ska beställa ett nytt epok kök där vi vill ställa en 150 cm lång köksö med en granitskiva på som kommer ha 30cm överhäng för barstolar.
Är lite sugen på att ställa den framför ett fönster där det även finns ett element. Det är ett äldre element så tänkte om man skulle ha några mindre hjul under köksön ifall man behöver komma åt elementet.
Känns som att det kanske blir för ostadigt? Någon som gjort något liknande?
Är lite sugen på att ställa den framför ett fönster där det även finns ett element. Det är ett äldre element så tänkte om man skulle ha några mindre hjul under köksön ifall man behöver komma åt elementet.
Känns som att det kanske blir för ostadigt? Någon som gjort något liknande?
Husägare
· HISINGS BACKA
· 154 inlägg
Köksön kommer förmodligen väga 200-250 kg så jag rekommenderar inte att ni ställer den på hjul, framför allt p g a tipprisk.
Medlem
· Blekinge
· 10 808 inlägg
Det finns betydligt yngre saker på hjul. Det frestar dock på stommen om man ska åka runt med ön.
Om ön står framför elementet blockerar den ju värmeavgivningen och elementet blir verkningslöst. Du borde ha bra luftspalt nedtill och upptill. Annars kan du ju ta bort elementet helt.
Om ön står framför elementet blockerar den ju värmeavgivningen och elementet blir verkningslöst. Du borde ha bra luftspalt nedtill och upptill. Annars kan du ju ta bort elementet helt.
Medlem
· Blekinge
· 10 808 inlägg
Tyngre saker menar jag.
Byggde en köksö på hjul och det är hur stabilt som helst trots att rätt många kilo med fullastade skåp och rejäl bänkskiva ovanpå så det är nog inget du behöver oroa dig för
Kan verkligen rekommendera dessa "dubbelhjul" på Clas Ohlsson.
https://www.clasohlson.com/se/Dubbelhjul-Ø-50-mm/30-8021
Blev såhär tillslut.
Kan verkligen rekommendera dessa "dubbelhjul" på Clas Ohlsson.
https://www.clasohlson.com/se/Dubbelhjul-Ø-50-mm/30-8021
Blev såhär tillslut.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 882 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 882 inlägg
Samma här. Hur stabilt som helst.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 621 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 621 inlägg
berisen skrev:
Men ni har ju bänkskiva i trä, en stenskiva väger ju väldigt mycket mer och det blir också ostadigare med 30 cm tungt överhäng.P Peter_K skrev:
Trots att min konstruktion för stommen är ganska "dålig" och slarvig så är det ganska långt kvar tills den börjar kännas svajig. Bara man har en rejäl stomme och sen använder många hjul för att sprida ut vikten så är det nog inga problem även om det skulle bli några hundra kilo totalt.BirgitS skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 621 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 621 inlägg
TS har väl tänkt att ha Epoq-stommar och de är väl inte mer rejäla än andra enkla stommar.berisen skrev:
Förutom att du har en lätt träskiva och saknar överhäng är din stomme också 90 (?) cm djup i stället för 60 cm. Många hjul förbättrar inte stabiliteten, men att lägga mycket tunga saker (betongsten) i botten av skåpen gör att köksbänken inte får så hög tyngdpunkt, men då blir det ju ändå tyngre att flytta köksön och stor last på hjulen och golvet.
Tacksam för era svar, för att undvika tipprisken kanske jag placerar köksön/baren vid vid sidan av fönstret
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Varför inte maskinhjul som fälls ner när man skall rulla den? Axminster har.
Om ni väljer att ha ön på hjul tycker jag att ni ska förankra den i väggen på nåt sätt.
Jag har haft en fristående ö med samma mått (och stenskiva med överhäng) som var limmad med profiler mot parkettgolvet. Jag var aldrig riktigt bekväm med den lösningen.
Jag har haft en fristående ö med samma mått (och stenskiva med överhäng) som var limmad med profiler mot parkettgolvet. Jag var aldrig riktigt bekväm med den lösningen.
Klicka här för att svara