BirgitS BirgitS skrev:
Inlägg 28: Det ser ut som att köksön då inte så lätt blir använd under matlagningen eftersom man bara kommer åt gaveln på den från diskhon. Samt nackdelen med lite trångt mellan ho och häll.
Ja, därför jag testade med att ha hon på andra väggen i andra bilden (inlägg 29), då blir den rättvänd mot ön. Fast där blir det ännu mindre plats mellan ho och häll så tror den går bort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En version där L:et är omgjort till ett U och vänster vägg borttagen (mot vardagsrum och matbord). Jag tror nästan det är så här man får göra om man vill öppna upp (lite ambivalent där, ganska trevligt att kunna stänga om köket men även trevligt med luftighet).
 
  • 3D-ritning av ett öppet kökslayout med U-format kök och borttagen vägg mot vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett köksområde omformat till ett 'U' med öppen planlösning mot vardagsrum, inga väggar på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jmowitz skrev:
En version där L:et är omgjort till ett U och vänster vägg borttagen (mot vardagsrum och matbord). Jag tror nästan det är så här man får göra om man vill öppna upp (lite ambivalent där, ganska trevligt att kunna stänga om köket men även trevligt med luftighet).
Skjutdörrar eller vikdörrar skulle kunna vara ett alternativ i så fall. Då får man lite av båda
 
BirgitS
Du behöver nog 30 cm överhäng om man ska kunna sitta vid kökshalvön utan att slå i knäna. Gillar man att sitta kvar länge vid matbordet så är det inte lika bekvämt vid en köksö som vid ett matbord eftersom man inte kan variera sittställningen så mycket, man är liksom låst till att ha fötterna på pinnen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver nog 30 cm överhäng om man ska kunna sitta vid kökshalvön utan att slå i knäna. Gillar man att sitta kvar länge vid matbordet så är det inte lika bekvämt vid en köksö som vid ett matbord eftersom man inte kan variera sittställningen så mycket, man är liksom låst till att ha fötterna på pinnen.
Japp, bra poäng, gjorde en test med 30 cm överhäng här. Tog bort dom grunda skåpen på "sittsidan" eftersom dom ändå ligger under överhänget.
 
  • Ritning av kökslayout med 30 cm överhäng på köksön och borttagna skåp på den ena sidan för att skapa sittplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade försökt undvika att ha barstolar vid min huvudsakliga matplats. Det är tröttsamt att sitta på dem och har en känsla av offentlig miljö där man vill att folk ska äta upp, betala och gå.
 
M Masthugg skrev:
Jag hade försökt undvika att ha barstolar vid min huvudsakliga matplats. Det är tröttsamt att sitta på dem och har en känsla av offentlig miljö där man vill att folk ska äta upp, betala och gå.
Ja, matplatsen i köket är sekundär (även med vanligt bord) eftersom en större matplats finns precis bredvid till vänster i vardagsrummet.

Så i varianterna med barstolar är tanken att öppna upp den vänstra väggen och då kanske det känns lite ”kaka på kaka” med matbord både i köksdelen och vardagsdelen.

I dom andra varianterna där väggen är kvar har jag tänkt vanligt bord.
 
Hemmakatten
"Vanilgt" kök är min rekommendation, som i inlägg #32 men utan köksö. Då kan ni vid behov förlänga bordet. Det blir mer luftigt.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
"Vanilgt" kök är min rekommendation, som i inlägg #32 men utan köksö. Då kan ni vid behov förlänga bordet. Det blir mer luftigt.
Ja, tror också på den varianten ”L”, det är i princip samma som alternativ 2 i inlägg #1. :) Det blir nog mest flexibelt och man blockerar inte fönstret (som potentiellt kan bli en balkongdörr).

Tack för alla svar i denna tråden förresten!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.