Har Marbodal kök, vill byta luckorna till Ikeas.
Har någon gjort något sådant, vårat kök är 12 år gammalt
Vill även byta frontarna på kökslåderna.
Torpan. ???

Jag har precis gjort det. Fast mitt Marbodal-kök var från -79. Ikeas luckor passade perfekt. Nexus ek valde jag. Bara att skruva ur de utanpåliggande hakarna och montera i nya gånggärn. Hål fick jag göra nya för de stämde inte riktigt. Däremot var lådorna olika. Jag hade 6 lådor i de gamla medans Ikeas hade fem. Möjligt att det går att bara ändra höjd på skenorna till de gamla så de nya fronterna passar, men jag valde att köpa nytt lådskåp också, i 60 cm bredd. Mycket nöjd med resultatet.

Ok Niclas, det låter ju bra.
Undrar bara ett par saker. Fick du köpa till Ikeas gångjärn? Du skrev också att du fick borra nya hål, det var i skåp stomen antar jag?
Själv så har jag 5 låder i mina underskåp 4st i samma storlek och den nerdersta lite större så jag kanske kan lösa det med Ikeas frontar.
Tack så mycket för hjälpen. ;D
Torpan

Ja, jag köpte Ikeas gånggärn. Och det var i skåpstommarna som jag fick borra nya hål för gånggärnen. Gjorde hålen för ett skåp, och tog sen en kartongbit och gjorde hål i på samma ställen som jag använde som mall, för att få resten av luckorna på samma nivå, gick smidigt. Har du samma antal lådor så kommer det säkert gå att byta bara fronter utan problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.