3 061 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
köpa, bygga eller vänta
Hej kära byggahus forum,
som jag har spenderat tid och läst här!
Vi är en yngre familj på 4 med 7-900' i besparingar som bor i hyresrätt idag.
Av olika anledningar har vi inte köpt något boende utan hyrt.
Nu börjar jag ledsna rejält och vill ha en villa. Med tomt.
Jag spenderar väldigt mycket tid med att läsa om vilka möjligheter man har.
I dagsläget känns det helt fel att köpa ett begagnat hus.
Flertalet visningar som vi varit på så har huset gått upp från 2,5 till 3+
Nu har vi läge att köpa en tomt som är i något sämre läge än de hus vi kikat på, men inte längre bort, bara annan by så att säga. 1900 kvm med en gammal brunn på tomten dessutom (läge att använda för utebastu och vattning?)
Min magkänsla säger att att hus får kosta 3 miljoner som max.
Vi lägger 500' i handpenning och tar 2,5 i lån.
tomt, uteplats, utebastu osv kan komma senare när man har råd.
Då har vi råd om räntan är 7% även om en part är föräldraledig eller arbetslös.
då kommer vi till kalkyler vi fått och som jag räknat om då husförsäljare "glömmer" vissa poster.
tomt 300000
räntor 23200
pantbrev 6000
markundersökning 10000
lagfart tomt 5250
VA 142600
el 27625
nybyggnadskarta 9900
bygglov 38200
grovplanering 25000
fyllnadsmassa 50000
gräsmatta 100000
grusgång 10000
stenplattor 25000
kontrollansvarig 22000
byggfelsförsäkring 24000
grund ingår i huset
uppvärmning ingår i huset
fiber 23500
garage 150000
utebastu 30000
gäststuga tillkommer senare
uteplats tillkommer senare
färg 35000
1057275
smw eksjö 1.406.000
tillval 150.000
grund 250.000
övervåning 400.000
totalt 3.263.275
hjältevadshus spira 175 1599.000
tillval 200.000
grund 250.000
övervåning 350.000 (isolering ingår på övervåning)
totalt 3.456.527
myresjöhus smart 150 2.300.000
tillval 200.000
totalt 3.557.525
myresjöhus smart 126 2.015.000
tillval 200.000
totalt 3.272.525
eksjöhus prio 2 2.480.000
tillval 60.000
totalt 3.597.525
som ni ser är det få som kommer under 3. det lyckas nog bara älvsbyhus med. Då jag jobbar i en bransch som har kontakt med älvsbyhus sågverk så föredrar jag att inte samarbeta med älvsbyshus då jag ser hur de anställda behandlas och hur virket tas fram.
Hur ska vi nu göra?
hjältevads spira 175 ligger nära om hjärtat.
Vi får en isolerad övervåning och kan lägga på skivor själv och göra innerväggar själv.
Det som drar iväg där är att få ett större badrum med bastu. prio 1 är att att ungarna (1 år och 3 år får egna sovrum relativt fort)
i myresjöhus och eksjöhus är bastu med i kalkylenerna.
SMV har jag svårt att placera. det är som ett älvsbyhus om man inte väljer till något men drar iväg fort med alla villval. oisolerade innerväggar och bara gips. Dålig planlösning för hallen.
eksjöhus lirar i en egen liga, betydligt högre materialval och saker som ingår i kalkylen, därav lägre tillvalspost. enbart bastu och lite på köket.
Lång post.
Hur ska vi nu göra.
Bygga med hjältevads eller eksjöhus som känns bäst?
köpa ett renoveringsobjekt som är beboeligt och renovera allt eftersom som har ett bättre läge?
avvakta tills det blir dyrare att äga hus och såldes ta vara på att vi har 7-900' i besparingar när priserna kanske blir lägre?
tacksam för råd och vidare inputs
som jag har spenderat tid och läst här!
Vi är en yngre familj på 4 med 7-900' i besparingar som bor i hyresrätt idag.
Av olika anledningar har vi inte köpt något boende utan hyrt.
Nu börjar jag ledsna rejält och vill ha en villa. Med tomt.
Jag spenderar väldigt mycket tid med att läsa om vilka möjligheter man har.
I dagsläget känns det helt fel att köpa ett begagnat hus.
Flertalet visningar som vi varit på så har huset gått upp från 2,5 till 3+
Nu har vi läge att köpa en tomt som är i något sämre läge än de hus vi kikat på, men inte längre bort, bara annan by så att säga. 1900 kvm med en gammal brunn på tomten dessutom (läge att använda för utebastu och vattning?)
Min magkänsla säger att att hus får kosta 3 miljoner som max.
Vi lägger 500' i handpenning och tar 2,5 i lån.
tomt, uteplats, utebastu osv kan komma senare när man har råd.
