4 705 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Köksfläkt; Vilket märke/modell med extern motor??
Hej,
Håller på att planer mitt husbygge och har nu kommit till köket där jag nu har några funderingar kring köksfläkten. Här nedan följer lite fakta för köket:
1. Köket är på 15 m2 och angränsade rum är matplatsen på 22 m2.
2. Köksfläkten kommer att sitta över en spishäll (kanske onödig information att fläkten sitter över spishällen) där spishällen sitter monterad på en köksö som kommer ha måtten 1,2m x 1,7m.
3. Då fläkten kommer att sitta över en köksö så kommer fläkten att vara en så kallad frihängande köksfläkt (dvs den kommer inte att vara monterad mot en vägg).
4. Mitt hus är ett 1,5-plans hus
Utifrån ovannämnda fakta har jag följande frågor kring vilken fläkt jag skall välja:
A. Skall man välja en köksfläktfläkt med inbyggd motor eller skall man välja man välja en köksfläkt med extern motor som jag lägger uppe på vinden?
B. Vilka köksfläktmärken har extern fläktmotor?
C. Själv har jag bara kollat på köksfläktar med extern motor hos märkena Thermex och Fjäråskupan, undrar dock vilka andra märken/fabrikat som har extern motor?
D. Säkerligen är köksfläktarna från Thermex och Fjäråskupan jättebra men dom kostar ju skjortan, sett priser på mellan 15 000 35 000 SEK. Vilka andra märken/modeller har prisvärda köksfläktar med extern motor.
Med vänlig hälsning och tack på förhand,
Anders
Håller på att planer mitt husbygge och har nu kommit till köket där jag nu har några funderingar kring köksfläkten. Här nedan följer lite fakta för köket:
1. Köket är på 15 m2 och angränsade rum är matplatsen på 22 m2.
2. Köksfläkten kommer att sitta över en spishäll (kanske onödig information att fläkten sitter över spishällen) där spishällen sitter monterad på en köksö som kommer ha måtten 1,2m x 1,7m.
3. Då fläkten kommer att sitta över en köksö så kommer fläkten att vara en så kallad frihängande köksfläkt (dvs den kommer inte att vara monterad mot en vägg).
4. Mitt hus är ett 1,5-plans hus
Utifrån ovannämnda fakta har jag följande frågor kring vilken fläkt jag skall välja:
A. Skall man välja en köksfläktfläkt med inbyggd motor eller skall man välja man välja en köksfläkt med extern motor som jag lägger uppe på vinden?
B. Vilka köksfläktmärken har extern fläktmotor?
C. Själv har jag bara kollat på köksfläktar med extern motor hos märkena Thermex och Fjäråskupan, undrar dock vilka andra märken/fabrikat som har extern motor?
D. Säkerligen är köksfläktarna från Thermex och Fjäråskupan jättebra men dom kostar ju skjortan, sett priser på mellan 15 000 35 000 SEK. Vilka andra märken/modeller har prisvärda köksfläktar med extern motor.
Med vänlig hälsning och tack på förhand,
Anders
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
hänger på denna tråd, är själv att montera min fläkt frihängande. Dock funderar jag om jag bara kan förlänga min nuvarande slang som är kopplad till skorsten. ca 1,5 - 2 m
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har extern fläktmotor vilket vi inte ångrar.
Effekten är bättre och det behövs om ni ska ha frihängande fläktkåpa.
Jag letade som en galning efter kåpor utan motor men utbudet var dåligt.
Till sist blev det Fjäråskåpan Diabol 16000kr vilket är sjukt mycket men vi hittade inget annat.
Effekten är bättre och det behövs om ni ska ha frihängande fläktkåpa.
Jag letade som en galning efter kåpor utan motor men utbudet var dåligt.
Till sist blev det Fjäråskåpan Diabol 16000kr vilket är sjukt mycket men vi hittade inget annat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden