Ja, därför jag testade med att ha hon på andra väggen i andra bilden (inlägg 29), då blir den rättvänd mot ön. Fast där blir det ännu mindre plats mellan ho och häll så tror den går bort.BirgitS skrev:
En version där L:et är omgjort till ett U och vänster vägg borttagen (mot vardagsrum och matbord). Jag tror nästan det är så här man får göra om man vill öppna upp (lite ambivalent där, ganska trevligt att kunna stänga om köket men även trevligt med luftighet).
Skjutdörrar eller vikdörrar skulle kunna vara ett alternativ i så fall. Då får man lite av bådaJ jmowitz skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Du behöver nog 30 cm överhäng om man ska kunna sitta vid kökshalvön utan att slå i knäna. Gillar man att sitta kvar länge vid matbordet så är det inte lika bekvämt vid en köksö som vid ett matbord eftersom man inte kan variera sittställningen så mycket, man är liksom låst till att ha fötterna på pinnen.
Japp, bra poäng, gjorde en test med 30 cm överhäng här. Tog bort dom grunda skåpen på "sittsidan" eftersom dom ändå ligger under överhänget.BirgitS skrev:
Du behöver nog 30 cm överhäng om man ska kunna sitta vid kökshalvön utan att slå i knäna. Gillar man att sitta kvar länge vid matbordet så är det inte lika bekvämt vid en köksö som vid ett matbord eftersom man inte kan variera sittställningen så mycket, man är liksom låst till att ha fötterna på pinnen.
Ja, matplatsen i köket är sekundär (även med vanligt bord) eftersom en större matplats finns precis bredvid till vänster i vardagsrummet.M Masthugg skrev:
Så i varianterna med barstolar är tanken att öppna upp den vänstra väggen och då kanske det känns lite ”kaka på kaka” med matbord både i köksdelen och vardagsdelen.
I dom andra varianterna där väggen är kvar har jag tänkt vanligt bord.
Ja, tror också på den varianten ”L”, det är i princip samma som alternativ 2 i inlägg #1.Hemmakatten skrev:
Tack för alla svar i denna tråden förresten!
Klicka här för att svara


