Horisontell vägganslutning för köksfläkt med fyrkantig förlängning och synliga poppnitar på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en anslutning, köksfläkt/spiskåpa vägg som ser ut enl bild. Förlängningen mot fläkt är horisontell. Dåligt eftersom jag inte kan böja det flexibla röret så det ryms i kåpans fyrkantiga förlängning. Kan jag vrida vägganslutningen från horisontell till vertikal. Kräver borra upp poppnitar sen borde det bara gå vrida i position. Men har den förändringen ngn inverkan på draget e något oväntat?

Det skall inte vara ett problem - Det jobbiga blir kanske att komma åt och borra ut nitarna. Det kommer inte att påverka draget öht. Se bara till att täta tidigare hål med nya nitar ev ventilationstejp eller liknande.

Tack "slacker"! Låter bra. Såg oxå ooroade mig lite för utrymmet för borra ur bitarna... "klegget"/tätningsmassan de använt, kan den vara så fast att det kan bli problem få loss?

Stön. Samma dimension på "fasta mynningen och befintlig flexrör. Vad gör man? Nån adapter e hur förena 2 parter m samma dimension?

B Bubo skrev:
Tack "slacker"! Låter bra. Såg oxå ooroade mig lite för utrymmet för borra ur bitarna... "klegget"/tätningsmassan de använt, kan den vara så fast att det kan bli problem få loss?
Tätmassan är inga problem och sitter inte hårt alls. Tycker däremot att det ser ut som att nitarna kan vara "inne" i väggen.

B Bubo skrev:
Stön. Samma dimension på "fasta mynningen och befintlig flexrör. Vad gör man? Nån adapter e hur förena 2 parter m samma dimension?
Flexrören skall kunna glida på den där, enda gångerna jag stöter på problem är när det är den där "Nyttig Tub" från IKEA som trilskas. Alla andra flexslangar skall passa efter kanske liiite irritation. Fresh slangarna är ju tex 130mm och många andra 127mm.

Mmm... visar sig att eluttaget hamnar "fel i förhållande till kåpan Eluttag placerat för nära en köksfläkts kåpa på en vit vägg, potentiell installationsutmaning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Endera för nära som på bilden e för nära själva kåpan. Ett skåp i vägen på "eluttaget"sidan o för att centrera kåpa över spis finns inte så många cm spela på. Ere bara larv att tycka uttaget skämmer om jag lyckas få plats enl bild? Antar man inte kan ha det inuti röret. Det finns litet spelrum om man skruvar loss uttaget, tänjer lite på kablarna o skär upp hålet ngn cm? Är väl ok utan behörighet? Hur brukar uttag vara placerat i förhållande till fläkt i normalfallet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.