R rightnow skrev:
Har DALI sin klassificering för att den ska vara godkänd att köra i samma rör som vanligare ledare på 1.5 kvadrat tro? För att förenkla åt andra hållet alltså? Så att man slipper en speciell Dalikabel så som KNXkabeln alltså.
Är ganska säker på att det är så. En av stora fördelarna med Dali är ju att datakommunikationen kan ligga i samma kabel som matningen, dvs tex att dra fram en 5-tråd kabel för 1-fas matning inkl Dali. Självklart går det även att göra med FK i flexslang.


R Robert-san01 skrev:
Ställer du frågan om att samförlägga kraft med en som har koll på föreskrifter och regler är det inte helt självklart att man får göra som KNX org säger. Ex så skall man på stege separera kraft och signal. Vart lägger man då KNX?
Nu bör man väl skilja på krav inom industri och kommersiella byggnader och med villainstallationer. Om inget annat sägs får man ju utgå ifrån att vi pratar vanliga privata enfamiljsfastigheter här. Sedan är det ju också skillnad på SKALL och BÖR. Om vi mixar ihop dessa så håller vi bara på med spekulationer här vilket förmodligen rör till det mer än besvarar frågor.

Med det sagt, vilka elförbrukare (240V) finns det i ett hushåll som kan ge störningar på en avskärmad och ganska okänslig KNX-bus? (jag kommer inte på ngn själv) Om det finns någon, håll isåfall den separerad efter konstens alla regler ifrån både KNX - men även alla andra el- och dataledningar.

Vill man fundera på störningar i ett modernt hus så är kanske bristande potentialutjämning, brister i jordning, "brus" från PWM-dimmrar etc ett större "elektriskt" problem. Det är iallafall mitt intryck när man läser facklitteratur inom området.

Rent praktiskt är ett tips att ändå undvika, om det går, att dra grön KNX-kabel i samma flexrör som FK-ledare. Risken är att det senare blir betydligt svårare att dra i en extra FK eller byta ut ngt när de ligger tillsammans och "snor sig" runt KNX-kabeln. Speciellt vid många böjar. Om det ändå behövs försök välja minst 20 mm flex även om 16 mm fungerar. Frågar man installatören kanske denne struntar i det vid nybyggnation eftersom de oftast ändå inte tar ngt större ansvar när det väl är dags för förändringar...
 
  • Gilla
hus-mic och 2 till
  • Laddar…
R rightnow skrev:
Jag köper ditt resonemang! Såhär då:
7-ledare till varje takdosa + ett rör med KNX och DALI?
R rightnow skrev:
Eller så drar man två femledare och byter ut en tråd mot KNX-kabeln ifall det är billigare?
Ja, ungefär så, låter vettigt båda delar. Fast såsom noterats i andra meddelanden ska Dali gå i kraftkabel. Så jag tycker nog att ett normalt rum behöver åtminstone 7 + 5 + KNX. Till vissa rum har jag dragit 7 + 7 + KNX eller ännu mer.

Den dosa/dosrad som dessa rör från centralen landar i, i det aktuella rummet, ska ju sedan ha rör med 5-ledare till varje annan dosa i rummet. Inte alla i serie, utan tillräckligt mycket stjärnstruktur för att vettigt kunna nyttja alla de styrda trådarna. Min gissning är att detta är lättare att få till dragningsmässigt om "kopplingsdosan/rumsdosan" inte är takdosan utan en separat dosa på vägg. Men det valet beror förstås på byggmaterial och annat. Och hur känslig man är för synliga doslock på väggen.

R rightnow skrev:
En sjuledare ger väl 4 styrda och en fast.
Exakt så. Viktigt att inte glömma att räkna med den fasta. De flesta rum behöver eluttag med permanentström. Dali-utrustning behöver också fast fas.

Hojte Hojte skrev:
Enr 1418167 20/KNX2x2x0,8+FQ 5G1,5 Next
Klart intressant produkt, tack för tipset! Fanns inte när jag byggde för 4 år sedan, såvitt jag vet.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Så jag tycker nog att ett normalt rum behöver åtminstone 7 + 5 + KNX. Till vissa rum har jag dragit 7 + 7 + KNX eller ännu mer.

Den dosa/dosrad som dessa rör från centralen landar i, i det aktuella rummet, ska ju sedan ha rör med 5-ledare till varje annan dosa i rummet.
Du måste ha hittat någon häftig takdosa för att rymma allt detta, för det kan väl inte vara någon standardtakdosa? Har du tips på lämpliga att använda?
 
V Videonisse skrev:
Du måste ha hittat någon häftig takdosa för att rymma allt detta, för det kan väl inte vara någon standardtakdosa? Har du tips på lämpliga att använda?
Nej, inte hittat något lämpligt för det. Det var därför jag skrev att det är lättare att dra rören till kopplingsdosa på vägg. Eller 2-3 dosor i rad, på vägg.

Så blir takdosan bara en av alla dosor i rummet, som ansluts med 5-ledarrör till nämnda väggdosa.
 
V Videonisse skrev:
Sedan är det ju också skillnad på SKALL och BÖR.
Det är också skillnad på vad tillverkaren menar att deras produkter klarar av och vad nationella installationsregler tillåter.
 
V Videonisse skrev:
Är ganska säker på att det är så. En av stora fördelarna med Dali är ju att datakommunikationen kan ligga i samma kabel som matningen, dvs tex att dra fram en 5-tråd kabel för 1-fas matning inkl Dali. Självklart går det även att göra med FK i flexslang.



Nu bör man väl skilja på krav inom industri och kommersiella byggnader och med villainstallationer. Om inget annat sägs får man ju utgå ifrån att vi pratar vanliga privata enfamiljsfastigheter här. Sedan är det ju också skillnad på SKALL och BÖR. Om vi mixar ihop dessa så håller vi bara på med spekulationer här vilket förmodligen rör till det mer än besvarar frågor.

Med det sagt, vilka elförbrukare (240V) finns det i ett hushåll som kan ge störningar på en avskärmad och ganska okänslig KNX-bus? (jag kommer inte på ngn själv) Om det finns någon, håll isåfall den separerad efter konstens alla regler ifrån både KNX - men även alla andra el- och dataledningar.

Vill man fundera på störningar i ett modernt hus så är kanske bristande potentialutjämning, brister i jordning, "brus" från PWM-dimmrar etc ett större "elektriskt" problem. Det är iallafall mitt intryck när man läser facklitteratur inom området.

Rent praktiskt är ett tips att ändå undvika, om det går, att dra grön KNX-kabel i samma flexrör som FK-ledare. Risken är att det senare blir betydligt svårare att dra i en extra FK eller byta ut ngt när de ligger tillsammans och "snor sig" runt KNX-kabeln. Speciellt vid många böjar. Om det ändå behövs försök välja minst 20 mm flex även om 16 mm fungerar. Frågar man installatören kanske denne struntar i det vid nybyggnation eftersom de oftast ändå inte tar ngt större ansvar när det väl är dags för förändringar...
Det är just detta som rör till det lite när det gäller samförkäggningen. Kravet är inte bara påhitt från industrin, det gäller även vanliga installationer. Jag föreslår alltid att dra KNX i separata rör och kraft i egna. Det för att då kan vem som helst dra KNX utan att behöva rådfråga elektriker eller ha behörighet. Det blir inte heller några diskussioner om gränsdragning och vad man får in och peta i eller bygga ut.

Men jag är helt med om att man skall inte överdriva riskerna med att lägga KNX i samma rör som kraften. Jag tycker det är en bra "backup" att ha separata rör för KNX: Har man då glömt KNX eller kraft så kan man dra det ihop om det skulle knipa.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
R rightnow skrev:
En sjuledare ger väl 4 styrda och en fast. Två femledare blir ju egentligen sämre då eftersom man får fel färger på kabeln. Då är ju tomrör + femledare med knx smartare.
Hur stor prisskillnad är det (bör det vara) på 4,5,6,7 ledar-kabel jämfört med 3-ledare installerat och klart från elektriker? Antar materialet är dyrare men att det kanske även kräver mer tid att dra?
 
L Lini skrev:
Hur stor prisskillnad är det (bör det vara) på 4,5,6,7 ledar-kabel jämfört med 3-ledare installerat och klart från elektriker? Antar materialet är dyrare men att det kanske även kräver mer tid att dra?
Om du med kabel menar fördraget flexrör är min minnesbild att 3/4/5-ledare kostar ungefär lika mycket per meter, och 7-ledar ungefär dubbelt så mycket. Att förlägga röret är givetvis ingen skillnad i arbetstid, det är ju bara ett rör som ska dras. Men givetvis fler trådar att ansluta i dosa och centralplint, och det tar ju också lite tid.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Om du med kabel menar fördraget flexrör är min minnesbild att 3/4/5-ledare kostar ungefär lika mycket per meter, och 7-ledar ungefär dubbelt så mycket. Att förlägga röret är givetvis ingen skillnad i arbetstid, det är ju bara ett rör som ska dras. Men givetvis fler trådar att ansluta i dosa och centralplint, och det tar ju också lite tid.
Ok. Blir intressant se om min elektriker tycker det kostar ungefär samma ;)
 
Stämmer ungefär med min minnesbild. Inte jättestor skillnad på meterpriset för 3- och 5-ledare (27 resp 39 kr) men däremot nästan dubbelt så dyrt med 7-ledare (74 kr).

Prislista som visar olika kablar och deras meterpriser inklusive moms.

Priserna är inkl moms står det på villkorssidan. Detta är visserligen är en bra länk för att förstå prisskillnaderna mellan de olika rören, men jag skulle inte handla därifrån. Exempelvis elbutik.nu ligger en bra bit lägre än dessa priser. De har inte alls lika tydlig prislista, men kan man spara drygt 30% kan det ju vara värt att leta runt i lite sämre organiserade kategorilistor.
 
L Lini skrev:
Och hur många kanalers brytaktorer finns det? Har hittat med 16, finns det såna med fler till ännu lägre kostnad per kanal?
Zennio har en bryt/multifunktionsaktor med 24 kanaler. Om det blir billigare vet jag inte men värt att kolla upp.
 
ybu ybu skrev:
Zennio har en bryt/multifunktionsaktor med 24 kanaler. Om det blir billigare vet jag inte men värt att kolla upp.
Tveksamt om det blir så mycket billigare att det kompenserar för risken med "singe point of failure" om man lägger så många grejer på en enda aktor.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Tveksamt om det blir så mycket billigare att det kompenserar för risken med "singe point of failure" om man lägger så många grejer på en enda aktor.
Ja det är klart man kan dra den aspekten ganska långt också. Lite som RAID och hårddiskar. Frågan är vad som är smart/försvarbart i ett hus för det är dyrare per aktor-port om du kör 8*3 än 1*24. För industrilokaler kan jag tänka mig det är en del av planeringen men tänker man verkligen så långt för hus?

Rasar "fel" aktor så har man ju problem obeorende. Sen är det klart att risken för att fel rasar ökar ju färre aktor-boxar man har. I det fallet tror jag väl att det hellre handlar om att ha lite överkapacitet i någon annan aktor-box (att man inte bara har en enda alltså) så att man kan snabbt föra över det man måste bryta (evt bygla ihop så man går från dedikerad styrning av vad det nu var till samkörd) tills man hunnit få en ersättningskomponent.
 
L Lini skrev:
Ja det är klart man kan dra den aspekten ganska långt också. Lite som RAID och hårddiskar. Frågan är vad som är smart/försvarbart i ett hus för det är dyrare per aktor-port om du kör 8*3 än 1*24. För industrilokaler kan jag tänka mig det är en del av planeringen men tänker man verkligen så långt för hus?

Rasar "fel" aktor så har man ju problem obeorende. Sen är det klart att risken för att fel rasar ökar ju färre aktor-boxar man har. I det fallet tror jag väl att det hellre handlar om att ha lite överkapacitet i någon annan aktor-box (att man inte bara har en enda alltså) så att man kan snabbt föra över det man måste bryta (evt bygla ihop så man går från dedikerad styrning av vad det nu var till samkörd) tills man hunnit få en ersättningskomponent.
Tror vi tänker likadant där. Jag har mest 12-aktors-boxar. Med lite överkapacitet. Så skillnaden är inte jättestor. Det jag menade är att med 24-aktors-box blir det väldigt få boxar i en vanlig villainstallation.

Även om man kan blanda olika fabrikat/modeller och det såklart fungerar hur bra som helst kan man ändå som hobby-KNX-programmerare tycka det är en fördel att ha fler av samma snarare än flera olika, för att det då är enklare att hitta bland parametrarna, dvs man blir van vid strukturen hos en modell.
 
  • Gilla
hus-mic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.