Då har vi råd om räntan är 7% även om en part är föräldraledig eller arbetslös.
då kommer vi till kalkyler vi fått och som jag räknat om då husförsäljare "glömmer" vissa poster.
tomt 300000
räntor 23200
pantbrev 6000
markundersökning 10000
lagfart tomt 5250
VA 142600
el 27625
nybyggnadskarta 9900
bygglov 38200
grovplanering 25000
fyllnadsmassa 50000
gräsmatta 100000
grusgång 10000
stenplattor 25000
kontrollansvarig 22000
byggfelsförsäkring 24000
grund ingår i huset
uppvärmning ingår i huset
fiber 23500
garage 150000
utebastu 30000
gäststuga tillkommer senare
uteplats tillkommer senare
färg 35000
1057275
smw eksjö 1.406.000
tillval 150.000
grund 250.000
övervåning 400.000
totalt 3.263.275
hjältevadshus spira 175 1599.000
tillval 200.000
grund 250.000
övervåning 350.000 (isolering ingår på övervåning)
totalt 3.456.527
myresjöhus smart 150 2.300.000
tillval 200.000
totalt 3.557.525
myresjöhus smart 126 2.015.000
tillval 200.000
totalt 3.272.525
eksjöhus prio 2 2.480.000
tillval 60.000
totalt 3.597.525
som ni ser är det få som kommer under 3. det lyckas nog bara älvsbyhus med. Då jag jobbar i en bransch som har kontakt med älvsbyhus sågverk så föredrar jag att inte samarbeta med älvsbyshus då jag ser hur de anställda behandlas och hur virket tas fram.
Hur ska vi nu göra?
hjältevads spira 175 ligger nära om hjärtat.
Vi får en isolerad övervåning och kan lägga på skivor själv och göra innerväggar själv.
Det som drar iväg där är att få ett större badrum med bastu. prio 1 är att att ungarna (1 år och 3 år får egna sovrum relativt fort)
i myresjöhus och eksjöhus är bastu med i kalkylenerna.
SMV har jag svårt att placera. det är som ett älvsbyhus om man inte väljer till något men drar iväg fort med alla villval. oisolerade innerväggar och bara gips. Dålig planlösning för hallen.
eksjöhus lirar i en egen liga, betydligt högre materialval och saker som ingår i kalkylen, därav lägre tillvalspost. enbart bastu och lite på köket.
Lång post.
Hur ska vi nu göra.
Bygga med hjältevads eller eksjöhus som känns bäst?
köpa ett renoveringsobjekt som är beboeligt och renovera allt eftersom som har ett bättre läge?
avvakta tills det blir dyrare att äga hus och såldes ta vara på att vi har 7-900' i besparingar när priserna kanske blir lägre?
tacksam för råd och vidare inputs
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Första reflektionen är att du vill bygga i ett lite sämre (=billigare ?) läge, än de bef. hus du sett. Men till en totalkostnad som ligger på ungefär samma nivå. Det skulle kunna vara en dålig investering. Dvs. risk att det färdiga huset blir värt mindre än prod. kostnad.
Man brukar ju också säga att det enda du inte kan ändra på med ditt hus är läget.
Man brukar ju också säga att det enda du inte kan ändra på med ditt hus är läget.
Barnen går först tycker jag, vilket innebär att läge borde vara prioritet 1. Jag hade letat efter ett läge där det finns närhet till andra barn, förskola, gärna skola och aktiviteter för barnen.
Jag skulle också försöka hitta ett läge som gör att ni klarar er med en bil. En jobbpendling på 15 km enkel väg kostar lätt en hundring varje dag även om man kör en lite enklare bil. Sämre läge innebär också att ni troligen måste skjutsa barnen precis överallt.
Om det här innebär ett lite mindre och äldre hus med mindre tomt så tycker jag att det är en acceptabel kompromiss.
Jag skulle också försöka hitta ett läge som gör att ni klarar er med en bil. En jobbpendling på 15 km enkel väg kostar lätt en hundring varje dag även om man kör en lite enklare bil. Sämre läge innebär också att ni troligen måste skjutsa barnen precis överallt.
Om det här innebär ett lite mindre och äldre hus med mindre tomt så tycker jag att det är en acceptabel kompromiss.
Tycker det låter farligt att bara ha 50.000 för fyllnadsmassor... och 25.000 för grovplanering, är det inkl schaktarbeten? Eller gräver du för grunden själv?
Men vi beslutade oss för att bygga nytt med totalbudget för 3.5 (vi landade på 3.3 tillslut).
Med skenande huspriser på renoveringsobjekt är du uppe i 3 miljoner innan det begagnade huset är bra.
Nyproduktion är enligt mig inte inne i samma tok-bubbla som begagnade hus är.
Men vi beslutade oss för att bygga nytt med totalbudget för 3.5 (vi landade på 3.3 tillslut).
Med skenande huspriser på renoveringsobjekt är du uppe i 3 miljoner innan det begagnade huset är bra.
Nyproduktion är enligt mig inte inne i samma tok-bubbla som begagnade hus är.
Tycker kalkylen ser bra ut ivarjefall, så ni är rätt på det.
