Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fundera på hur man kan göra en kökspanna typ wamsler mer effektiv mot vattnet. samt avge mindre effekt i form strålningsvärme.
Original sitter det vattenmatel på sidorna av eldstaden, men mycket av energin/ värmen går upp till spishällen som ibland blir nästan Röd om man eldar kraftigt. Självklart bra om man vill laga mat på den men mindre bra om man vill kunna ladda tanken snabbare.
Nu till mina funderingar. Borde man inte kunna svetsa en tank med samma mått som spishällen och typ 50mm hög. Själva spishällen går enkelt att lyfta bort och ligger bara på ett såntdär tätningssnöre som jag glömde namnet på, och ersätta med denna vattenmantel/tank issåfall. Tror ni man skulle få mer effekt till acktanken av denna modifikation, och mindre i form a strålningsvärme? Kanske man kan isolera uppepå den nya tanken med nånting oxå. Frågan är bara hur man skulle koppla ihop den nya tanken med den befintliga vattenmantel. Så allt blir en och samma tank. Så man slipper en extra laddomat för spishällstanken. Vet att det är många med denna typ av kökpannor som klagar på att det blir 40grader varm i köket pgav strålningsvärmen innan man hunnit ladda acktanken till 90 grader.
bifogar en bild på hur min kökspanna ser ut när jag lyft bort spishällen
öppen för alla möjliga förslag. mvh