9 381 läst · 83 svar
9k läst
83 svar
Köpa elinstallationsmaterial utanför Sverige
Sida 1 av 6
Hej, jag är på gång att byta all el i en större villa, så det blir många meter kablage/rör samt många eluttag och strömbrytare. För att hålla nere kostnaden tänkte jag börja titta om det är det värt att beställa material från andra länder i EU. Vill hålla mig till kända märken som är godkända i Sverige, som Schneider, Elko osv.
Någon som tittat på detta och har tips på länder/butiker?
Tack!
Tack!
Köpt något Hager-skåp via Amazon p.g.a flera tusen kronors prisskillnad mot svenska leverantörer, men annars när det gäller allt småpill så är det nästan mer värt att få hem allt från samma leverantör då de utländska sällan har alla grejer man behöver utan man får handla från fler ställen. Det gör att man får frakt på varje order, olika leveranstider och så den enorma tidsåtgången att leta på nätet var vissa grejer är billigast = nja.
Vid större order har jag gjort en kundkorg och begärt offert, man brukar kunna få ner priset på det sättet lite mer.
Vid större order har jag gjort en kundkorg och begärt offert, man brukar kunna få ner priset på det sättet lite mer.
Starta ett företag och förhandla priser med grossisterna, troligen minst lika billigt och mycket enklare.T twnk skrev:Hej, jag är på gång att byta all el i en större villa, så det blir många meter kablage/rör samt många eluttag och strömbrytare. För att hålla nere kostnaden tänkte jag börja titta om det är det värt att beställa material från andra länder i EU. Vill hålla mig till kända märken som är godkända i Sverige, som Schneider, Elko osv.
Tack!
Du kan börja med att jämföra själv och kommer att märka att de produkter bland apparater och dosor som är vanliga här inte finns i tex tyskland och att det är rätt mycket annat i filosofierna som skiljer, så det finns inget att hämta. Dvs att produkterna visserligen är godkända här men udda eftersom det inte är tradition att bygga så. Tex är det på kontinenten mer eller mindre standard att putsa in kabel utan rör, här är det tillåtet men ingen seriös elfirma skulle bygga så. Det gör att alla smarta tillbehör till flexrör mm knappt säljs utomlands.
Även kabel är inte billigare om du vill ha de stora svenska märkena, lågbutgetkabel kan du köpa både här och utomlands.
Välj den som är billigast i sverige och du kommer nog komma billigast undan på elbutik.se eller tex hornbach som också prismatchar mot nätbutiker.
Du kommer inte att komma nämnvärt under elbutik.se via grossisterna, det du får är mycket större sortiment, stort sortiment i butik och snabba leveranstider.
Och du kommer ändå behöva göra upp med din elinstallatör kring materialet, så det bästa är väl att börja förhandla där.
Även kabel är inte billigare om du vill ha de stora svenska märkena, lågbutgetkabel kan du köpa både här och utomlands.
Välj den som är billigast i sverige och du kommer nog komma billigast undan på elbutik.se eller tex hornbach som också prismatchar mot nätbutiker.
Du kommer inte att komma nämnvärt under elbutik.se via grossisterna, det du får är mycket större sortiment, stort sortiment i butik och snabba leveranstider.
Och du kommer ändå behöva göra upp med din elinstallatör kring materialet, så det bästa är väl att börja förhandla där.
Redigerat:
Var rätt många här på forumet, inklusive mig själv, som tidigare beställde från elektroland24.de.
Var då halva priset på många grejor jämfört med t.ex. elbutik.se.
Vet inte hur prisskillnaden ligger numera, men annars var det inte så mycket konstigheter. Tyskarna gör ju en del saker annorlunda än oss så du hittar inte allt man behöver där. Likaså är det ju vissa varumärken som är stora där och vice versa. elektroland24.de har t.ex. väldigt skralt sortiment på Schneider.
Men har man bara koll på vilka artiklar man skall ha är det inga problem, i synnerhet om man håller sig till sånt som även säljs här.
Var då halva priset på många grejor jämfört med t.ex. elbutik.se.
Vet inte hur prisskillnaden ligger numera, men annars var det inte så mycket konstigheter. Tyskarna gör ju en del saker annorlunda än oss så du hittar inte allt man behöver där. Likaså är det ju vissa varumärken som är stora där och vice versa. elektroland24.de har t.ex. väldigt skralt sortiment på Schneider.
Men har man bara koll på vilka artiklar man skall ha är det inga problem, i synnerhet om man håller sig till sånt som även säljs här.
Ett råd jag fick från en bekant är att gör en lista på det materialet du behöver, sen skickar du den som ”offert” till byggvaruhusen och elmaterialsaffärerna. Han gjorde så med mycket material vid renovering och fick faktiskt både många svar men också rätt bra priser!T twnk skrev:Hej, jag är på gång att byta all el i en större villa, så det blir många meter kablage/rör samt många eluttag och strömbrytare. För att hålla nere kostnaden tänkte jag börja titta om det är det värt att beställa material från andra länder i EU. Vill hålla mig till kända märken som är godkända i Sverige, som Schneider, Elko osv.
Tack!
