Efter mycket läsande så lutar det nog åt Bosch/Siemens ändå. Lokala Elgiganten hade tydligen de två dyrare Miele på hyllan, frun i huset reagerade på att lucköppningen var så liten på mielen. Det ger säkerligen en betydligt styvare konstruktion men i det här fallet mindre nöjd användare.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
H
J johan_paz skrev:
Efter mycket läsande så lutar det nog åt Bosch/Siemens ändå. Lokala Elgiganten hade tydligen de två dyrare Miele på hyllan, frun i huset reagerade på att lucköppningen var så liten på mielen. Det ger säkerligen en betydligt styvare konstruktion men i det här fallet mindre nöjd användare.
Googla och läs tester. Läs också vad och när garantin gäller.
 
H HEM2121 skrev:
Googla och läs tester. Läs också vad och när garantin gäller.
Precis det jag gjort. Generellt sett så byter jag bälg själv, sedan så byts den mot ny. Då Miele inte verkar vara samma kvalitet som tidigare så finns det ingen anledning att investera så mycket pengar i dem.

Och lucköppningens storlek framgår inte i några tester.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
H
J johan_paz skrev:
Precis det jag gjort. Generellt sett så byter jag bälg själv, sedan så byts den mot ny. Då Miele inte verkar vara samma kvalitet som tidigare så finns det ingen anledning att investera så mycket pengar i dem.

Och lucköppningens storlek framgår inte i några tester.
Ja, håller med dig.
 
J johan_paz skrev:
Nytt hus och dags att byta ut tvätt och tork. Då det nya huset är enplans med inte allt för god ljudisolering så har ljudnivån kommit upp som något av de viktigaste.

Vad jag kan se så är det miele´s lite dyrare maskiner som är betydligt tystare vid centrifugering, även vid 1600rpm.. 68db jämfört med bosch serie8 eller motsvarande siemens ca 72-74db. Då 3db höjning upplevs som en fördubbling så är det en ganska rejäl skillnad.

De två jag kollat på är WSI883WCS och WSG663WCS. Hittar inte jättemycket info om vad som är skillnaden på dessa två. Bägge är 9kg maskiner, den förstnämnda är 1600rpm centrifugering enligt viss info, inte enligt annan. Och det går inte någonstans att finna om dessa är tillverkade i Tyskland. eller i lågkostnadsland. Bägge är dock 15-20 kg tyngre än motsvarande Bosch, vilket är positivt

Någon som kan mer om dessa maskiner? Bägge säljs i paket med torktumlare, 9kg till det första och 8kg till de andra. för ca 32 respektive 28 kkr.
Twindos som mieles självdosering heter är dåligt konstruerat. Givarna som ska känna att ultra phase behållarna är på plats slutar fungera. Blir 4000-5000 extra kostnad efter några år, lägg in det i kalkylen när ni ska välja tvättmaskin från miele.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
klosp11 klosp11 skrev:
Stämmer miele är inte som förr men jag tycker ändå att kvaliten är rätt så bra. Själva trumman, kullager, motorn osv är utmärkta. Är tysta maskiner. Vi har bara enkla w1 miele tvätt och tork (värmepump) för kanske 8000kr/styck som nu är 7 år gamla eller så. Håller år efter år och vi kör väldigt mycket.
Pappa har två mielemaskiner där trumman havererat på olika sätt på de.
Är inte så övertygad över att deras trummor är så speciellt bra.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
Vi är flera att vittna om att även dessa går sönder och mycket snabbare än förr i tiden
miele har max 2 års garanti och därefter blir det mycket dyrt att reparera.
Jag fattar att du ser mycket trasiga maskiner (Samma här) och då är det lätt att bli lite deppig inför framtiden. Sen att många inte sköter som sina fina maskiner är ett eget kapitel. Bara för att det är vitvaror så ska man inte behöva läsa bruksanvisningen utan endast köra tills det en dag kommer upp en felkod.
Att fara med osanning däremot gillar jag inte. Köp fina maskiner och lägg te för väl tilltagen garanti. En bra investering glömmer DU fort. En dålig jagar dig tills du byter ut skräpet igen.

P.s Se till så att det finns Miele Service i närheten OM något strular D.s


Produktbild av Miele WCR870WPS tvättmaskin med olika garantioptioner och leveransdetaljer på en skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Någon som kan mer om dessa maskiner? Bägge säljs i paket med torktumlare, 9kg till det första och 8kg till de andra. för ca 32 respektive 28 kkr.
WSI883WCS har tvättprogram för dun vilket den andra saknar. Miele har nästan 50 modeller och små skillnader mellan. Säljarna vet sällan vad maskinerna kan.

Tvättmaskinen Miele WSI883WCS med tvättprogram för dun, SteamCare och PowerWash. Lista över tekniska specifikationer och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Knorren skrev:
Jag fattar att du ser mycket trasiga maskiner (Samma här) och då är det lätt att bli lite deppig inför framtiden. Sen att många inte sköter som sina fina maskiner är ett eget kapitel. Bara för att det är vitvaror så ska man inte behöva läsa bruksanvisningen utan endast köra tills det en dag kommer upp en felkod.
Att fara med osanning däremot gillar jag inte. Köp fina maskiner och lägg te för väl tilltagen garanti. En bra investering glömmer DU fort. En dålig jagar dig tills du byter ut skräpet igen.

P.s Se till så att det finns Miele Service i närheten OM något strular D.s


[bild]
ta den förlängda garantin för den är snart intjänad
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Pappa har två mielemaskiner där trumman havererat på olika sätt på de.
Är inte så övertygad över att deras trummor är så speciellt bra.
det har visat sig vara väldigt vanligt
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Pappa har två mielemaskiner där trumman havererat på olika sätt på de.
Är inte så övertygad över att deras trummor är så speciellt bra.
Visst, trumman är anledingen till att jag köper Miele. Jag tror att Mieles maskiner därför ger minst slitage på tvättgodset.
En skjorta håller väl 15-30 tvättar beroende på tvättmaskin. För en 900kr-skjorta är dliagekostnaden mellan 30-60kr/tvätt. Lastar du sedan in 8 skjortor, så är skillnaden i slitagekostnad 240kr! Per tvätt! 4 tvättar - 1000kr.

Därför tror jag att det lönar sig att köpa Mieles billigare maskiner.

Sedan är det trist när saker går sönder.
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
M magnu skrev:
Visst, trumman är anledingen till att jag köper Miele. Jag tror att Mieles maskiner därför ger minst slitage på tvättgodset.
En skjorta håller väl 15-30 tvättar beroende på tvättmaskin. För en 900kr-skjorta är dliagekostnaden mellan 30-60kr/tvätt. Lastar du sedan in 8 skjortor, så är skillnaden i slitagekostnad 240kr! Per tvätt! 4 tvättar - 1000kr.

Därför tror jag att det lönar sig att köpa Mieles billigare maskiner.

Sedan är det trist när saker går sönder.
nej köp de dyrare för de håller eventuellt då som gjorda i tjeckien (billiga) är betydligt klenare
 
M magnu skrev:
En skjorta håller väl 15-30 tvättar beroende på tvättmaskin.
Är det så? Har ingen koll på hur många tvättar mina skjortor har genomgått men det känns som fler än 15-30.......
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är det så? Har ingen koll på hur många tvättar mina skjortor har genomgått men det känns som fler än 15-30.......
ja närmre 15 20 år
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
returen returen skrev:
ja närmre 15 20 år
Nja, inte mina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.