Hej,

Bor i lägenhet, vån 4 av 6. Vi har flyttat köket, och behöver fixa ventilation för OVK godkännande. Ja, jag borde haft koll på det INNAN jag flyttade köket. Kunde inget då, och var lat för att läsa på. Har mig själv att skylla, nu är det bara att lösa problemet.

Jag har två frågor jag hoppas att jag kan få svar på av någon som vet, eller har varit i samma situation:

1) Kan jag dra en kanal från badrummets frånluftsventil till köket? Har läst i en tråd att det inte "går" - betyder det att det är gängse att man inte gör så, dvs helst undviker det, eller är det något som kommer att underkänna en OVK?

2 ) Kan jag dra en kanal mellan kolfläkten och tilluftsventil i en yttervägg istället där nya köket står?

Om ni har tips på hur jag kan lösa det själv, utan att anlita ventilationsfirma, är jag evigt tacksam. Kan ta bilder om det underlättar.

Ps. kan ordna ritningar på ventilationen i huset.

/Alexander

BirgitS
1) Nej
En frånluftskanal från kök ska vara brandskyddad, vilket inte en frånluftskanal från badrum behöver vara.
Badrum ska normalt ventileras med 15 l/s och kök med 10 l/s, och badrummets ventil och ev. centralfläkt är inte gjord för 25 l/s.

2) Om köksluften går ut genom fasaden ska fasaden brandskyddas och det får inte heller vara någon risk för att den luften kommer in som tilluft i t.ex. lägenheten ovanför. Det brukar räknas som en väsentlig förändring och då vill kommunen och sotaren godkänna det.

Det man brukar göra är att dra en kanal från det gamla kökets frånluftsventil till det nya köket, någorlunda nära hällen.

Det får inte heller finnas tilluft i det nya köket och om det gamla köket numera är ett rum som man är i under längre tid (sov-,vardagsrum etc.) så ska det rummet ha tilluft.

Styrelsen bör kontaktas för att undvika strul längre fram.

Claes Sörmland
Ja, missa inte styrelsen här. Du behöver styrelsen tillstånd för den där ändringen av ventilationskanalen. Du behöver också styrelsens tillstånd för de nya ledningarna för vatten och avlopp till det nya köket.

@BirgitS Hej, tack för svar! Fråga, vad menas med "brandskyddad"? Att kanalen ska vara isolerad, eller? I övrigt hänger jag med på vad du menar och utifrån den info jag har fått bedömer jag att det är enklast att ta hit en ventilationstekniker och ta det med honom/henne.

@Claes Sörmland Tack för påminnelsen! 😊

BirgitS
Isolerad på ett brandsäkert sätt t.ex. med brandskyddsmatta.

Utmärkt att du kontaktar en ventilationstekniker.

A aplusb skrev:
Att kanalen ska vara isolerad, eller?
Ja, det kan finnas andra sätt att klara brandskyddet. Men det vanligaste är att den skall vara brandisolerad hela sin längd efter att den lämnat din lägenhet. Det skall kunna brinna inne i kanalen som en blåslampa i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför kanalen.

Det finns även brandspjäll som stänger automatiskt vid brand. Jag har aldrig hört talas om det som lösning i ett flerfamiljshus, och det är (av ngn anledning) inte alltid godkänt i en villa heller. Brandspjäll finns dels med ngn form av bimetalllösning som löser ut en fjäderspänd lucka. Andra lösningar med ngn kemikalie som sväller kraftigt vid uppvärmning och "kramar ihop" kanalen.

När det gäller att koppla köket till badrumsventillationen, ofta är det inte tillåtet, men jag har uppfattat att lösningen i vissa fall är godkänd.

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja, det kan finnas andra sätt att klara brandskyddet. Men det vanligaste är att den skall vara brandisolerad hela sin längd efter att den lämnat din lägenhet. Det skall kunna brinna inne i kanalen som en blåslampa i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför kanalen.

Det finns även brandspjäll som stänger automatiskt vid brand. Jag har aldrig hört talas om det som lösning i ett flerfamiljshus, och det är (av ngn anledning) inte alltid godkänt i en villa heller. Brandspjäll finns dels med ngn form av bimetalllösning som löser ut en fjäderspänd lucka. Andra lösningar med ngn kemikalie som sväller kraftigt vid uppvärmning och "kramar ihop" kanalen.

