L Lizabettan skrev:
Som skogsägare så vet vi att trä innehåller formaldehyd! Har blivit sjuk av just formaldehyd i spånplattor.
Jag är ingen expert på formaldehyd.

Att det finns i spånskivor förstår jagm det är ju ihoppressat/limmat. Menar du att det även finns i rent trä?

Om man googlar lite så verkar det ju som att mängden FH i obehandlat trä är försumbar - menar du att det lilla som ändå finns i trä där inget extra FH tillförts via lim också ställer till problem?

L Lizabettan skrev:
Som skogsägare så vet vi att trä innehåller formaldehyd! Har blivit sjuk av just formaldehyd i spånplattor.
Inte alltid lätt att hitta material som passar mig/oss, därav denna fråga som jag ställde.
Som husägare bör du tydligen få veta att det är limmet i spånskiva som kan innehålla formalehyd/ metylenoxid, (rent massivträ är att betrakta som helt ofarligt)

L Lizabettan skrev:
Som skogsägare så vet vi att trä innehåller formaldehyd!
Även ett vanligt äpple innehåller ju iofs nått halv mg formalehyd, så visst skulle det kunna finnas försumbara mängder även i trä
Är du rädd för kemikalier tycker jag du ska avstå PVC, massivträ eller rostfritt är betydligt riskfriare.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Antagligen kan du bygga hela köksinredningen i nyeternit (fibercement) och kanske några stålreglar.

L Lizabettan skrev:
Vi tänkte inte bränna upp köket!!! Misstänker du tänker miljövänligt.
Du tänker tydligen inte på livscykeln, vad mtrl släpper ut under sin livstid och efteråt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Lizabettan skrev:
Vi tänkte inte bränna upp köket!!! Misstänker du tänker miljövänligt.
Självklart inte, men om olyckan är framme så vill du inte ha mer plast än nödvändigt som kan brinna.

Greenfell tower är förvisso ett extremt exempel och det var annan plast men gaserna från brinnande pvc är inte att leka med.

Jag förstår att du är känslig för formaldehyd, men inte fysiskt känslig mot de koncentrationer som finns i rent trä.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L Lizabettan skrev:
Inte alltid lätt att hitta material som passar mig/oss, därav denna fråga som jag ställde.
Är det verkligen problem med de små mängder som finns naturligt i trä?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
J
Det kanske finns kök i asbest plattor? De är iallafall brandtåliga. :)

Annars håller jag med att massivträ och rostfritt verkar bra.

Vad är själva huset byggt i för undvika trä? Helt i puts / sten.

useless useless skrev:
Är det verkligen problem med de små mängder som finns naturligt i trä?
Nej, är man oroligt lagd kan man ju bygga ett kök i massivträ och minska mängden lim, det går ju att sammanfoga luckorna med spik likt precis som man gjorde för hundra år sen, även stommar går ju att bygga utan ( eller med mycket lite) lim

Glasluckor och stenskivor/ bänkar på rostfria stativ borde vara lämpligt om man är orolig för kemikalier

Unikt namn
L Lizabettan skrev:
Rostfritt är säkert toppen men tyvärr tråkigt.
Hur ser ett plastkök ut då?
Jag antar att ost-köket ovan inte är representativt.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur ser ett plastkök ut då?
Jag antar att ost-köket ovan inte är representativt.
Jag gissar att dom ser ut precis som laminerade spånskivor, men innanmätet är PVC-skum istället för trä.

Walle85
Jag tror att det var någon gång nu under 2000-talet som formaldehyd fick en starkare cancerklassning. Dvs. byggde ni hus på 70-talet så var reglerna garanterat inte lika strikta som idag.
Hur hög koncentreration hade ert 70-talskök? Idag är gränsen satt till 0,2% i färdiga träbaseradeprodukter i EU, vilket är väldigt lågt.

Cheesen
L Lizabettan skrev:
Hmmm.....tittade på youtube och hittade kök i PVC skum, kan inte påstå att de såg ut som detta!!
Anledningen till att vi hittat PVCkök är att vi letar efter ett kök utan formaldehyd. Ingen vi varit i kontakt med här hemma kan hjälpa oss.
Men är inte pvckök bara spånskiva med vinyl på? Det är fortfarande ett laminat... Tror Ikea har den lösningen på någon lucka.
L Lizabettan skrev:
Bor du i ett hus utan trä? Ytterst ovanligt i Sverige. Det ser man bara vid Medelhavet typ...

För övrigt så avger dom flesta fogar formaldehyd, även vinyl som du tänker göra kök av består ofta av en del formaldehyd då det är en utmärkt mjukgörare.
Lim som sätter kakel, spackel och andra produkter kan även dessa innehålla fh..Det är sällan det tas upp då det liksom rent trä är så låga halter så det är helt ok. Men det brukar finnas med på den där kemikalie listan som finns vid transport.

Redigerat:
Fast PVC är i mångta stycken ett fantastiskt material. Men ur mijö och hälsosynpunkt nja... Det har ju genom åren kommit diverse larm om just PVC. Fast det är inte plasten som sådan som är problem (om man inte bränner den), utan tillsatser i form av mjukgörare som alltid finns i PVC. Den rena PVC plasten är hård och spröd, men med mjukgörare i olika halt blir den allt från stabila sega plastdetaljer till följsam plastfolie. Utan mjukgörare skulle plastfolien krackelera och falla sönder om du försöker rulla den av rullen.

Mjukgörarna har varierat genom åren, men det har kommit mer eller mindre obekräftade larmrapporter om att de är cancerogena och ex. går över till ivsmedel som packas i PVC folie (matbutiker/industrier använder PVC folie, gladpack och liknande som vi användrer i hemmen är etenplast, som saknar skumma kemikalier). Men även att de sakta avgår som ånga från plasten.

Om man tänker sig att det finns en gnutta sanning i larmen om PVC, så kan jag tänka mig att den relativt begränsade mängd PVC vi har omking oss är ofarlig, annaras hade någon lyckats påvisa hällsoeffekter efter alla dessa år med plasten. Men om du tar en hel köksinredning i PVC, så blir det ju en avsevärd mängd, det skulle kunna vara att utmana "statistiken". Även att den är i skumform, vilket jag tror hittils har varit en ovanlig form av PVC, gör ju en oändligt mycket större yta för ångbildning från ämnen i plastmaterialet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.