13 789 läst ·
32 svar
14k läst
32 svar
Kokande varmvattenberedare
Är det inte en 9bars ventil?
Med en full VVB (med 10-15% luftblåsa) så ska den lösa relativt snabbt om det kokar. Det kommer ju öka trycket direkt.
TS: Om du drar i spaken på den stora klumpen så motionerar du säkerhetsventilen iaf. Det är inte fel att göra.
edit:
Hum, visst borde det sitta en termostat i hålet på elpratonen?!
Jag kan inte se ledningar till VVB på de andra bilderna.
Med en full VVB (med 10-15% luftblåsa) så ska den lösa relativt snabbt om det kokar. Det kommer ju öka trycket direkt.
TS: Om du drar i spaken på den stora klumpen så motionerar du säkerhetsventilen iaf. Det är inte fel att göra.
edit:
Jag ser då inget överhettningsskydd på bilderna, det ska ju vara kopplat så att det bryter utan kontaktorns hjälp.
corre> TS tog förmodligen ur termostaten för test, kan vara så bilden är tagen då.
corre> TS tog förmodligen ur termostaten för test, kan vara så bilden är tagen då.
Nej, termostaten sitter i mitten av patronen..
Funderar på om jag ska sätta dubbla termostater..
Säkerhetsventilen har motionerats ett par gånger under året, ska ju bytas ut i veckan.
Det vore ju skönt om man kunde lokalisera felet..
Men det jag skrev om förut, komfortel, så är det ju lustigt eftersom det fungerat sen december 2011..
Säkerhetsventilen har motionerats ett par gånger under året, ska ju bytas ut i veckan.
Men det jag skrev om förut, komfortel, så är det ju lustigt eftersom det fungerat sen december 2011..
En säkerhetsventil på 9 bar löser inte ut om du inte kommer upp i mycket högre temp än vad som är rimligt i detta fallet. Tex redan vid 1 bar kokar det inte förrän vid ca: 120 grader, kan vara i det häradet TS befann sig vid tillfället, det ger direkt ångbildning när vattnet kommer ur kranen och skadar säkert PEX också. Däremot saknas som nämnts det extra oberoende skyddet mot övertemp tex en termostat direkt i kretsen före värmeslingorna eller en ytterligare termostat med manuell återställning och en kontaktor till. Säkerhetsventilen behövs däremot för att inte skada beredaren mekaniskt vid expansionen pga uppvärmningen och vid något långsökt extremfall även uppmot 200 grader och > 10 bar.corre skrev:Är det inte en 9bars ventil?
edit:
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Du menar att det SATT ett termostat i mitten (ej språk polis) eller???jkarlberg skrev:Nej, termostaten sitter i mitten av patronen..
Jag kan inte heller se att det sitter ett termostat/överhettningsskydd i mitten men att det borde göra det är uppenbart, har du koppla ur prylen som skall sitta i dykröret.
Sen ser jag ett livsfarlig fel på den högra slanganslutningen: Ta bort plast nipeln och ersätt den med en stål nipel, så blir den utvändigt plastade slangen skyddjordad.
LGG-01 skrev:Du menar att det SATT ett termostat i mitten (ej språk polis) eller???
Jag kan inte heller se att det sitter ett termostat/överhettningsskydd i mitten men att det borde göra det är uppenbart, har du koppla ur prylen som skall sitta i dykröret.
Sen ser jag ett livsfarlig fel på den högra slanganslutningen: Ta bort plast nipeln och ersätt den med en stål nipel, så blir den utvändigt plastade slangen skyddjordad.
a precis, det satt en termosar i mittenhålet i patronen.
den tog vi bort för att mäta upp den.
kan överhettningsskyddet sitta i patronen.?
Svar nej.jkarlberg skrev:
Är dålig på tekniska standarder i apparater men Om du vet fabrikatet på värmare så Googla på namnet så är det nog bästa vägen.
OCH skicka en bild på termostatet.
KAN också vara så här: det du har plockat bort är överhettningsskyddet och termostatet är ett justerbart vred någon annan stans på beredaren med gradantal för inst. av vattentemperaturen.
Sådär ser termostaten ut.. finns ingen knapp på den.
Dock på kopplingsdosan på beredaren står det termostat sen ska det gå en kabel genom en tempbegränsare, så verkar ju som något fattas?
Va en blå kabel lös i kopplingskåpan som sitter på patronen men som är inkopplad i kontaktorn
Ny termostat med överhettningsskydd och säkerhetsventil inköpt, ny kontaktor också..
Ska bytas i morgon..
Dock på kopplingsdosan på beredaren står det termostat sen ska det gå en kabel genom en tempbegränsare, så verkar ju som något fattas?
Va en blå kabel lös i kopplingskåpan som sitter på patronen men som är inkopplad i kontaktorn
Ny termostat med överhettningsskydd och säkerhetsventil inköpt, ny kontaktor också..
Ska bytas i morgon..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej.
Ny kontaktor och termostat är inkopplad, kör den på 30 grader just nu och den slår av och till..
Har inte kunnat konstatera felet ännu, men troligtvis kontaktorn då termostaten reagerade när vi kokade den..
Nåt överhettninsskydd har jag inte funnit på den gamla termostaten iaf..
Hur kan man prova en kontaktor? Flärpen som sugs in går lätt på den gamla iaf, men kan väl hänga sig ändå antar jag..
Ny kontaktor och termostat är inkopplad, kör den på 30 grader just nu och den slår av och till..
Har inte kunnat konstatera felet ännu, men troligtvis kontaktorn då termostaten reagerade när vi kokade den..
Hur kan man prova en kontaktor? Flärpen som sugs in går lätt på den gamla iaf, men kan väl hänga sig ändå antar jag..
jkarlberg skrev:Hej.
Typiskt för ett termostat och att det finns möjlighet att själv bestämma inställningen
Typiskt för ett överhettningsskydd är att det är förinställt och i vissa fal plombat.
Du måste ha ett överhettningsskydd i denna beredare..... LETA
Ja termostaten fanns det ett vred på för att ställa in temp på.
Sitter överhettningsskyddet inte inbyggt i patronen så finns det inget eller så har det tagits bort..
Nya termostaten fanns två termostater som man kopplade i serie.
Nu tuffar den på igen iaf..
Sitter överhettningsskyddet inte inbyggt i patronen så finns det inget eller så har det tagits bort..
Nya termostaten fanns två termostater som man kopplade i serie.
Nu tuffar den på igen iaf..
OK ! ! ! med eller utan överhettningsskydd ? ? ? ?jkarlberg skrev: