K
Hej!

Jag försöker lista ut vilken köksassistent jag ska införskaffa mig..

Är det Ankarsrum eller en Kenwood modell som gäller?

Jag kommer främst använda den till olika typer av degar. Men kan också vara trevligt med bra tillbehör för att kunna göra annat. Maskinen kommer stå framme och jag har en budget på 6-8000kr.

Vill gärna ha en sånn tyst maskin som möjligt!

Ha det fint! /J

Ossian K Olsson
Kenwood Major!

Har en själv efter att fått råd av mamma att köpa den. Hon hade en från 80-talet som gick sönder typ 2015 då köpte hon en ny. Det finns inget alternativ OM man tycker att själva bakningen och mängden i bunken är viktigt. Jag blandar tex köttbullefärs i min och kan lätt köra i en stor mängd utan att det svimpar över. Tycker man utseende är viktigt finns det andra snyggare.

Har också köttkvarnen till den och någon gång ska jag köpa korvstoppargrejen. Har även blendern men den ångrar jag lite att jag köpte, skulle köpt en Ninjamixer ist kan jag känna.

Korvgubbe
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Har också köttkvarnen till den och någon gång ska jag köpa korvstoppargrejen.
Ett litet tips: Gör inte det!
Jag har testat flera köksassistenter för korvstoppning och det det de alla har haft gemensamt är att de trycker ut smeten alldeles för fort för att en hemmaanvändare ska lyckas få till bra korvar. Jag rekommenderar istället en handvevad korvstoppare, det är vad jag själv använder privat numera.

Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Ett litet tips: Gör inte det!
Jag har testat flera köksassistenter för korvstoppning och det det de alla har haft gemensamt är att de trycker ut smeten alldeles för fort för att en hemmaanvändare ska lyckas få till bra korvar. Jag rekommenderar istället en handvevad korvstoppare, det är vad jag själv använder privat numera.
Har en Ankarsrum, inga som helst problem stoppa korv med den.

Min mor sade alltid att en Elektrolux (nuvarande Ankarsrum) är en "vän för livet".

I princip outslitliga.

Min version är Elektrolux från 80 talet med alla dåtida tillbehör. Har köpt en del nyare som Ankarsrum tagit fram Använder dock aldrig citruspress och kakspritsen.

Fördelen vad jag läst mig till är att den jft nämnd Kenwood kan riva grönsaker, ost etc.
Bara för bakning bör väl Kenwood räcka.
Brukar knåda bulldeg på 2 jästpaket och 1 liter mjölk i Elektroluxen. Får då jäsa degen i en större plastlåda med lock

Jag renoverade upp en tidig assistent, dessvärre utan varvtalsreglering, så jag köpte en nyare begagnad med reglering.
Bakar väl varannan vecka och tycker den gör jobbet (bakade idag, samt gjorde pizzadeg).
Har hittat två köttkvarnar på loppis för under hundralappen och köpt korvstoppartillsatsen.
Köttkvarnen kan man även mala kikärtor till falafel med.

Utöver denna har vi en matberedare också, för att riva och mixa med.

Varimixer Teddy! Tyst, stark, knådar, blandar, vispar. Har en ”lille rødhætte” själv

https://varimixer.com/da/produkt/teddy/

Röd Varimixer Teddy köksassistent med rostfri bunke och visp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.