Jag är ingen expert på formaldehyd.L Lizabettan skrev:
Att det finns i spånskivor förstår jagm det är ju ihoppressat/limmat. Menar du att det även finns i rent trä?
Om man googlar lite så verkar det ju som att mängden FH i obehandlat trä är försumbar - menar du att det lilla som ändå finns i trä där inget extra FH tillförts via lim också ställer till problem?
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Som husägare bör du tydligen få veta att det är limmet i spånskiva som kan innehålla formalehyd/ metylenoxid, (rent massivträ är att betrakta som helt ofarligt)L Lizabettan skrev:
Även ett vanligt äpple innehåller ju iofs nått halv mg formalehyd, så visst skulle det kunna finnas försumbara mängder även i träL Lizabettan skrev:
Är du rädd för kemikalier tycker jag du ska avstå PVC, massivträ eller rostfritt är betydligt riskfriare.
Redigerat:
Självklart inte, men om olyckan är framme så vill du inte ha mer plast än nödvändigt som kan brinna.L Lizabettan skrev:
Greenfell tower är förvisso ett extremt exempel och det var annan plast men gaserna från brinnande pvc är inte att leka med.
Jag förstår att du är känslig för formaldehyd, men inte fysiskt känslig mot de koncentrationer som finns i rent trä.
Nej, är man oroligt lagd kan man ju bygga ett kök i massivträ och minska mängden lim, det går ju att sammanfoga luckorna med spik likt precis som man gjorde för hundra år sen, även stommar går ju att bygga utan ( eller med mycket lite) limuseless skrev:
Jag tror att det var någon gång nu under 2000-talet som formaldehyd fick en starkare cancerklassning. Dvs. byggde ni hus på 70-talet så var reglerna garanterat inte lika strikta som idag.
Hur hög koncentreration hade ert 70-talskök? Idag är gränsen satt till 0,2% i färdiga träbaseradeprodukter i EU, vilket är väldigt lågt.
Hur hög koncentreration hade ert 70-talskök? Idag är gränsen satt till 0,2% i färdiga träbaseradeprodukter i EU, vilket är väldigt lågt.
Men är inte pvckök bara spånskiva med vinyl på? Det är fortfarande ett laminat... Tror Ikea har den lösningen på någon lucka.L Lizabettan skrev:
Bor du i ett hus utan trä? Ytterst ovanligt i Sverige. Det ser man bara vid Medelhavet typ...L Lizabettan skrev:
För övrigt så avger dom flesta fogar formaldehyd, även vinyl som du tänker göra kök av består ofta av en del formaldehyd då det är en utmärkt mjukgörare.
Lim som sätter kakel, spackel och andra produkter kan även dessa innehålla fh..Det är sällan det tas upp då det liksom rent trä är så låga halter så det är helt ok. Men det brukar finnas med på den där kemikalie listan som finns vid transport.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Fast PVC är i mångta stycken ett fantastiskt material. Men ur mijö och hälsosynpunkt nja... Det har ju genom åren kommit diverse larm om just PVC. Fast det är inte plasten som sådan som är problem (om man inte bränner den), utan tillsatser i form av mjukgörare som alltid finns i PVC. Den rena PVC plasten är hård och spröd, men med mjukgörare i olika halt blir den allt från stabila sega plastdetaljer till följsam plastfolie. Utan mjukgörare skulle plastfolien krackelera och falla sönder om du försöker rulla den av rullen.
Mjukgörarna har varierat genom åren, men det har kommit mer eller mindre obekräftade larmrapporter om att de är cancerogena och ex. går över till ivsmedel som packas i PVC folie (matbutiker/industrier använder PVC folie, gladpack och liknande som vi användrer i hemmen är etenplast, som saknar skumma kemikalier). Men även att de sakta avgår som ånga från plasten.
Om man tänker sig att det finns en gnutta sanning i larmen om PVC, så kan jag tänka mig att den relativt begränsade mängd PVC vi har omking oss är ofarlig, annaras hade någon lyckats påvisa hällsoeffekter efter alla dessa år med plasten. Men om du tar en hel köksinredning i PVC, så blir det ju en avsevärd mängd, det skulle kunna vara att utmana "statistiken". Även att den är i skumform, vilket jag tror hittils har varit en ovanlig form av PVC, gör ju en oändligt mycket större yta för ångbildning från ämnen i plastmaterialet.
Mjukgörarna har varierat genom åren, men det har kommit mer eller mindre obekräftade larmrapporter om att de är cancerogena och ex. går över till ivsmedel som packas i PVC folie (matbutiker/industrier använder PVC folie, gladpack och liknande som vi användrer i hemmen är etenplast, som saknar skumma kemikalier). Men även att de sakta avgår som ånga från plasten.
Om man tänker sig att det finns en gnutta sanning i larmen om PVC, så kan jag tänka mig att den relativt begränsade mängd PVC vi har omking oss är ofarlig, annaras hade någon lyckats påvisa hällsoeffekter efter alla dessa år med plasten. Men om du tar en hel köksinredning i PVC, så blir det ju en avsevärd mängd, det skulle kunna vara att utmana "statistiken". Även att den är i skumform, vilket jag tror hittils har varit en ovanlig form av PVC, gör ju en oändligt mycket större yta för ångbildning från ämnen i plastmaterialet.