T
Det kan vara så att vänster skruv bara kan släppas på och sen justeras dörren för hand till lagom läge och sen drar du åt den igen.

T Testarn skrev:
Den vänstra skruven justerar in/ut, den högra justerar höger/vänster och de andra två höjden på luckan
Precis så måste det vara
jag lyckas skriva av den närmast mig alltså den högra den gör så att luckan hamnar
Mer åt den högra sidan. Men den skruven jag antar att jag vill skruva är väll den längst till vänster? Alltså den jag inte lyckas skruva loss jag uppfattar det som att det är den som ändrar hur långt in luckan går

T Testarn skrev:
Det kan vara så att vänster skruv bara kan släppas på och sen justeras dörren för hand till lagom läge och sen drar du åt den igen.
Lyckas inte rubba den

T Testarn skrev:
Den sitter som en smäck

Lyckades skruva lös nu
Men behövde skruva den till höger för att kunna göra detsamma med den längst in alltså till vänster.

• Gångjärn på en vit dörr med två skruvar synliga, del av ett projekt för att justera dörrens position genom att skruva till höger och vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Egon125 Egon125 skrev:
Den sitter som en smäck
Att något "sitter som en smäck" brukar betyda att något passar perfekt. :)

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
J
Alltså, den vänstra skruven lossar du på för att föra luckan inåt/utåt, då det är en slags skena som skruven glider i. Den högra skruven ändrar du vinkel på gångjärnet med. I ditt fall med en högerlucka så justerar du den åt höger genom att skruva medurs och tvärtom. Man får prova sig fram tills det blir bäst läge.

• Gilla
IgelSpikey
  • Laddar…
K
T Testarn skrev:
Att något "sitter som en smäck" brukar betyda att något passar perfekt. :)
Egon125 Egon125 skrev:
Mina köksluckor ser inte ut att vara riktigt i schack
Men vad betyder "i schack" då?

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
MultiMan
Egon125 Egon125 skrev:
Lyckades skruva lös nu
Men behövde skruva den till höger för att kunna göra detsamma med den längst in alltså till vänster.
Det ser ut som att du eventuellt använder fel typ av skruvmejsel då särskilt den övre skruven är misshandlad. Det finns minst två typer av stjärnskruvar, Phillips och Pozidriv. Poxidriv syns tydligast på att den har 4 extra små slitsar i 45 graders vinkel mellan de vanliga uttagen. Använder man fel storlek (vanligaste är 1 eller 2 som i detta fallet) eller fel typ av skruvmejsel till en skruv är det svårt att få fäste och man deformerar lätt huvudet så det blir ännu svårare i framtiden.

Vill man krångla till det ytterligare så finns Phillips i två typer med lite olika geometri, JIS Phillips och standard europeisk. Jag har främst hittat JIS i datorlådor med tumgängad skruv i, t ex 6-32 UNC. Bara rätt sort Phillips gör att man få maximalt fäste, fel variant glider lätt ur. Jag tror JIS är ursprungligen japansk.

Redigerat:
MultiMan
K Kardan79 skrev:
Men vad betyder "i schack" då?
https://sv.wiktionary.org/wiki/hålla_i_schack

hålla i schack

1. (idiomatiskt, transitivt) hålla i styr, hålla under kontroll, disciplinera, hålla tillbaka, kontrollera eller göra så att något oönskat inte händer eller inte förvärrasDet sägs att kärnenergi är ett bra sätt att hålla koldioxidutsläpp i schack.Användning: Behöver ett objekt - någon eller något som ska hållas under kontroll.Synonymer: (transitivt) hålla under kontroll, kontrollera, övervakaJämför: (intransitivt) bestämma, hålla i trådarna, sitta vid maktenSynonymer: hålla i tyglarna, sitta vid rodret, lägga kapson på transitivt eller ej?

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
K
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

hålla i schack

1. (idiomatiskt, transitivt) hålla i styr, hålla under kontroll, disciplinera, hålla tillbaka, kontrollera eller göra så att något oönskat inte händer eller inte förvärrasDet sägs att kärnenergi är ett bra sätt att hålla koldioxidutsläpp i schack.Användning: Behöver ett objekt - någon eller något som ska hållas under kontroll.Synonymer: (transitivt) hålla under kontroll, kontrollera, övervakaJämför: (intransitivt) bestämma, hålla i trådarna, sitta vid maktenSynonymer: hålla i tyglarna, sitta vid rodret, lägga kapson på [bild]
Så vad innebär "i schack" i sammanhanget köksluckors varande?

• Text där användare Egon125 skriver att deras köksluckor inte är i bra skick, följt av en fråga om uttrycket "i schack".
MultiMan
Trådskaparen kanske är gammal schackspelare och menar att luckorna inte linjerar? Utan hjälp kanske det blir patt läge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.