När det gäller att koppla köket till badrumsventillationen, ofta är det inte tillåtet, men jag har uppfattat att lösningen i vissa fall är godkänd.
Hej! Har precis haft en totalentreprenadsfirma här som har kikat på det. De har tidigare donat med ventilation i lägenheter där man flyttat kök . Han sa att det inte är några problem med att dra en kanal från badrummet, det var t o m hans eget förslag.

@hempularen - tack för info! Ska ta upp frågan med entreprenören gällande brandisolering. Enligt honom räckte det med att kanalen är brandisolerad, får se vad han säger.

Har försökt hitta mer info om man får dra kanal från badrum till kök på Boverket utan framgång. Har hittat info om luftvolymet på 15L/s samt 10L/s för badrum respektive kök, men inte att man inte får dra från badrum till kök. @BirgitS - du har inte möjligtvis mer info på var du har hittat detta? 😊

/A

Du bör nog ta in synpunkter även från en ventilationskonsult/expert: även om det är en lösning som entreprenören säger går bra. Så finns ju en avsevärd risk att det blir nedslag på nästa OVK.

Du behöver också övertyga styrelsen om att detta är en OK lösning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A aplusb skrev:
Har försökt hitta mer info om man får dra kanal från badrum till kök på Boverket utan framgång. Har hittat info om luftvolymet på 15L/s samt 10L/s för badrum respektive kök, men inte att man inte får dra från badrum till kök. @BirgitS - du har inte möjligtvis mer info på var du har hittat detta?
Det finns inget absolut förbud utan det beror på saker som om badrumskanalen är brandisolerad, klarar tillräckligt flöde etc. Du behöver en ventilationsexpert, gärna från företaget som brukar göra OVK i huset, och du behöver tillstånd av styrelsen. Utan tillstånd får du inte göra något alls med ventilationen.

Claes Sörmland
Är inte den enklaste lösningen att förlänga imkanalen från det gamla kökets plats till det nya? Om det nu finns tilluft i det gamla köket.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
@hempularen @BirgitS

Har kontaktat en ventilationsfirma idag, rekommenderad av fastighetens besiktningsfirma. Väntar på återkoppling och deras syn på badrum-kökkanal.

Styrelsekollegorna är involverade och har full insyn i processen 😊

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är inte den enklaste lösningen att förlänga imkanalen från det gamla kökets plats till det nya? Om det nu finns tilluft i det gamla köket.
Det finns en frånluftskanal i det gamla köket, men det är inte den enklaste lösningen, dock ev kanske den enda, återstår att se. Nya köket ligger vägg i vägg med badrummet…

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är 1913 året som huset byggdes?

I så fall finns nog inte riktigt ventilation utan det finns rökgångar för kakelugnar och köksspis som har bytt användning till att ventilera badrummen långt senare. Så är det i min förening med liknande årtal på huset. (Det är en sabla röra för att vara ärlig.) Då har du troligen också en tilluftsventil i det gamla köket, vedspisen behövde ju luft.

Gamla självdragskanalen finns ju kvar så övergripande ventileras lägenheten som tidigare om jag förstått rätt. I kök är det vidare OK att fånga stekoset med en kolfläkt som då inte behöver en kanalanslutning. OVK skall grundas på den byggnorm som gällde vid uppförande alternativt den projektering som kan finnas.

Var är köket nu? Sitter det ihop med den gamla placeringen i en öppen planlösning?

• Gilla
aplusb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är 1913 året som huset byggdes?

I så fall finns nog inte riktigt ventilation utan det finns rökgångar för kakelugnar och köksspis som har bytt användning till att ventilera badrummen långt senare. Så är det i min förening med liknande årtal på huset. (Det är en sabla röra för att vara ärlig.) Då har du troligen också en tilluftsventil i det gamla köket, vedspisen behövde ju luft.
Det stämmer, huset är byggd 1913. Det finns ett ventilationsaggregat på vinden som styr ventilationen. Du har rätt, det finns en tilluftsventil i det gamla köket också 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.