Hej

Jag har vid två tillfällen nu i vinter fått pannan att koka och då har det försvunnit väldiga mängder vatten. Fyllde sist i 20-30 min , vet ej exakt hur mycket vatten det var. Känner ni igen att det kokar bort så mycket vatten.

Ta reda på varför pannan kokar och åtgärda,kan inte va bra att fylla på systemet så ofta. Det är klart att det blir mycke vatten, har du syr eller löser säk?

Pannan kokar för att jag lagt i mer ved än vad som får plats i tankarna tror jag, försöker göra som det står i instruktionsboken till panna och elda med dragluckan bara öppen 7 mm. Jag kanske borde överge den metoden och koppla in dragregulatorn. Jag har öppen expansion så det mesta vattnet har runnit ut på taket tror jag. Sista gången var jag inte hemma när det hände men det såg inte särskilt blött ut där svallerröret mynnar ut.

Det gäller att veta hur mycket man skall lägga in för att få max i tankarna, tar lite tid sedan lär man sig. Det svåra är väl att lära ut till någon annan som ska sköta pannan, bättre att lägga lite för lite än för mycket. På slutet kan det va lite svårt att veta exakt. Ett tips är att lära ut att starta elda vid en viss temp sedan ha en typ av läskback (eller större) fylla den och se hur mycket det måttet blir i värme, kanske förbereda ett antal i förväg. Då har man ett mått hur mycket ved man ska stoppa i pannan utan att den ska koka.

M_TK_KN skrev:
elda med dragluckan bara öppen 7 mm. Jag kanske borde överge den metoden och koppla in dragregulatorn. Jag har öppen expansion så det mesta vattnet har runnit ut på taket tror jag. Sista gången var jag inte hemma när det hände men det såg inte särskilt blött ut där svallerröret mynnar ut.
Dragregulator hjälper inte mot kokning orsakad av för mycket ved i eldstaden. När ackumulatortank är fylld så kommer det att koka.
När pannan kokar så går det mesta av vatten ut genom expansionskärl mest som ånga och det blir oftast ingen synlig översvämning. Bara stor ångmoln ....

Skvallerrör är enbart till nytta när du fyller på systemet med vatten. Man kan fylla på vatten när pannan är som varmast. När man fyller på och det börjar rinna ur skvallerrör ( som kommer från exkärl) så stoppar man påfyllningen. Det är därför det heter skvallerrör - den skvallrar när det är nog :).
Fyller du på när pannan är kall så kommer det också att rinna ur skvallerröret när du börjar elda. Vatten utvidgas av värmen och överskottet rinner ut så länge vatten utvidgas/värms - det är helt normalt och betyder ej att pannan kokar.
När det ångar genom taket så kokar det.
Kolla att din expansionskärl är inte för liten för din tanksystem.
hoppas det hjälper en bit på väggen att förstå hur det hela fungerar :).
gaia

Jag var fundersam på om någon kände igen sig i hur mycket vatten som brukade försvinna vid kok. Du gaia, tack för lektionen om hur vatten expanderar vid uppvärmning. Nyfiken på att få höra vilken typ av kok som stoppas av en dragregulator

M_TK_KN skrev:
Nyfiken på att få höra vilken typ av kok som stoppas av en dragregulator
Dragregulator reglerar luftdraget genom pannan och hjälper till så att pannan inte "skenar iväg". Dvs dragregulators spjäll öppnas när skorstensdraget är för stor. Då släpps luften från pannrummet in i skorstenen och luftdraget genom själva eldstaden förblir likadan hela tiden oberoende av det ökade skorstensdraget och veden brinner med jämn hastighet och det blir inte så helvetes het i eldstaden att pannan kokar :). Skorstensdraget ökar med ökande rökgastemperatur och när det är kalt ute och när det blåser mycket ute.
Men som sagt , har du lagt i för mycket så hjälper inte en jämnare hastighet i förbränning. Värmen måste ju ta vägen någonstans oavsett om den tillverkas snabbt eller något långsammare :).
Vi klarar oss utan dragregulator monterad i en skorstensrör.
Vi har en panntemp styrd spjäll på inluften till vår Atmospanna som gör nytta och stänger lite ifall det hettar till men den har också kokat ett par gånger i början av samma orsak som din men det krävdes aldrig en haltimmes vattenpåfyllning ....
gaia

Nu pratar ni inte om samma sak, dom flesta här pratar om motdragslucka/dragbegränsare.

Dragregulator är alltså en känselkropp som sitter i pannan som har en liten arm och en kedja och som stänger primärluften när pannan kommer upp i temperatur och den förhindrar definitivt kokning.

Tror inte TS menar motdragslucka, han undrar om han ska koppla in dragregulatorns kedja till luckan.

TS om du är orolig så tycker jag du ska göra det, annars elda på som du gör fast fyll bara i hälften av veden, jag har gjort likadant som du gör att jag kopplat bort kedjan och satt en liten skruv i luckan som jag justerar med istället, då kan man styra förbränningen bättre. Så det är bättre att du försöker hitta mängden ved som fyller systemet färdigt, alternativt fyll bara halva och komplettera sen med några vedträn.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.