Några småsaker:
Om det inte finns pantbrev sen tidigare så är avgiften 2% av beloppet ni ska låna (för 2.5 miljoner alltså 50.000
.
Sen brukar det tillkomma lite kostnader under byggtiden (bygg-el, räntor på byggkreditivet, kanske VA/renhållningsavgifter på tomten, andra försäkringar typ villa under uppförande). I princip som dubbelt boende.
Tänk också på att om ni bygger över nyår så kan det bli rätt hög fastighetsskatt det året (upp till 1% av husets värde), men å andra sidan så slipper ni 15 års fastighetsskatt därefter (värt drygt 100.000:- i nuläget).
Några småsaker:
Om det inte finns pantbrev sen tidigare så är avgiften 2% av beloppet ni ska låna (för 2.5 miljoner alltså 50.000
Sen brukar det tillkomma lite kostnader under byggtiden (bygg-el, räntor på byggkreditivet, kanske VA/renhållningsavgifter på tomten, andra försäkringar typ villa under uppförande). I princip som dubbelt boende.
Tänk också på att om ni bygger över nyår så kan det bli rätt hög fastighetsskatt det året (upp till 1% av husets värde), men å andra sidan så slipper ni 15 års fastighetsskatt därefter (värt drygt 100.000:- i nuläget).
Tack för alla goda råd.
Läget är precis som ni säger, väldigt viktigt.
Tomter finns tyvärr det väldigt få här i kommunen. Det Umeå kommun har att erbjuda ligger 3 mil från stan.
Om det kommer ut en i stan så kostar den 1 miljon mer än denna.
Då kan man förstås bygga en Älvsbyhus som säkerligen är 1 miljon billigare än eksjöhus, men då kan jag likväl ge upp och köpa radhus i stan.
1,5 mil åt ett annat håll från stan är det en mer attraktiv sjö, där kostar tomterna 700k mer.
Angående liten post på grovplanering och schakt så är det för att i alla huskalkyler så är det nyckelfärdigt med grund.
I eksjöhus kalkylen är det t.ex 80k extra för fyllnadsmassor samt min egna post på 75k.
Det ska inte finnas behov för varken pålning eller sprängning på tomten.
Jag ska lägga till punkten för pantbrev, måste blandat ihop det med lagfarts kostnaden från nån annan kalkyl.
Läget är precis som ni säger, väldigt viktigt.
Tomter finns tyvärr det väldigt få här i kommunen. Det Umeå kommun har att erbjuda ligger 3 mil från stan.
Om det kommer ut en i stan så kostar den 1 miljon mer än denna.
Då kan man förstås bygga en Älvsbyhus som säkerligen är 1 miljon billigare än eksjöhus, men då kan jag likväl ge upp och köpa radhus i stan.
1,5 mil åt ett annat håll från stan är det en mer attraktiv sjö, där kostar tomterna 700k mer.
Angående liten post på grovplanering och schakt så är det för att i alla huskalkyler så är det nyckelfärdigt med grund.
I eksjöhus kalkylen är det t.ex 80k extra för fyllnadsmassor samt min egna post på 75k.
Det ska inte finnas behov för varken pålning eller sprängning på tomten.
Jag ska lägga till punkten för pantbrev, måste blandat ihop det med lagfarts kostnaden från nån annan kalkyl.
Har precis gått igenom processen att få offerter och bestämma tillverkare.
I min värld så är nyckelfärdigt inklusive grund = gjutning av platta.
Dock inte att gräva för att kunna gjuta plattan.
Fyllnadsmassor är ju bara gruset dom häller i den grävda gropen. Hör med säljaren noga om vad som ingår i deras "nyckelfärdigt".
Hoppas verkligen ni lyckas få till det. Det är skitfrustrerande när man varit flitig, sparat och gnetat för att kunna köpa en kåk som inte är belånad upp till taknocken.
För att sedan se 20-åringar ta krediter till kontantinsats och buda upp mögelvrak till 2.5 miljoner kronor.
Så nybygge blev enda vettiga alternativ för oss.
I min värld så är nyckelfärdigt inklusive grund = gjutning av platta.
Dock inte att gräva för att kunna gjuta plattan.
Fyllnadsmassor är ju bara gruset dom häller i den grävda gropen. Hör med säljaren noga om vad som ingår i deras "nyckelfärdigt".
Hoppas verkligen ni lyckas få till det. Det är skitfrustrerande när man varit flitig, sparat och gnetat för att kunna köpa en kåk som inte är belånad upp till taknocken.
För att sedan se 20-åringar ta krediter till kontantinsats och buda upp mögelvrak till 2.5 miljoner kronor.
Så nybygge blev enda vettiga alternativ för oss.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa mark/bygga attefall eller stycka av ägd tomt med extra befin hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga nytt eller köpa färdigt?
Hustillverkare -
Bygga om kök, planera om befintligt eller köpa nytt?
Kök -
Bygga egna takstolar eller köpa prefabricerade
Tak & Vind -
Maskinstödd sinkning - köpa jig, kolla youtube eller bygga superjig?
Möbelsnickeri