3 058 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Knepig trappkoppling
Man måste skilja på den felaktiga trappkopplingen och överkoppling av ledare på strömbrytarens överkopplingsterminaler. Överkopplingsterminalen kan liknas vid en torix eller ubåt.Demmpa skrev:Hur gör man med nollan om man i en tvåfacksram vill ha både strömbrytare och uttag? Den kombinationen har monterats i årtionden och görs än idag. Samma sak med att sätta ett tvåvägsuttag nere vid golvet under strömbrytaren. I bägge fallen så går nollan och ev skyddsjord genom strömbrytaren (visserligen inte fysiskt inkopplad) förutom ibland bryts även nollan i en strömbrytare, det är när man vill att både fasen och nollan kopplas bort från nätet (oftast benämnd som allpolig brytning).
Att man inte använda den resurssnåla trappkopplingen har två orsaker.
1 installationsströmställare för lamputtag skall åtminstone bryta fasledaren.Det uppfylls bara i 50 procent av fallen med den sparkopplingen. Alltså underkänd....
2 Beroende på strömställarens konsruktion så kan den orsaka en temporär kortslutning när kontakten sluter och ljusbågen från brytning inte har slocknat ( gäller särskilt imduktiva laster typ lysrör)
Dom andra fallen överkoppling och 2 polig brytare är fullt tillåtna. Det enda som kan begränsa är att man kan fha fyra fullbelastade ledare i ett rör. Detta kan ge för hög temperatur om det är ett fullbelastat vägguttag som drivs via brytaren.
Redigerat:
Ja, helt rätt Tobbe_3, jag tänkte totalt fel, den där sparkopplingen hade jag förträngt, men nu när du nämner det så ser jag framför mig exakt hur den kopplas.
Och ja, den sparkopplingen är livsfarlig, i ena fallet när lampan är släckt så har man fas fram till bägge anslutningarna i lamphållaren (botten & ring).
Och ja, den sparkopplingen är livsfarlig, i ena fallet när lampan är släckt så har man fas fram till bägge anslutningarna i lamphållaren (botten & ring).
Är inte "sparkoppling" den variant då man drar fas till bägge brytarna och mellantråd samt tändtråd till bägge brytarna (och inte bryter nollan ? Så är det i alla fall häromkring, men det kan säkert variera från ort till ort.
Läs inlägg 12 i denna tråd http://mobil.byggahus.se/forum/el/222208-ful-sparkoppliing.html
Inlägg 6 & 7 i denna tråd http://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/3322.html
Inlägg 6 & 7 i denna tråd http://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/3322.html
Gruppen innehåller vägguttag, men inte i den här delen. Det vägguttaget som finns sitter innan matningen till dosan i vänstra hörnet. Den här gruppen är överhuvudtaget väldigt roligt kopplad då den går via köket, upp till övervåningen, upp till taket till lampdosa och ner igen på andra sidan rummet och ut till hallen på övervåningen.Tobbe_3 skrev:I det här fallet kan man lösa probemet met återfjädrande strömställare ( impulsfjäder i vanliga strömställare eljo/elko) och ett lmpulsrelä. I en sådan lösning kan man ha ett godtyckligt antal strömställare.
Det kan vara en ide att dra med gul/grön tråd och förbereda för jordning. Den ofta svår att dra i efteråt i gamla rör med många trådar.
Innehåller gruppen vägguttag ?
Skyddsjord drar jag alltid i när jag (fy skäms) byter de gamla ledarna vartefter. Den är dock inte inkopplad någonstans utan jag lämnar den lös i dosorna tills hela huset ska jordas. Fortfarande ojordade vägguttag överallt men nu har vi i alla fall JFB installerat sedan fyra dagar.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Okej!
Jag har bara läst på forumet med mobilen och aldrig försökt svara på inlägg med den, så jag vet inte om vilka begränsningar som mobilsiten har.
Jag har bara läst på forumet med mobilen och aldrig försökt svara på inlägg med den, så jag vet inte om vilka begränsningar som mobilsiten har.