Går det?

Har byggt ett stort tält runt min tillbyggnad som jag värmer med dieselkanon och läck-värmen härifrån lurar min utetempgivare som sitter på väggen ovanför tältet.

Just nu är de -5 ute och värmepumpen säger +7 i displayen.

Går det ha innetemperatur-givaren som primär styrning eller har någon ett bra tips på åtgärd.

Värmen i tältet kommer vara av/på från dag till dag så justerad kurva funkar inte.

Går det inte att flytta utegivaren då. Jag tror att om man tar bort utegivaren så larmar vp och går på som om det vore 5 minus ute hela tiden. Men jag är inte helt 100 på det. Flytta den är ju prio 1 tycker jag

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Utomhusgivaren är oftast bara ett temperaturberoende motstånd (normalt NTC).
Du kan koppla att fast motstånd (eller potentiometer) av lämpligt värde till plinten på värmepumpen.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Givaren måste ändå flyttas när vi färdigställer tillbygget. Just nu år det mer en fråga om att komma åt den eftersom jag måste ta av duken för att nå dit med stege, samt att jag får leva med att slarva på för att komma vidare.

Om den bara är ett motstånd torde det vara 2-ledad kabel, och inte mera störningskänslig än att jag kan skarva på med vad som helst av något som inte är hårstrå-tunt?

Inte så dumt när förra ägaren var larm-installatör och lämnade allt gammalt material i förrådet.

Finns minst 200m.. :D

Rulle med elektrisk kabel i ett förråd, märkt med etikett och försedd med grön "Blyfri kabel"-sticker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har flyttat givaren nu, som för övrigt var fyrpolig så kunde nog inte haft en bättre kabel då.

Tack för all hjälp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.