9 931 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Köksgolv?
Det jag trodde skulle vara enklast med husbygget visar sig vara den svåraste nöten att knäcka:
Köksgolvet! Våra alternativ så här långt är antingen
Köket är Marbodal Form vit (se http://www.marbodal.se/Templates/Kitchen____155.aspx för en rätt lik bild), eklaminatbänkskivor med kant av massiv ek. Tapeten är gråmönstrad. Köket, matplats och vardagsrum har öppen planlösning, och mellan kök och matplats finns ingen riktigt självklar gräns.
Köksgolvet! Våra alternativ så här långt är antingen
- Pergo kitchen i oreg mönster med grått, ljusgrått och ljusbrunt. Hållbart men harmonierar kanske inte med parketten i resten i huset, och svårt att kombinera snyggt med mönstrad tapet.
- Samma parkett som i resten av huset, dvs 15 mm lackad ekparkett. Enklaste lösningen, som säkert blir snyggt, men håller det? Vi har en slabbig 2½-åring, och en till på gång, så det måste tåla lite vatten.
- klinkers - här har vi inte ens hittat något vi tycker är snyggt. Säkert hållbart, men hårt att stå på?
- plastmatta. Känns som en trist och otidsenlig lösning, men onekligen praktiskt och hållbart.
Köket är Marbodal Form vit (se http://www.marbodal.se/Templates/Kitchen____155.aspx för en rätt lik bild), eklaminatbänkskivor med kant av massiv ek. Tapeten är gråmönstrad. Köket, matplats och vardagsrum har öppen planlösning, och mellan kök och matplats finns ingen riktigt självklar gräns.
Du har inte funderat på linoleum? Den finns i många mönster och framför allt färger. Klart trevligare än plastmatta.
Ekparkett i köket med två små barn verkar som om det ganska snabbt skulle bli olika utseende på golvet i köket och vardagsrummet.
Laminat eller klinker tycker jag skulle vara för hårt i ett kök där man står och går mycket.
/EB
Ekparkett i köket med två små barn verkar som om det ganska snabbt skulle bli olika utseende på golvet i köket och vardagsrummet.
Laminat eller klinker tycker jag skulle vara för hårt i ett kök där man står och går mycket.
/EB
Jo, linoleum har varit ett alternativ. Jag känner mig lite osäker på skötseln och tåligheten - framförallt vattenslabb. Värt att tänka över igen.EB skrev:Du har inte funderat på linoleum? Den finns i många mönster och framför allt färger. Klart trevligare än plastmatta.
/EB
Att ha ett speciellt golv i köket har naturligtvis stora fördelar, om inte annat för att man kan välja något tåligare golv än parkett. Kruxet är att det inte finns någon helt naturlig gräns mellan kök och matrum - det kommer se märkligt ut var vi än lägger övergången mellan t ex linoleumgolv och parkett.
En variant som jag funderat på är att välja parkett nu, men ha mental beredskap för att det kommer bli förstört. När/om det blir det lägger man ett tåligt laminatgolv (t ex Pergo kitchen) över parketten.
Edit: planlösningen, visserligen i låg upplösning, finns på http://www.citybygg.se/vara_hus_2_2.htm
Jag kör med mitt föråldrade korkoplastgolv än en gång ;D ;D ;D. Mitt höll i 20 år med ungar, katter & hundar & kaniner. Nu är det definitivt slut - i nybygget blir det korkoplast! Det är helt underhållsfritt, varmt, lättskött & gott att gå på & ungarna slår sig inte nämnvärt när de snubblar.
Det golv som säljs idag är bättre än tidigare dvs tätare skikt mellan plattorna. Råkar man tappa en 10-litersspann skurvatten på golvet bör man torka upp detta på direkten
- mot sådant gäller enbart linoleum (som går upp mot väggarna också!) eller stengolv. Men korkoplasten klarar vanligt 'ungslabb'. Däremot är det inte lämpligt att ha om man har okastrerad hankatt som kissar inomhus:-X :-X :-X.
Det golv som säljs idag är bättre än tidigare dvs tätare skikt mellan plattorna. Råkar man tappa en 10-litersspann skurvatten på golvet bör man torka upp detta på direkten
Du har ju redan analysen klar!
Det är klart att du skall ha ek-parkett som i övriga huset det verkar ju dessutom passa ditt kök 100%.
Vi har björkgolv i köket sedan 8 år, tre barn, trästolar (där tassarna ibland trillar av) och mycket folk som passerar med diverse skodorn.
Golvet har fått en naturlig patina men ser helt klart fortfarande fräsht ut.
Vi fick rådet att lägga på ett extra lager klarlack direkt efter läggningen (den där sorten som innhåller mycket otrevliga lösningsmedel men som härdar bra). Det täppte till småsprickorna och gav ett extra skydd.
Vårt målarprofs till granne visade tekniken där han hällde ut hela burken och fördelande med bred pensel så blir det spegelblankt. Se bara till att inte få i damm när det torkar.
Så får du ett trägolv med slitageegenskaper nästan som laminat.
Det är klart att du skall ha ek-parkett som i övriga huset det verkar ju dessutom passa ditt kök 100%.
Vi har björkgolv i köket sedan 8 år, tre barn, trästolar (där tassarna ibland trillar av) och mycket folk som passerar med diverse skodorn.
Golvet har fått en naturlig patina men ser helt klart fortfarande fräsht ut.
Vi fick rådet att lägga på ett extra lager klarlack direkt efter läggningen (den där sorten som innhåller mycket otrevliga lösningsmedel men som härdar bra). Det täppte till småsprickorna och gav ett extra skydd.
Vårt målarprofs till granne visade tekniken där han hällde ut hela burken och fördelande med bred pensel så blir det spegelblankt. Se bara till att inte få i damm när det torkar.
Så får du ett trägolv med slitageegenskaper nästan som laminat.
Småskador i trägolv är konstigt nog lättare att leva med än i laminat/plast. 15 mm parkett kan man ju dessutom slipa om efter några år. Man kan också välja att komplettera med en rand med klinkers närmast köksskåpen. Det finns massor med köksgolvsfunderingar under "golv"-forumet.
(Själv har jag nu efter extrem vånda köpt slipbar ekparkett till mitt ekkök - det ska börja läggas i morgon, så nu ska jag hålla mig ifrån forumet så man inte kommer på andra tankar igen . . . .)
(Själv har jag nu efter extrem vånda köpt slipbar ekparkett till mitt ekkök - det ska börja läggas i morgon, så nu ska jag hålla mig ifrån forumet så man inte kommer på andra tankar igen . . . .)
Klicka här för att svara