Hej,

Har en oljepanna med inte alltför många år på nacken. Har under senare tid haft problem med att det har "pissat" ur övertrycksventilen i i expansionskärlet. Detta med påföljd att trycket har hamnat på noll efter bara någon dag. Har dock inte sett att trycket har gått upp på "rött" innan det började pissa så problemet beskrivet nedan kan ha funnits en tid.

Tänkte att det kunde vara en tom (eller trasig) blåsa i expansionskärlet som var problemet så igår skred jag till verket med en nyinförskaffad kompressor. Tömde ur pannan och försökte pumpa upp trycket i blåsan. Fick ingen tryckökning i men det bubblade och rann ut vatten ur pannans avtappningsventil (som jag lämnat öppen). Svårt att veta om det var vatten som trycktes ut av blåsans expansion eller om det var luft som läckte igenom en trasig blåsa och på den vägen tryckte ut vatten.

Till slut tordes jag inte pumpa mer utan stängde till och fyllde på systemet igen. Luftade både på pannan, genom expansionskärlet och radiatorerna under påfyllningen. Fyllde på till 0.6 bar och brassade på.

Provade att lufta lite i påfyllningsnippeln på expansionskärlet och det kommer inte ut något vatten den vägen. Åtminstone inga stora mängder (kondensvatten?) Det pyser dock lite så någon form av tryck har jag lyckats bygga upp.

Nu till problemet.

1. Övertrycksventilen förefaller öppna långt innan maxtryck (1.5bar) när pannan går
2. Det låter som om det kokar (susande ljud) i pannan när brännaren går (termostaten står på 80 grader)

Vad kan vara problemet?

-Trasig manometer? Den reagerar dock vid påfyllning så den har inte fastnat
-Trasig övertrycksventil (skräp som satt igen den?) som öppnar vid för lågt tryck?
-Luftficka i pannan? Hur kan det vara möjligt. Trodde bara det var en stor "tunna"
-Trasig blåsa?

eller en kombination av dessa?

Vad göra? Byta expansionskärl just in case?

-h

Redigerat:
Säkerhetsventilen är ingen evighetsventilen dom går sönder och kan behövas bytas, likaså med bälgen/membranet i exp.kärlet.

Kolla när pannan går om trycket ökar snabbt, då torde problemet vara blåsan.

nope. det ökar bara någon tiondels bar så det är nog ventilen det är fel på.

några ideer om "kokljuden"?

-h

Jag får också susande ljud i anläggningen när jag "fyllt på". Det låter också som det "porlar" när det är syre i vattnet då, dessa försvinner så syret är borta.

Är ventilen gammal så byt den, det är ju inte världens dyraste pryl. Går ju att testa med kompressorn om man vill.

Ja det låter som en trolig förklaring. Jag tappade ju ur och fyllde om hela pannan igår.

Imorgon åker jag och köper nytt expansionskärl med ventilkit. Kanske skulle kunna nöja mig med ny säkerhetsventil men det känns som om det kan vara lika bra att byta rubbet på en gång.

-h

Då var det bytt. Nytt kärl och ny säkerhetsventil. 1000 bagis. Kunde behålla det gamla ventilsätet så jag slapp mecka alltför mycket. Funkar finfint.

-h

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.