Med ett köpekontrakt som går parallelt med visstid hyreskontraktet med normal skadeståndskyldighet för den som avbryter affären / köpkontraktet ev med ett tydligt avslut x månader bort på visstidhyreskontraktet ,borde ha låg sannolikhet att ställa till det. Iaf bland kreditvärdiga människor som dom flesta husköpare ..
Och avbryter man köpekontraktet så ju risken stor att motpartens kostnader enligt kontraktet snabbt blir kännbara och det borde hålla tummen i ögat på alla på att vilja göra klart allt på rätt sätt..
Kontrakt med extra saftig hyra skulle få mig som köpare att undra vad syftet är..
Det är ju dödsfall hos säljaren som orsakat situtionen så några extra straff avgifter skulle iaf jag som köpare ogilla eller kräva lång rad villkor så inte jag drabbas om tex lantmäteriet tar månader på sig eller som i vårt fall . Advokaten som fixade pappren gjirde nåt fel på dödsbo pappren så allt fick gå 2 varv hos lantmäteriet innan köpet kunde slutföras . Det var såklart jag som köpare helt oskyldig till.. och bör hållas helt skadelös..
Tog 5-6 månader innan allt gick i lås och det blockerade ju oss som köpare i många lägen då man inte äger på paporet längre..
Går ju inte att beställa fiber inte att få några rot avdrag och liknande på de jobb man ev kan börja med så vi skrev över el avlopp vatten sophämtning på oss och betalade bara dessa verkliga kostnader.. det var ju inte vi som köpare som orsakade problemen utan den andra parten . Vilket jag tydligjorde när det började funderas på om vi inte borde betala marknadsmässig hyra... nej tack ..eller vill säljaren betsla skadestånd för vi fick försena det mesta vi planerat i huset med nästan ett halvår.
Rimlig avgift kändes som verkliga kostnader inget mer för att som köpare gå skadelös ur det hela.
Så gick resonemanget i vårat fall iaf
och ta till så man vet att hyrreskontrakt tiden räcker och att det naturligtvis kan rivas när köpet gått igenom