T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Många trådar om köksfläkt nu, men försöker hitta en så bra lösning som möjligt.
Som ni kanske läst i andra trådar har jag en köksfläkt kopplad till ett Ventex VFK 250 system. Urvalet av fläktar till detta system är, under underdrift, begränsat.
Nu har jag hittat ett alternativ som skulle vara snyggt, då det är nästan osynligt. Det är en underbyggnadsfläkt, som sitter gömt i ett överskåp. Se bild nedan.
Vad är era erfarenheter av dessa fläktar? Fungerar dem bra?
Eftersom dom inte är större än överskåpen så täcker de mindre del av induktionshällen än en vanlig fläkt. Tror ni ändå att den skulle fungera på ett tillfredställande sätt?
Som ni kanske läst i andra trådar har jag en köksfläkt kopplad till ett Ventex VFK 250 system. Urvalet av fläktar till detta system är, under underdrift, begränsat.
Nu har jag hittat ett alternativ som skulle vara snyggt, då det är nästan osynligt. Det är en underbyggnadsfläkt, som sitter gömt i ett överskåp. Se bild nedan.
Vad är era erfarenheter av dessa fläktar? Fungerar dem bra?
Eftersom dom inte är större än överskåpen så täcker de mindre del av induktionshällen än en vanlig fläkt. Tror ni ändå att den skulle fungera på ett tillfredställande sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har en ”vanlig” men ganska platt köksfläkt som är 80 på utsidan, men när man tar ner filtren ser man att den egentligen bara är 60 cm. Det funkar väl sisådär till vår 80 cm häll. Man får dra på fläkten på max för att den ska dra i sig os och ånga om stekpannan står långt fram och ut åt sidan, och även då rymmer en del ut åt sidorna. Och då är det en av de (på pappret) kraftigaste fläktarna vi har hittat.
Vi har visserligen lång fläktkanal (går ut via skorstenen), så det är inte helt optimalt sug i fläkten. Om kanalen hade gått rakt upp och ut genom taket hade det kanske funkat en aning bättre.
Vi har visserligen lång fläktkanal (går ut via skorstenen), så det är inte helt optimalt sug i fläkten. Om kanalen hade gått rakt upp och ut genom taket hade det kanske funkat en aning bättre.
Klicka här för att svara