Byggahus.se

Köp av hus, slutbesked saknas - hur gå vidare?

1. S
    Medlem Nivå 6
    Vi skrev för några veckor på ett kontrakt på vårt första hus. Ett gammalt 50-talshus påbyggt i 2 etapper. Jag kontaktade kommunen och bygglov fanns för alla tillbyggnader och allt var gediget gjort.

Igår hade vi vår besiktning och då ställde besiktningmannen en fråga som jag helt missat - finns slutbesked? Säljaren skruvade litet på sig och sa att nej, det fanns inte. Han hade försökt nå kommunen men de var så sega så att han hade struntat i det. Det finns alltså en mindre påbyggnad som är äldre än 10 år och en väsentligt större som är 4-5 år. Den större tillbyggnaden står för ca: 40% av husets yta och innehåller numera all teknik, så om man skulle få rivningskrav skulle i princip hälften av husets värde raderas.

Hur går vi vidare? Ska vi kräva att säljaren ordnar slutbevis? Vi är i färd med att sälja vår lägenhet och som jag förstår kan bygglovsärenden ta månder, vilket gör att vi inte kan sälja vår lägenhet nu och det omkullkastar hela affären. Kan man få in en klausul att säljaren står för alla kostnader vid eventuellt bygglovsstrul?

Är jag för nojjig i och med att det vårt första husköp?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej du är definitivt inte för nojig. Det jade varit betydligt värre om bygglov också saknats. Men ett problem här är ju att iom. att slutbeviset saknas så vet ni ju inte om bygglovet följts. Antag att utbyggnaden är av sevärt större än bygglovet tillåter.

Ett annat problem man kan få med slutbevis, är om det saknas protokoll från olika nu inbyggda moment. Dessa protokoll är ju grunden för att kunna visa att man följt kontrollplanen och det måste man bevisa att man gjort för att kunna få ut slutbesked. Det är ett relativt vanligt problem, ex. om det blir en tvist med byggaren så vägrar han att ge ifrån sig protokoll från egenkontrollerna. Det brukar nog lösa sig, men jag vet inte hur.

Ditt problem nu, är ju att även du i avtalet får in att säljaren skall stå för alla kostnader runt att få slutbevis, så är det svårt att få in ett lämpligt vite för det fall säljaren inte lyckas ordna slutbeviset, eller helt enkelt struntar i det.

Så något i stil med att i avtalet föreskriva att säljaren skall ordna fram slutbevis före tillträdesdatum, och om det inte lyckas så har ni rätt att hålla inne, ex 500 000 i 3 månader, är slutbeviset inte klat då heller så tillfaller summan er. Att sedan få säljaren att gå med på det upplägget är nog svårt.

Men det är oerhört viktigt att inte bara avtala att säljaren skall lösa det, utan också en förutbestämd "påföljd" om så inte sker inom en fastställd tid. Annars hamnar du i ett läge där säljaren iofs. gjort sig skyldig till avtalsbrott, och så får du stämma säljaren, och i bästa fall får du efter 3 - 4 år en dom, där du får en jämkad ersättning på 5 - 6 000.

Förklaringen om att kommunen är seg, låter inte sann. Det är mer troligt att det är något strul, någon del av dokumentationen saknas. OM han överhuvudtaget har begärt ett slutbesked, så finns den snaökan tillsammans med bygglovhandlingarna. Är detta Stockholms kommun så kan du själv gå in på "följ mitt bygglov" på stadsbyggnadskontorets web sida. Där ser du alla handlingar rörande fastigheten, visserligen bara rn rubrik, inte innhållet.

3. I
    Medlem · Nivå 13
    Håller med hempularen, detta är viktigt! Om inte kommunen fått in ansökan om slutbevis är dessutom byggloven ogiltiga om tiden gått ut, vilket skett för det äldre bygglovet, men kanske även det nyare (bygglov gäller 5 år).

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Skulle undersökt om stadsbudskontoret lämnar ut uppgift på om begäran om slutbesked har lämnats in. Begär även ut bygglovet och se att area och läge på utbyggnad stämmer. Mycket bra råd i föregående inlägg. Skulle absolut satsa på väldigt bra juridikhjälp OM ni skriver något som helst kontrakt i detta läget för att undvika tråkiga situationer om inte slutbesked finns på plats innan kontraktet undertecknas

5. S
    Medlem Nivå 6
    Tack för alla tips och råd! Jag har dels sagt till mäklaren, dels själv ringt bygglovsavdelningen på kommunen och frågat hur det står till, de lovade återkomma idag.

Vad skulle det kosta att anlita en jurist att skriva ihop ett eventuellt avtal?

6. S
    Medlem Nivå 9
    Om säljare/mäklare är intresserad av att ha kvar dig som köpare så kan de säkert ordna fram en jurist. Tycker det faller helt på dem att fixa så att du fortfarande vill genomföra affären. För jag antar att du har en besiktningsklasul i kontraktet som ger dig ett visst förhandlingsutrymme?

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 6
    Jag har varit i kontakt med kommunens bygglovsenhet under dagen och har nu fått det svart på vitt (i mail) att kommunen tycker att ärendet är avslutat. Slutet gott?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jaa, det borde det ju vara. Lite märkligt att ägaren inte vet det bara....

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag skulle nog begära ut en kopia på byggloven från stadsbyggnadskontoret. Det skulle ju kunna vara så att det finns en "sista" utbyggnad där han inte bara glömt ordna slutbevis, men även bygglov...

• Laddar…
  10. F
    Medlem Nivå 8
    För att nyansera det hela lite grand så verkar kommunerna vara hysteriska om att byggloven skall ansökas om, men när bygglovet väl är beviljat så verkar det si och så med slutbesked från deras sida. Jag har precis fått mitt slutbesked efter ungefär ett års(!) väntan...jag fick ringa och jaga dem på kommunen när banken ville se slutbeviset i samband med omläggning av lånen.

Har ni svart på vitt från kommunen att ärendet är avslutat, så är det ok. men det skall finnas skriftligt.

11. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Lite konstigt att ärendet kom upp i efterhand, det är ju sånt en mäklare ska ta reda på innan försäljning, på den så kallade frågestunden.

Härligt att det löste sig enkelt.

12. S
    Medlem Nivå 4
    Kan ju vara så att bygglovet beviljades då gamla pbl gällde, den kom ju till för 4 år sen och då behövdes väl inte slutbesked?
    eller är det så att man bara inte får flytta in innan man fått slutbesked nu,men man behövde det ändå innan också?

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo slutbevis (fast det hette ngt. annat snarlikt då) har alltid behövts. Däremot så har kraven skärpts kraftigt mot slarv. Tidigare kunde man "glömma" begära det ganska länge, och ändå använda huset. Numera blir det saftiga böter om man tar ett bygge i bruk innan slutbeviset finns.