3 462 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Köksfläktens imkanal rakt ut på fasaden?
Hej
Håller på och bygger kök och vill inte dra imkanalen från köksfläkten rakt igenom sovrummet för att få ut den på taket. Tänkte då istället dra ut den genom köksväggen. Har pratat med sotaren som säger att med ett brandspjäll i kanalen så räcker det att avsluta med ett galler på fasaden, behöver alltså inga skyddsplåtar då. Men, nu undrar jag om någon har erfarenhet av hur pass skitig fasaden blir av allt fett os som kommer ut och vad man i så fall kan göra åt det? Vi har ett vitt hus
.
Håller på och bygger kök och vill inte dra imkanalen från köksfläkten rakt igenom sovrummet för att få ut den på taket. Tänkte då istället dra ut den genom köksväggen. Har pratat med sotaren som säger att med ett brandspjäll i kanalen så räcker det att avsluta med ett galler på fasaden, behöver alltså inga skyddsplåtar då. Men, nu undrar jag om någon har erfarenhet av hur pass skitig fasaden blir av allt fett os som kommer ut och vad man i så fall kan göra åt det? Vi har ett vitt hus
Har med dragit ut IM kanal genom vägg och har använt en väggkåpa med stormskydd + galler så att det ej kan slå in regn samt påverka själva utblåset..
Här är en länk till hur den ser ut och finns i de flesta kulörer samt 100,125 eller 160mm mått.
>> http://www.luftbutiken.se/yttervaggskapa-abcyk-100mm-p-1573.html
Här är en länk till hur den ser ut och finns i de flesta kulörer samt 100,125 eller 160mm mått.
>> http://www.luftbutiken.se/yttervaggskapa-abcyk-100mm-p-1573.html
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Kolla med lokala sotaren om vad som gäller. Det finns en del brandskyddsregler att uppfylla. Om fasaden är av brännbart material så måste röret gå ut en viss sträcka (kommer inte ihåg, men typ 30 - 50 cm). Det måste dessutom vara fritt från brännbart material uppåt, tänk på takfoten (samma där kommer inte ihåg hur mycket, men kan vara 1,5 m). Genomföringen genom väggen skall vara brandisolerad.
Tänk dig att det skall kunna brinna friskt i fläkten och hela röret, med god syretillförsel från fläkten i 15 minuter utan att elden sprider sig till någon annan del av huset.
Tänk dig att det skall kunna brinna friskt i fläkten och hela röret, med god syretillförsel från fläkten i 15 minuter utan att elden sprider sig till någon annan del av huset.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej då, jag lägger ingen värdering i det, jag menar bara att de verkar hålla mer eller mindre strängt på vissa saker. När jag skulle göra samma sak var det skyddsplåt på fasaden som gällde utan snack men om er bedömer att brandspjäll räcker så är det ju bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden