Hej!

Vi håller på att bygga hus, eller rättare sagt, vi bygger inte själva (ett modulhus) - vi säger bara hur vi vill ha det - och betalar för det förstås. ::) ;D

Jag funderar för tillfället på vad vi ska ha för belysning i köket. Är lite inne på att ha spotar i taket ovanför arbetsytorna, men en vanlig lampa ovanför matplatsen. Blir det bra ljus från spotar? Vad finns det för andra alternativ?

Vilket är bäst att ha för belysning under köksskåpen, dvs det som kommer att bli arbetsbelysningen? Spotar, rampar eller något annat?

Har ni tips på länkar där man kan få inspiration angående köksbelysning?

Tacksam för svar!

Jag tror att lysrörsramp är överlägset bäst som arbetsbelysning, men det ger ju som bekant lite tråkigt ljus. Om man känner ett behov av det kan man kanske komplettera med spottar eller LED-ljus eller fiber kanske som kan ge ett snyggt sken över diskbänken och spisen när man inte använder dessa ;)

Själv har jag lysrör över arbetsplatserna och spottar över kaffemaskinerna och brödrosten, för att få lite snyggt blänk i maskineriet.

Kan f.ö. nämna att jag nyligen var på föreläsning med en kille som varit med och utformat belysningen till ett vitrinskåp hemma hos någon i Wallenbergfamiljen. Självklart skulle det vara fiberoptik där eftersom alla andra ljuskällor värmde upp glasen för mycket...

Tips: sök här på forumet, under kökskategorien. Ämnet har debatterats flitigt tidigare. Lycka till!

Hej!
Om du söätter spottar som arbetsbelysning - se till att du kan sätta 20W i dina puckar. När det gäller allmänbelysningen så hittade jag grymma "plafonder" på www.belid.se. Spottar i taket är fräckt men det finns inget värre än bristfällig allmänbelysning - risken är nog stor att du slutar där med spottar. Titta på plafonder och kolla tex P2242. I den sitter den nya sockeln G9 och den ger ett grymt fint ljus genom det opaka glaset. Överhuvudtaget blev jag imponerad över deras armaturer.
Mvh
Lars

Vi har spottar över diskbänk och arbetsbänk och det fungerar utmärkt, inte mörkt alls. Jag tycker ljuset är mildare och finare än lysrör.

jag har köpt detta till mitt älvsbyhus kök:

Under skåp:
Längst in mot väggen,
hela vägen under skåpen, Hide-A-Lite's Ljuslist med spol lampor.

Längst ut på underskåpen,
Blp´s Ljuslist, vridbar, nästan hela vägen runt (inget över spisen dock) med xenon ljus.. Misstänker dock att jag fått med spol lampor :(

I tak:

1x Maxel Kardan spotlight 3x50w 230v mot skåpen
1x Maxel Kardan spotlight 3x50w 230v mot kyl/frys/dörr
2x Maxel Kardan spotlight 1x 50w 230vovanför fönster
1x Maxel Kardan spotlight 4x50w 230v i armatur hängandes i vajrar ovanför matbordet

totalt tror jag att jag hamnar på ca
255 (hide-a-lite)+225 (blp) = 480watt i 12volts ljus och 600 watt i 230 ljus.. + det lilla ljus som finns i köksfläkten då :)

Kan dock sägas att jag behöver MYCKET ljus eftersom jag valt både svart granitbänkskiva och svart granitväggskiva istället för kakel. Så min "arbetsplats" blir nog lätt lite mörk annars.

230w ljuset är VÄLDIGT starkt om man kör det på max, frun tycker att  de 2 stora spottarna (3x50w) räcker för hela köket;), men man kör ju dom väldigt nerdimmat.
Skall installera ljuslisterna i helgen, väntar fortfarande på vajer armaturen, men i helgen planerar jag iaf att ha bilder att visa på det mesta :)

Tack så jättemycket för era svar! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.