12 903 läst · 16 svar
13k läst
16 svar
köra elpatron på 12v ?
Sida 1 av 2
Hej; har en fundering på elpatroner som jag hoppas någon av er elkunniga kan ha svar på: I acktanken sitter en elpatron som ämnar kopplas till 380v. Vad jag undrar är om man på något vis skulle kunna koppla den direkt till ett bilbatteri (12v), utan omformare. Och om det nu skulle tänkas gå, skulle man dessutom kunna koppla patronen direkt till en enkel generator, typ bilgenerator?
Det skulle gå, men batteriet skulle nog bli varmare än elpatronen.
Ett bilbatteriet innehåller ca 60Ah á 14V, vilket blir mindre än 1kWh. Att använda ett elektrisk batteri för att lagra värme är inte en bra idé.
Ett bilbatteriet innehåller ca 60Ah á 14V, vilket blir mindre än 1kWh. Att använda ett elektrisk batteri för att lagra värme är inte en bra idé.
Lågspänning är värdelöst om man skall alstra värme, effekten räcker helt enkelt inte till. Fast det är klart 200 W kontinuerligt värmer ju lite ändå men mitt i smällkalla vintern så ger det inget.
Effekten blir alltså låg och strömstyrkan oerhört hög.
Effekten blir alltså låg och strömstyrkan oerhört hög.
Tack för svaren, blir litet klokare nu! Utgångsläget för funderingen är att jag skissar på ett litet vindkraftverk att t.ex. ladda upp batterier med. När batterierna är fullladdade behöver jag kunna koppla in en resistiv last, t.ex. en värmeslinga, och då var funderingen om jag kunde koppla in den elpatron jag redan har, eller om det skall behöva införskaffas en speciell patron för 12v.
Om vindkraftverket ger 500w, så är det väll inga problem att köra ut det direkt till elpatronen, förutsatt att kablarna är rätt dimensionerade. (fasen - detta området är jag totalt novis på!)
Om vindkraftverket ger 500w, så är det väll inga problem att köra ut det direkt till elpatronen, förutsatt att kablarna är rätt dimensionerade. (fasen - detta området är jag totalt novis på!)
Om du har ett utrymme som behöver värmas kan du kanske köpa ett gammalt el-element och köpa kanthal-tråd från Elfa.
Öppna elementet och byt till tjockare resistanstråd.
Det svåra är att hitta rätt ohmtal (=last). Men troligen runt ikring 1 ohm.
Om du vill få ut 240W vid 12 volt är det lika med:
Strömmen I = P/U = 240/12 =20A
Resistansen R= U/I = 0,6 ohm
T.ex 5 st 2 meter långa av 1mm diameter paralellkopplade. Ger ungefär 0,6 ohm.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=60-810-04
Öppna elementet och byt till tjockare resistanstråd.
Det svåra är att hitta rätt ohmtal (=last). Men troligen runt ikring 1 ohm.
Om du vill få ut 240W vid 12 volt är det lika med:
Strömmen I = P/U = 240/12 =20A
Resistansen R= U/I = 0,6 ohm
T.ex 5 st 2 meter långa av 1mm diameter paralellkopplade. Ger ungefär 0,6 ohm.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=60-810-04
Moderator
· Stockholm
· 52 727 inlägg
Tänk på att om kraftverket ger 500w, på 12V. Så får du en ström på ca 40A. Krävs ganska kraftiga kablar för det.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 902 inlägg
Japp, inga problem förutom att effekten blir låg, det bli 2,7 promille kvar
Protte
Protte
Du behöver en eller två sådana här.alen skrev:Tack för svaren, blir litet klokare nu! Utgångsläget för funderingen är att jag skissar på ett litet vindkraftverk att t.ex. ladda upp batterier med. När batterierna är fullladdade behöver jag kunna koppla in en resistiv last, t.ex. en värmeslinga, och då var funderingen om jag kunde koppla in den elpatron jag redan har, eller om det skall behöva införskaffas en speciell patron för 12v.
http://www.pinal.se/doppvarmare-12v-p-257.html
finns ju omformare från 12 till 230 volt, dock är dom dyra om man ska upp i effekt, och du måste ha en sjuhelsikes batteribank för att lagra erfoderlig effekt.. och troligtvis kommer vindsnurran inte orka ladda batterierna fullt innan de är tomma, då det ju inte alltid blåser, så du kan få komplettera med nån solpanel också, och de dagar det varken är sol eller vind kan du få ha ett bensindrivet elverk.
Bra svar allihopa, nu vet jag mer hur jag skall tänka och räkna. Det blir nog ett kraftverk för 240v för att driva belysning och cirkulationspump, och överskottet får gå till laddning (och när batteribanken är laddad - till elslingan i tanken). Nu vet jag också hur jag skall använda min gamla formelsamling
Det kommer inte att bli mycker värme i ett 230v element som man kör på 12v, om jag räknat rätt...
230Voch 2000W ger en resistans på 26,4ohm på elementet som kommer att dra 8,7A.
Kör man samma element på 12V blir väl effekten 5,4W?
12V / 26,4 ohm = 0,45A
12V x 0,45A = 5,4W
Ska man få ut 288W på 12V så måste man ha ett 230V element på 100KW (0,5 ohm).
Har jag räknat rätt?
230Voch 2000W ger en resistans på 26,4ohm på elementet som kommer att dra 8,7A.
Kör man samma element på 12V blir väl effekten 5,4W?
12V / 26,4 ohm = 0,45A
12V x 0,45A = 5,4W
Ska man få ut 288W på 12V så måste man ha ett 230V element på 100KW (0,5 ohm).
Har jag räknat rätt?
Redigerat: