ej var akut. Ingen som helst(eller väldigt lite) tjärbildning eller sot heller.
Förmodligen så har något gammalt fågelbo eller dylikt ramlat ner och fattat eld.

Dock så påpekade han att spjället (Öppet/stängt) ovanpå pannan var trasigt så vi har i princip eldat rak ut i skorstenen.

Någon som vet om det finns reservdelar till en såpass gammal panna eller får man leta upp en beganad dylik och slakta?

Nu kan man börja elda igen! Skönt!
 
När det gäller reservdelar till gamla vedspisar är det väl Davidsson i Reftele som gäller
http://www.j-davidssons.se/
annars kan du väl sätta in ett spjäll i skorstenen
 
Litet tips...För att förebygga tjärbildning elda lite zink då och då gärna med en urdragning av pipan efteråt. Då torkar tjäran ut och är lättare att få bort. Det skall finnas förpackningar med zinkplattor på marknaden. Även de flesta "sotbort" pulver innehåller zink. När det gäller sotbrand är det relativt lungt med ett hus från 50-talet. Det var värre med dom riktigt ga:kåkarna där men gick in med vindsbjälklaget i murstocken. Skulle du få skorstensbrand kan du försöka släcka genom att slänga in grovsalt genom sotluckan. Den utvecklar en gas som stjäl allt syre. Dock är det bästa att försöka strypa ner draget så att det brinner så lungt som möjligt och sedan ringa brandkåren. Får det brinna ut har du en jäkligt ren skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.