Jag håller på med renovering av mitt kök och skissar för fulla muggar på ritning efter ritning.
Helt klart så blir det bänkskivor i betong.
Jag kommer att gjuta dem på plats för att jag vill göra det själv.
MEN! Hur gör jag med ytan för ett slätt och dammfri yta?
 
Det vanligaste är att man gjuter i en gjutform. Sedan vänder man på skivan vid monteringen. Då får du en helt jämn och slät yta. Gjutformen brukar man vanligtvis konstruera av formplyfa och den är helt slät.

Glöm inte att smörja formen med olja samt vibrera betongen ordentligt.

Det finns många bra trådar om betonggjutning på byggahus. Har du inte läst dessa föreslår jag att du kollar igenom dem innan du börjar. Där finns mycket matnyttigt.
 
Redigerat:
Eller menar du ytbehandlingen av den färdiga skivan?

Om så är fallet, är "Osmo hårdvaxolja" ett bra alternativ (enligt min uppfattning).
 
Tack men Skivan kommer att bli ca 2000x3500mm så det går inte att vända på den!
Sen kommer det en L-skiva som mäter 2500x4000mm som inte heller blir så lätt att vända på.
Därför så vill jag veta hur man behandlar ytan efter gjutning!
 
Aldrig hört någon som gett sig på att få avigsidan slät
 
Menar du att du ska platsgjuta den?
 
Ja den ska platsgjutas.
 
OK, men den undre formskivan kommer ju då att synas utmed kanten? Eller hur ska du få bort den?

Som redan påpekats så är det nog inte lätt att få ovansidan lika snygg i och med att vattnet ansamlar sig där och skapar en naturligt grövre yta. Men det går ju att slipa ytan i efterhand.
 
Den undre formskivan har jag tänkt såga 10cm i ytterkant runt om och skarva med en regel underifrån som sedan lätt skruvas bort.
Har läst en o annan tråd här och det blir nog inte några större problem med att få till ytan.
Det finns så många bra verktyg och annat hjälpmedel att tillgå så jag e inte alls orolig längre för att få ytan slät.
Det stora nu e vilken olja eller vax eller vad jag ska använda till slutfinishen.
Det finns tydligen många olika sätt o olika preparat att använda.
 
Akahigi
Har tänkt liknande. Tänkte dock kapa formen ett par centimeter från kanten och lägga ny plyfa ut under den som jag skruvar formens kant i och tar bort efter gjutning. Därmed blir det betongkant och man tappar inte den tjockleken som själva bottendelen av formen (som ju får sitta kvar utgör. Därmed lite tjockare/snyggare skiva.
 
  • Gilla
Pompe1997
  • Laddar…
Bra tänkt!
Så kommer jag med att göra!
tack för tipset
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.