Lägenhet! Ah okej! Behöver jag tänka på nåt speciellt när jag väljer köksfläkt? Behöver jag byta ut kryddhyllefläkten?
Eftersom det är lägenhet kan du inte ändra ventilationen dessvärre. Då måste du behålla denna och tyvärr finns det inga snygga spiskåpor för just denna modell.R Robin Dahl skrev:
Alternativ är att du placerar denna i ett skåp och köper varvtalsregulator som styr ventilationen. Sedan sätter en snygg valfri kolfilterfläkt i köket.
Ok, tack för svar!
Bara så jag förstår dig rätt, jag måste ha kvar samma köksfläkt?
Bara så jag förstår dig rätt, jag måste ha kvar samma köksfläkt?
Jag hade en sådan, dock i ett hus. Jag placerade om aggregatet (det du har i skåpet) och sedan kopplade elektriken en varvtalsregulator till den så att jag hade grundflöde med möjlighet att öka flödet. Anledningen till att man monterar ett vred (regulator) är för att det sitter på din spiskåpa idag.R Robin Dahl skrev:
Sedan installerade jag en imkanal och ny fläkt.
Du skulle kunna göra på samma sätt om du vill, dvs placera aggregatet i ett annat skåp i köket, kräver då att du skarvar/drar om ventilationsrören något. Då kan du sedan välja helt valfri köksfläkt ovanför spisen, men endast kolfilter.
Du kan också behålla den du har idag men kanske inte passar in i nya köket? Tänker då på spiskåpan, dvs den vita ”fläkten”.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men jag måste ju kunna byta köksfläkt? Är det en allians köksfläkt jag ska ha då?K Kirre2021 skrev:Jag hade en sådan, dock i ett hus. Jag placerade om aggregatet (det du har i skåpet) och sedan kopplade elektriken en varvtalsregulator till den så att jag hade grundflöde med möjlighet att öka flödet. Anledningen till att man monterar ett vred (regulator) är för att det sitter på din spiskåpa idag.
Sedan installerade jag en imkanal och ny fläkt.
Du skulle kunna göra på samma sätt om du vill, dvs placera aggregatet i ett annat skåp i köket, kräver då att du skarvar/drar om ventilationsrören något. Då kan du sedan välja helt valfri köksfläkt ovanför spisen, men endast kolfilter.
Du kan också behålla den du har idag men kanske inte passar in i nya köket? Tänker då på spiskåpan, dvs den vita ”fläkten”.
Har redan kollat, min förening har noll koll på allt. Kan ni rekommendera en affär där säljarna är lite kunniga just kring detta?JK87 skrev:
Jag tror varje lägenhet har en egen ”kryddhyllefläkt” och egna ventilationsrör eftersom denna typ av ventilation trycker luft ut genom ena röret, dvs det sitter ingen takfläkt uppe vid taket (huven). Varje bostad har alltså egen ventilation.R Robin Dahl skrev:
Minns inte om Alliance fläktar fungerade, har för mig att de bygger på takfläkt, dvs en fläkt i huven som ”suger” luft och inte med den lösning du har.
Alliance exempel: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/vitvaror/koksflakt-och-spisflakt/alliance-flakt/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden