Hej!

Vi funderar på att köpa en Arcad köksfläkt från Fjäråskupan. Fläkten kommer att hänga fritt ovanför ett av "benen" i vårt U-kök.

Finns det någon/några här på forumet som har erfarenhet från denna fläkt? Är ni nöjda med den? Låter den mycket? Har ni takmotor eller vanlig? Vi funderar på takmotor men vet inte om det verkligen är värt pengarna? Vår försäljare tycker inte det. :-/

Tack på förhand!
Mvh Anna
 
Vi har inte Arcad men dock Modul från samma företag. Vi har vår fläktmotor på taket och fläkten är mycket tyst, visst låter den lite men en helt tyst fläkt finns ju inte! Vi valde att ha motorn på taket då vi har högt i tak (3,2 m) och öppen planlösning.
/Lisa
 
Vi var och tittade på den hos Fjäråskupan. Den är snygg i verkligheten.
Vi lyssnade på en av fläktarna, en inbyggd. Den var inte inkopplad,, utan luften gick rakt upp i taket...
Det var 4 hastigheter, på 1:an var den så gott som ljudlös, 2-3 hördes, och på 4:an susade det ganska bra. Vi fick inga decibelvärden, och jag har inte hittat nåt nånstans...

Jag tyckte det var acceptabelt. Vi lyssnade på en frihängande UPO hos Elgiganten, och den lät ju betydligt mer...

På Fjäråskupans webbsida finns det en förteckning över vilka återförsäljare som har fläktar på utställning. Bor du/ni nära Gbg, så är det lätt att åka till fabriken på Hisingen, där finns en fläkt av varje...

Jonas
 
Vi beställde våran Arcad tillsammans med en vindsfläkt igår.
Tyvärr så fanns det ingen monterad fläkt i affären så någon provlysning blev det inte, men den är grymt snygg och det var det som avgörande till köpet, sedan fick vi nog ett rätt bra pris, vi köpte en del men jag tror vi hamnade på runt 8500:- för kåpan och 2200:- för vindsfläkten.

// Git o Lars
 
Tack för era svar!

Vi kommer att ha öppen planlösning mellan vardagsrum och kök/matplats så därför vill man ju inte att fläkten ska vara alltför högljudd. Vi måste ha frihängande fläkt och de låter ju tyvärr lite mer än inbyggda. Vår försäljare menar att man inte tjänar så mycket på att sätta motorn på taket, det är "luftdraget" som låter mest inte fläktmotorn. Får fundera vidare på om det är värt ca 3000 kr extra för takmonterad motor...

Till Git o Lars:
Det var ett väldigt bra pris ni fick! :) Har för mig att priset vi fått ligger runt 12000 kr för fläkten (95 cm i alulook) exkl. takmotor.

Mvh Anna
 
11090:- på http://www.vitvarumaklarna.se/

Vi har också fått priser runt 12000:- inkl. inbyggd fläkt.... men sedan ges ju rabatt när man köper mycket...
 
Vi kommer också att få en öppen planlösning mellan vardagsrum, kök och hall.
Efter som det blir så öppet så har vi fått rekommendationer om investera i en takfläkt eller kanalfläkt/vindsfläkt.
Fläktljudet ska bli betydligt lägre och sug effekten klart mycket bättre.

Vad menar du med "Vi måste ha frihängande fläkt och de låter ju tyvärr lite mer än inbyggda"?
Menar du frihängd kåpa låter mer än en vägghängd kåpa?

// Git o Lars
 
Äsch, jag skrev fel... Jag menar ju att frihängda fläktar låter mer än väggmonterade. Tack för påpekandet. ;) En frihängade fläkt behöver ju mer sugkraft för att suga in allt os då det inte finns någon vägg som oset kan följa för att sedan sugas in i kåpan.

Om de rekommendationer du fått stämmer är det ju jättebra. Den försäljare jag pratat med sade som sagt att det inte blir så stor skilland. Får fundera lite till.

Tack för era svar!
Mvh Anna
 
Hej!

Vi har Fjäråskupan OPUS och har haft den i ca 6 månader nu. Vi har den med extern motor monterad på taket. Ljudet hörs inte alls på de första 2 stegen lite på 3:an och ytterligare lite på 4:an. Inget som stör.

Vi har den frihängande över en köksö och jag tycker inte att vi har några som helst problem med att få bort oset.

Kostnad för fläkten ca 12 000 plus den externa motorn och allt det som hör till.
 
Jag undrar...ni som har fläktmotorn monterad på taket
-Är det fläktmotorn som hörs eller är det sus från luften som sugs in i fläkten??

Vi ska montera in Fjäråskupans Cupol (=väggmonterad Arcad), men har mycket kort avstånd upp till taket, är det värt att flytta motorn dom ca. två metrarna upp till utsidan av taket?

/Ulle
 
Tack för era svar!

Con skrev:
Vi har Fjäråskupan OPUS och har haft den i ca 6 månader nu. Vi har den med extern motor monterad på taket. Ljudet hörs inte alls på de första 2 stegen lite på 3:an och ytterligare lite på 4:an. Inget som stör.

Vi har den frihängande över en köksö och jag tycker inte att vi har några som helst problem med att få bort oset.
Det låter ju jättebra att fläkten inte låter så mycket då motorn har monterats på taket. Dock undrar jag, precis som Misse_o_Mojje, hör man något från motorn eller är det själva luftdraget som låter?

Är fortfarande velig ang. placering av motorn så kom gärna med fler synpunkter!
Mvh Anna
 
Hej!

Erkänner att jag fick lov att gå ut och provlyssna. Jag bedömer att det både hörs motorljud och ett vindljud i lite olika kombination beroende på fläktens hastighet . Vindljudet påverkas också av om det blåser ute så som det gör idag.

Ytteligare en sak att tänka på är kallrasskyddet. Köp en bättre modell än den som medföljer fläkten för den skramlar när det blåser. Vi bytte till en annan som jag tror kostade ca 200:- och fick det mycket tystare.
 
Con skrev:
Ytteligare en sak att tänka på är kallrasskyddet. Köp en bättre modell än den som medföljer fläkten för den skramlar när det blåser. Vi bytte till en annan som jag tror kostade ca 200:- och fick det mycket tystare.
Tack för tipset! Köpte ni det bättre kallrasskyddet direkt från Fjäråskupan, er köksleverantör eller från något annat ställe?

Mvh Anna
 
Vi köpte kallraskyddet från ett vanligt ställe som sålde ventialationsmaterial till byggare. Det jag vet är att det nya har en kraftigare fjäder och lite kraftigare plåtmaterial.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.