1 053 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Köksfläkt?
Jag har en alliansfläkt i köket, tidigare ingick den i ett återvinningssystem, Rexovent, men jag har låtit plåtslagaren koppla om till direktutblås.
Likt för-at har jag os i köket, även om det inte pumpas runt i hela huset längre är det mkt irriterande.
Borde inte alliansfläkten trycka ut oset eller krävs det en särskild typ av fläkt?
Likt för-at har jag os i köket, även om det inte pumpas runt i hela huset längre är det mkt irriterande.
Borde inte alliansfläkten trycka ut oset eller krävs det en särskild typ av fläkt?
Ja!J JohanFredrik skrev:Jag har en alliansfläkt i köket, tidigare ingick den i ett återvinningssystem, Rexovent, men jag har låtit plåtslagaren koppla om till direktutblås.
om du har en ny egen imkanal så ska du ha en vanlig köksfläkt.J JohanFredrik skrev:Jag har en alliansfläkt i köket, tidigare ingick den i ett återvinningssystem, Rexovent, men jag har låtit plåtslagaren koppla om till direktutblås.
OK, jag har läst och förstått!
Dock förstår jag inte varför det inte funkar, det är ju en motor som trycker upp oset? Eller…?
Dock förstår jag inte varför det inte funkar, det är ju en motor som trycker upp oset? Eller…?
Jo, systemet är ombyggt så att kanalen från köket går direkt ut i stället för via rexoventen. Rexoventen matas nu bara med frånluft från toaletterna.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
En alliancefläkt är designad för att ”hjälpa” en redan befintlig fläkt. Vill du få bra sug får du byta fläkt till en vandring köksfläkt. Som skrevs tidigare, kontrollera att du får in tillräckligt med tilluft. Du måste tillse att du kan ersätta luften som sug ut, du kan tex ta och öppna ett fönster och se om det blir bättre..
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du måste ha en vanlig evakueringsfläkt om spisen har egen imkanal. Rexoventen kan istället styras med t.ex femstegstrafo.
Hur du ska göra med tilluften när du kör spisfläkten är också ett problem som måste lösas. Det kanske går att bygga om rexoventen så att motorerna kan styras var för sig, och på det viset köra tilluftsmotorn högre när spisfläkten körs?
Hur du ska göra med tilluften när du kör spisfläkten är också ett problem som måste lösas. Det kanske går att bygga om rexoventen så att motorerna kan styras var för sig, och på det viset köra tilluftsmotorn högre när spisfläkten körs?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden