5 206 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
kök utan överskåp
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Vi har kakel till överkant på fönstret men då har vi 3,2 m i takhöjd oxå så det hade nog sett konstigt ut att gå längre upp!
Är det ett kök helt utan överskåp eller är det en del av köket som är utan överskåp tex. runt ett fönster??Lilla_G skrev:
Tycker det skiljer en del, då det i det första fallet blir väldigt mycket kakel och det då är snyggt (tycker jag iaf.) att kombinera med annan väggbeklädnad på en del väggytor.
Vi har en del av en vägg som är kaklad ända upp till tak, men det är bara runt ett fönster samt bakom en fläktkåpa, alltså på en bredd av ca. 2m.
I övriga delar av köket har vi ö-skåp.
MVH//Christina.
Ahaa...
, där föll min spontana tanke med panel, såg framför mig ett målat kök, spontad panel på väggen i lite annan ton osv. 
Men här är det ju en helt annan stil som gäller, skulle spontant tänka mig kakel eller ännu hellre mosaik på den vägg där du har diskbänk samt högskåp (ungefär som du har på bilden) det som möjligen "ställer till det" är ju hur du ska göra ett snyggt avslut efter fläkten i hörnet :-/, nu syns det inte på din bild hur nära fönstret på 3,6 m väggen som fläktkåpans avslut är så det är svårt att ha ngn. åsikt om det, du har ingen bild där man ser 3,6m väggen rakt fram, från fläkthörnet till nästa hörn??
Den långa väggen efter fläkten skulle jag personligen inte kakla, hellre måla, men frågan blir ju om det blir känsligt iom. att det antagligen blir där den huvudsakliga arb.ytan kommer att vara, tänker på elvisp, mixerstav osv. som har en förmåga att stänka samt att man snabbt förstör nedersta kanten på målat iom. ständig avtorkning av arbetsbänk.
Beroende på vilken bänkskiva du har (granit på bilden?) så skulle jag, om det är sten, tycka att det var snyggt med en tunn skiva av samma stenmaterial som stänk/avtorkningsskydd längs med hela stenskivan och inte högre än ca. 25-35cm, du får då en viss variation av väggarna i köket med kakel, målat, sten samt att du får lätt att borra upp hyllor på 3,6m väggen utan att behöva borra i kakel.
Det är även lätt att lämna en yta på den väggen för annan användning tex. tavla/bild som gör köket trevligt och personligt.
MVH//Christina.
Men här är det ju en helt annan stil som gäller, skulle spontant tänka mig kakel eller ännu hellre mosaik på den vägg där du har diskbänk samt högskåp (ungefär som du har på bilden) det som möjligen "ställer till det" är ju hur du ska göra ett snyggt avslut efter fläkten i hörnet :-/, nu syns det inte på din bild hur nära fönstret på 3,6 m väggen som fläktkåpans avslut är så det är svårt att ha ngn. åsikt om det, du har ingen bild där man ser 3,6m väggen rakt fram, från fläkthörnet till nästa hörn??
Den långa väggen efter fläkten skulle jag personligen inte kakla, hellre måla, men frågan blir ju om det blir känsligt iom. att det antagligen blir där den huvudsakliga arb.ytan kommer att vara, tänker på elvisp, mixerstav osv. som har en förmåga att stänka samt att man snabbt förstör nedersta kanten på målat iom. ständig avtorkning av arbetsbänk.
Beroende på vilken bänkskiva du har (granit på bilden?) så skulle jag, om det är sten, tycka att det var snyggt med en tunn skiva av samma stenmaterial som stänk/avtorkningsskydd längs med hela stenskivan och inte högre än ca. 25-35cm, du får då en viss variation av väggarna i köket med kakel, målat, sten samt att du får lätt att borra upp hyllor på 3,6m väggen utan att behöva borra i kakel.
Det är även lätt att lämna en yta på den väggen för annan användning tex. tavla/bild som gör köket trevligt och personligt.
MVH//Christina.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är nog en smart idé, det ställer ju till det lite med fläkten i hörnet iom. att det antagligen ser udda ut att kakla hela diskbänksväggen ända upp i tak och sedan fortsätta runt hörnet till fläktens slut och sedan tvärt slut en dryg dm. från nästa fönster.Lilla_G skrev:
När man ser bilden ur den nya vinkeln så tycker jag det låter som en bra idé, du poängterar fläkten lite som en 'stapel' i hörnet och fortsätter sedan i en lägre nivå, lika åt bägge sidorna.
Det enda jag personligen är tveksam till är måttet på 5x10 cm. känns lite väl trendkänsligt, jag älskar mosaik och det har väl iof. i högsta grad varit en trend under en tid
Blir säkert kanonsnyggt
MVH//Christina.
Göran, köket är beställt på Kvik Bäckebol. Det är Sisjön som har kursat. Har hört om andra Kvik i Sverige som funkar bra, så det var nog Sisjön som inte lyckades. Personligen tycker jag att kontakten har funkat mycket bra med Kvik & vi har kunnat ändra och vela hur mycket som helst under vägen utan att nån har himlat med ögonen åt oss.
Skönt att höra, ser ju snyggt ut, skulle gå med avlång mosaik sk fingermosaik, störtsnyggt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
]