Nu har jag äntligen gjort om köksbänken och byggt den av svart 10 mm natursten inköpt på Bauhaus.
Sä här gjorde jag, bänkskivan skall vara ca: 30 mm tjock och 600 mm bred, jag köpte natursten storlek 30x30 cm med tjocklek ca: 10mm, sedan köpte jag på Byggmax en vanlig vit hyllplansskiva tjocklek 18 mm med bredden 600 mm.
Jag köpte sedan en liten burk tätmassa KERAGREEN för duschrum, en liten påse med fixbruk
Jag ser till så att skivan får bra anliggningsstöd mot bänkskåpen.
Sedan köpte jag en infällnadsdiskbänk STALA med korgventiler från Byggbo.seVVS, VA, Bad, KÖK, Toalett, avlopp dränering pellets Välkommen till samt en Mora köksarmatur. Där köpte jag också en avfallskvarn som passade direkt i hålet för korgventilen.

Arbetsgången blev, först skruva fast stödbitar i bänkskåpen, sedan lägga på hyllplansskivan och fästa den med spånskiveskruv.
Därefter strök jag på Keragreen tills den täckte bra, sedan var det bara att såga upp hålet för diskbänken med en sticksåg, efter det lade jag på naturstenen löst kant i kant utan fog, på stenens undersida ritade jag på var stenarna skulle kapas.
Så var det dags för kapning, det gjorde jag på fri hand med en liten vinkelslip och en 125 mm kapskiva för sten skivan köpte jag på Överskottsbolaget.
I rundningen vid bänkhålet skar jag först två kapspår efter markeringen och sedan en diagonal en bit framför rundningen, sedan var det bara det lilla hörnet för rundningen kvar i plattan och där skar jag ur småbitar med vinkelslipen tills det blev jämnt och fint efter den ritade linjen.
Nu är det klart för läggning, jag blandade till en smet av fästfix och strök på det väldigt tunt ovanpå skivan där keragreenskiktet redan torkat.
Sedan la jag på naturstenen kant i kant, lät fästmassan torka, efter det var det bara att släppa ned diskbänken och ansluta avloppsrören som följde med, en böjlig slang och vattenlås, sedan tog jag upp ett hål för vattenkranen med en hålpunsch. och anslöt rören.
på framkanten av skivan satt jag en vinkel-aluminiumlist finns på Bauhaus och Byggmax.

Nu har vi en stabil och fin köksbänk i svart natursten med hyperblank yta som är väldigt praktisk, snygg, lätt att rengöra. Och till ett verkligen bra pris. Jag är supernöjd med resultatet.

Irene.

Jag har också funderat på att kakla en bänkskiva, fast till tvättstugan. Är lite irriterad på den i trä vi har där. Hur kom det sig att du valde att använda en hyllplanskiva, antar att det är en träbaserad? Anledningen till att jag undrar är att det verkar ju fantastiskt lätt, men jag är osäker på kombinationen trä och kakel/sten. Det är ju det där med rörelser etc. De instruktioner jag har sett så har de alltid använt någon typ av cementskiva. Det är ju inte jättemycket vatten i kök eller tvättstuga men lite fukt får man ju alltid räkna med.

Jag skulle också vilja se en bild på avslutningslisten, låter väldigt fiffigt. Har du satt vinkel kant-i-kant på ovansidan eller helt enkelt fäst den ovanpå kaklet?

Lösningen trä / sten låter inte bra
En bild på detta om ett par år skulle jag vilja se
Alla skarvar som samlar bakterier Huua

En bekant kaklade om sin gamla massiva träbänk och det är riktigt snuskigt
Av slitaget har fogarna "krympt" och samlar smuts

Vill man vara skeptiker kan man nog hitta svagheter överallt i ett våtutrymme.
Det här fungerar jättebra och skivan är tät tack vare några lager gummimassa KERAGREN.
Funktionen med fästfixet är mest till för att få det hela plant annars kan skivorna gott och väl ligga lösa kant i kant, det underlättar om man vill rengöra efter ett år eller så.
Kantlisten skruvas i skivan där man förborrat skruvhålen.
många problem försvinner när man slipper fogbruk, istället ligger de lätt fasade plattorna kant i kant.

Men hur förhindrar man att det samlas massor av smuts i springorna om man inte använder fogmassa mellan plattorna?

Och hur vet du att det fungerar jättebra när du precis har gjort den, den ska ju helst hålla i ett antal år också. Jag har svårt att se att plattorna inte kommer släppa när det är satt på en träskiva, särskilt när du "smetade tunt" vilket jag tolkar som att det är tunnare än det man normalt kammar på. Använde du åtminstone ett flexfix?

Edit: Ledsen om jag låter negativ, men jag tycker att det låter som en lite märklig konstruktion.

Tessok skrev:
Lösningen trä / sten låter inte bra
En bild på detta om ett par år skulle jag vilja se
Alla skarvar som samlar bakterier Huua

En bekant kaklade om sin gamla massiva träbänk och det är riktigt snuskigt
Av slitaget har fogarna "krympt" och samlar smuts
Listen är L formad, så den täcker fram och ovanpå.

Det håller garanterat, idén kommer ursprungligen från USA där jag vistas i ett sådant kök till och från, dom har lite andra materialtjocklekar men grundidén är likartad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.