Det är absolut värt om du vet exakt vad du ska ha. Systemet med dosor för slang är ganska specifikt för Sverige/Norge/Finland men apparater som strömbrytare är samma i andra länder. Även kopplingsklämmor som Wago är Wago, oavsett var de säljs. Lampor och sådant är också samma.
Vet du inte riktigt vad du ska ha kommer det mest bara bli fel.
Vet du inte riktigt vad du ska ha kommer det mest bara bli fel.
Som redan nämnts, elcentral och innehåll i densamma är billigt utomlands, men pratar vi om FK, VP-rör, osv då är Sverige billigare (eller ibland mycket billigare) än de flesta sajter jag tittade på vid en ombyggnad av elcentral och delar av husets nät (omplanering).
Jag köpte all synlig el/nätverk i tyskland och nederländerna till vårt hus. Vi ville ha Jung LS serien, där blev det en stor besparing mot svenska priser och identiska produkter.T twnk skrev:Hej, jag är på gång att byta all el i en större villa, så det blir många meter kablage/rör samt många eluttag och strömbrytare. För att hålla nere kostnaden tänkte jag börja titta om det är det värt att beställa material från andra länder i EU. Vill hålla mig till kända märken som är godkända i Sverige, som Schneider, Elko osv.
Tack!
Handlade från Avolta, Elektrobode och elektroland24 beroende på vilken handlare som var billigast på respektive produkt. Fraktkostnaden är försvinnande liten.
Värt att söka på artikelnr eller EANnr på t.ex idealo.de (tyska varianten på prisjakt) för att hitta de som är billigast just nu.
De tre ehandlarna ovan hade även offertfunktion där man skickade och fick ytterligare rabatter vid större beställningar.
Handla är nog inga problem, sen gäller det att hitta en elfirma som vill montera materialet, står för garantiT twnk skrev:Hej, jag är på gång att byta all el i en större villa, så det blir många meter kablage/rör samt många eluttag och strömbrytare. För att hålla nere kostnaden tänkte jag börja titta om det är det värt att beställa material från andra länder i EU. Vill hålla mig till kända märken som är godkända i Sverige, som Schneider, Elko osv.
Tack!
För arbetet med dessa grejorna. Tveksamt om du hittar någon.
Men om det är samma eller bättre kvalité än på det man handlar i Sverige, varför skulle detta vara ett problem?Perssel skrev:
Kabel och rör finns väl ingen större ekonomi i att handla på kontinenten, men kvalitetsbrytare som Jung som nämndes ovan är bättre än det mesta som Schneider säljer i Sverige.
Elko finns inte i Tyskland (och du vill inte beställa det från Norge). Om du däremot vill ha Schneider eller kanske framför allt Jung eller Gira så är utbudet betydligt bättre. Det finns också andra märken, som Berker (Hager) och Merten (Schneider?) men de är inte så vanliga att se här så elektrikerna kan ev sura lite för att installera det.
Kabel är billigare i tyskland men det är då EKK, dvs inget du vill installera synligt.
Det man verkligen tjänar på att köpa i Tyskland är normkomponenter. Det är enorm prisskillnad på allt som inte är en standard C10A eller C16A dvärg. KNX är löjligt mycket billigare. Eltakos grejer hittar du till nästan halva priset. Det är fascinerande hur denna stora prisskillnad kan kvarstå. Även själva centralen med komponenter kan vara billigare, har inte tittat på det.
Elbutik har bra priser för att vara Sverige men man ska inte glömma att kolla på proffsmagasinet (=Ahlsell). De har av och till riktigt bra priser. Hornbach är bra på standardgrejer för Elko och Schneider, samt lite billigare märken. Bauhaus säljer TEM eller något liknande, rätt smäckigt.
Kabel är billigare i tyskland men det är då EKK, dvs inget du vill installera synligt.
Det man verkligen tjänar på att köpa i Tyskland är normkomponenter. Det är enorm prisskillnad på allt som inte är en standard C10A eller C16A dvärg. KNX är löjligt mycket billigare. Eltakos grejer hittar du till nästan halva priset. Det är fascinerande hur denna stora prisskillnad kan kvarstå. Även själva centralen med komponenter kan vara billigare, har inte tittat på det.
Elbutik har bra priser för att vara Sverige men man ska inte glömma att kolla på proffsmagasinet (=Ahlsell). De har av och till riktigt bra priser. Hornbach är bra på standardgrejer för Elko och Schneider, samt lite billigare märken. Bauhaus säljer TEM eller något liknande, rätt smäckigt.
Och du får bekosta elektrikern för att demontera och montera den felaktiga produkten plus resekostnaduseless skrev:
Jag skulle aldrig åta mig att installera ett hus som kund själv införskaffat material till
Matrialvinst skall vara med och täcka kostnader för försäkring samt utbildning och annat
En liten varning där dock att det fortfarande verkar vara vanligt med nollan till höger på jordfelsbrytarna i Tyskland, medan vi här hemma idag vanligen använder modellerna med nollan till vänster(?)tommib skrev:
Såna små detaljer kan man ju bränna sig lite på, så det gäller att ha koll på modellnummerna/EAN.