Hej!
Jag har länge gått och funderat på hur jag egentligen ska lösa ett litet problem i mitt kök. Det är nämligen som så att frånluftsröret som kommer in genom taket sitter fel, en bit ut från där jag egentligen vill ha det för att få till det snyggt med en fläktkåpa.
I stort sett alla fläktkåpor har en en liten metallkanal som man skjuter upp i taket för att dölja själv röret.

Så nu tänkte jag fråga ifall det finns några trevliga lösningar på hur man får till det snyggt, eller om man helt enkelt kommer tvingas såga upp taket och bygga om röret så det hamnar i mitten intill väggen, istället för helt fel som det sitter nu. Bilder skickas upp!

IMG_2034.JPG
IMG_2035.JPG

• IMG_2034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Försök kontakta mig på telefon så kan jag kanske förklara en ganska enkel lösning för dig om du vill.
Dock svårt med skrift.

Paul-Staffanstorp
Med risk för att det ska betecknas som reklam än om jag bara vill hjälpa TS så ångrar jag mig och tar bort detta inlägg då det kunde hjälpt honom/henne att kontakta mig vilket kanske inte är ok här.

Sorry !

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Gör ett skriftligt försök... ;)

Förutsättningen är ju att kanalen som kommer ned genom taket ligger innanför stommarnas framkant för annars är det ganska svårlöst utan att flytta röret helt och hållet.

Kommer det ned innanför så brukar vi lösa det genom att man kapar röret några cm från taket så att där bara blir möjlighet att fästa en slang senare.

Sen måttar du vad du har mellan skåpen och sågar till en skiva i passande material som kommer att hamna mellan väggskåpen.
Du får den att ligga kvar där genom att skruva små klossar ovanpå den så att de kommer vila på skåpens ovansida och skivan då ligger fint mellan stommarna.

Innan du lägger upp skivan så måttar du ut centrum på skivan och sågar ut ett "U" vid den sida som ligger mot väggen så att slangen kan löpa där igenom sen. Tänk på så du inte gör detta "U" mer än typ 160x160mm.

När du sen hängt upp fläkten kopplar du slangen vid fläktens utlopp och upp genom hålet i skivan och ansluter den enkelt på röret i taket.
Sen ställer du bara upp skorstenen och för den upp mot skivan så att du döljer genomföringen.

Till slut ska du ju sätta en takanslutning och den låter du ju gå förbi ovanpå denna skivan precis som om skivan vore en toppskiva i ett skåp.
Takanslutningarna fästes genom att skruva inifrån skåpen upp i takanslutningen med typ 3,5x30mm skruv och då behöver du inte fästa den i skivan över fläkten så du får synliga skruvar i den.

Hoppas du blir klokare av detta för mycket bättre är det svårt att förklara i skrift tyvärr...och för tillfället har jag ingen möjlighet att leta upp någon bild i mina register för att visa dig hur jag tänker heller.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Ser att du är online fortfarande...

Skulle vara intressant att höra om du förstod vad jag menade...:o

Jo jag förstod i princip hur du tänkte dig där. Men jag vet inte om det var helt hundra med att jag inte skall ha något som täcker ovanför skåpen, utan jag har tänkt mig att ha öppet ovanför skåpen. Har ritat och försökt få ihop en egen lösning nu och det enda snygga alternativet jag kommer på är att just öppna upp taket, och sen ändra om röret som ligger i taket, så det hamnar centrerat och längre in mot väggen.

Skulle man haft något täckande ovanför skåpen hade problemet varit mindre. Men nu är man så beroende av alla detaljer och att det blir snyggt i och med att det kommer synas hela vägen upp till taket.

Tack för dina svar för övrigt!
Har du något mer förslag är du hjärtligt välkommen med det också! :)

Paul-Staffanstorp
Ok...

Ja då blir det ju genast lite svårare så klart.

Tog lite förgivet att du ändå skulle ha en takanslutning då de flesta idag vill stänga för det döda urymmet som annars bara samlar damm...:o

Paul-Staffanstorp skrev:
Ok...

Ja då blir det ju genast lite svårare så klart.

Tog lite förgivet att du ändå skulle ha en takanslutning då de flesta idag vill stänga för det döda urymmet som annars bara samlar damm...:o

Ja så är det väl. Jag har funderat både på att stänga och att ha det öppet. Eftersom jag gärna har en vanlig designkåpa så tycker jag inte man kan lösa det på något snyggt sätt ifall man samtidigt väljer att stänga till damm-utrymmet ovanför skåpen.

Jag har iaf tagit tag i det hela och skurit upp en bit i taket, så får ändra om sista biten på röret innan det kommer genom innertaket, så att röret hamnar när jag verkligen vill ha det. Besvärligt, men när det väl är klart så är det nog den bästa lösningen trots allt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.