Jag tycker det är ganska dåligt flöde när jag kör köksfläkte. Fläkten är det inget fel på, den är ny. Men jag funderar på om ventilernas placering kan ställa till det.

Tilluftsventilen var tidigare ett skafferi och den får man lov att täppa till. Frånluften är kopplad till fläktar på byggnadens tak.

Röret i fläkten mynnar ut i två galler, jag har funderat på att täppa till det högra gallret för att rikta blåset mot frånluften.

Vad tror ni?

Schema över köksfläkts system med frånluft, kolfilterfläkt och tilluft, överväger att täppa till höger gallret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
När det är en fläkt med återcirkulation så spelar inte tilluften någon roll för själva fläktfunktionen. Däremot så behövs det ju tilluft för att frånluftsventilen ska fungera men det är ju samma tilluft som alltid annars. Det kan vara olämpligt att täppa till ena utblåset från fläkten för med bara ett kan det bli för stort motstånd så att fläkten inte fungerar så bra som det är meningen.

Men vad är det för luftflöde du är missnöjd med egentligen?
Du skriver ju att det inte är något fel på fläkten.

BirgitS BirgitS skrev:
När det är en fläkt med återcirkulation så spelar inte tilluften någon roll för själva fläktfunktionen. Däremot så behövs det ju tilluft för att frånluftsventilen ska fungera men det är ju samma tilluft som alltid annars. Det kan vara olämpligt att täppa till ena utblåset från fläkten för med bara ett kan det bli för stort motstånd så att fläkten inte fungerar så bra som det är meningen.

Men vad är det för luftflöde du är missnöjd med egentligen?
Du skriver ju att det inte är något fel på fläkten.
Tack för svaret Birgit. Fläkten verkar bra som sagt; jaghar testat med tjockt hushållspapper och det fastnar bra mot fettfiltret.
Det jag är missnöjdmed är att den fångar upp en ganska liten del av det som kommer upp ur grytorna. En stor del virvlar istället runt mellan häll och fläkt och virvlar sedan vidare i rummet. Jag tänkte att det kanske hade att göra med ventilernas placering i kombination med det kraftigautblåset påfläktens topp.

BirgitS
Det brukar vara bra att sätta på fläkten minst 5 minuter innan hällen/spisen ska användas för att luftflödena ska stabilisera sig. Men om ångan trots det tar andra vägar än via fläkten så verkar ju inte fläkten vara tillräckligt kraftfull. Är den på max-läget?

Det ska absolut inte finnas någon tilluft i köket för det stör luftflödena också.

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar vara bra att sätta på fläkten minst 5 minuter innan hällen/spisen ska användas för att luftflödena ska stabilisera sig. Men om ångan trots det tar andra vägar än via fläkten så verkar ju inte fläkten vara tillräckligt kraftfull. Är den på max-läget?

Det ska absolut inte finnas någon tilluft i köket för det stör luftflödena också.
OK så du rekommenderar att stänga den gamla skafferiventilen till höger i bild? Där strömmar mkt luft in.
Bra tips att ha igång fläkten en stund innan (y)
Jag vet ju inte säkert att fläkten är jättebra då jag bara gjort "papperstestet" - finns det bättre test man kan göra?

Bästa svaret

BirgitS
Absolut! Skafferiventiler har aldrig varit avsedda att fungera som tilluft till köket utan skafferidörren skulle vara tät så att kalluften bara kylde skafferiet.

Det bör finnas en specifikation eller en manual där det framgår vad det är för luftflöde genom den och sen kan du jämföra med andra fläktar.

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut! Skafferiventiler har aldrig varit avsedda att fungera som tilluft till köket utan skafferidörren skulle vara tät så att kalluften bara kylde skafferiet.

Det bör finnas en specifikation eller en manual där det framgår vad det är för luftflöde genom den och sen kan du jämföra med andra fläktar.
Tack, det ska jag testa. (får väl öppna manualen också då)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.