10 883 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Knastrande/sprakande "elektriskt" ljud från elcentral
Vad är en waw-fil? Vilket format ska den ha, dvs de tre sista bokstävern? Jag har spelat in på en app och man kan bara dela på vissa begränsade sätt från den tex finns inte dela till Facebook på den.M Millox skrev:
Jag delar två av inspelningarna jag gjort med kamera-funktionen på min mobil och så får vi se om du kan få ut något av dem. Den svarta inspelningen är från hörnet i sovrummet där jag upplever att ljudet är som värst i lägenheten och jag har stängt av tvn osv så allt annat är tyst förutom det som kommer från det här ljudet.
Den andra är en tidigare inspelningen utanför elcentralen då jag försökte få med ljudet i en inspelning.
Redigerat:
Detta går givetvis inte att bevisa i kliniska studier eftersom det vore oetiskt att utsätta barn för potentiellt skadlig strålning, men rent statistiskt kan man se en liten ökning i antalet fall av leukemi hos barn i områden kring starka magnetfält, som t.ex. stamnätsledningar. Det är ju inte så att man har regler kring avstånd mellan dessa ledningar och exempelvis bostäder för skojs skull.M Millox skrev:Nej, absolut inte. Magnetiska fält har inte påvisats orsaka någon hälsofara alls. Denna myt har frodats alltför länge, och hjälper inte folk som faktiskt har besvär på riktigt.
TS: Kan du spela in ljudet och lägga upp här så kanske vi kan göra en snabb analys och se vilka frekvenser det rör sig om och på det sättet kanske ge tips om felsökning eller frågor att ställa till hyresvärden? Helst vid någon tid på dygnet då inget annat ljud låter, antingen mitt i natten eller någongång när ingen är hemma?
Detta var i alla fall vad vi fick lära oss på el och energilinjen. Det har förvisso ingen betydelse för TS. "Elallergi" och liknande idiotier är såklart fullkomligt påhittade.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 141 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 141 inlägg
Absolut, men ökningen är så liten och underlaget så litet att det lika gärna kan vara slumpen. Det var i alla fall den slutsatsen jag drog när jag läste de (få) studier som finns.ElFredde skrev:
Detta går givetvis inte att bevisa i kliniska studier eftersom det vore oetiskt att utsätta barn för potentiellt skadlig strålning, men rent statistiskt kan man se en liten ökning i antalet fall av leukemi hos barn i områden kring starka magnetfält, som t.ex. stamnätsledningar. Det är ju inte så att man har regler kring avstånd mellan dessa ledningar och exempelvis bostäder för skojs skull.
Detta var i alla fall vad vi fick lära oss på el och energilinjen. Det har förvisso ingen betydelse för TS. "Elallergi" och liknande idiotier är såklart fullkomligt påhittade.
Jaså? Då får jag nog buga för dig som faktiskt läst på ordentligt. Ska erkänna att vi aldrig gick så pass djupt under utbildningen att vi faktiskt läste själva studierna. Man blir ju bara matad med resultaten i princip.Düsseldorff skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 561 inlägg
Nej, det stämmer inte. Det är primärt en enda studie som påvisat koppling mellan leukemi och magnetfält, och det finns nu ytterligare studier som inte kan återupprepa resultatet, varför den första studien sannolikt var påverkad av yttre faktorer. Exempelvis kreosot från stolparna, vilket är klart cancerframkallande... Att du lärt dig det i skolan innebär inte att det är sant, för det är primärt de 5-10 senaste åren som ändringen har skett över... (Om det är mer nyligen du gick i skolan är det bra om någon kan upplysa dessa lärare om hur verkligheten ser ut)ElFredde skrev:
Detta går givetvis inte att bevisa i kliniska studier eftersom det vore oetiskt att utsätta barn för potentiellt skadlig strålning, men rent statistiskt kan man se en liten ökning i antalet fall av leukemi hos barn i områden kring starka magnetfält, som t.ex. stamnätsledningar. Det är ju inte så att man har regler kring avstånd mellan dessa ledningar och exempelvis bostäder för skojs skull.
Kolla gärna på energiforsk:s hemsida om detta för mer information.
Kan kommentera frågan också, för det glömde jag tydligen.
Jag lyckades inte på något sätt få fram något ur inspelningen, så antingen rör det sig om slumpmässigt brus, eller så har mikrofonen filtrerat bort eller inte lyckats plocka upp det.
Jag lyckades inte på något sätt få fram något ur inspelningen, så antingen rör det sig om slumpmässigt brus, eller så har mikrofonen filtrerat bort eller inte lyckats plocka upp det.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det är anmärkningsvärt att en icke upprepad studie överhuvudtaget tas upp som sanning på en utbildning. Att den sedan inte låter sig upprepas gör saken ännu allvarligare.M Millox skrev:
Jag fick tag på en annan förstahandslägenhet som jag flyttade in i nu första augusti och innan dess bodde jag hos min far från 31 maj till någon vecka in i juli för att slippa utsätta mig för både det höga tjutande ljudet och det andra knastrande/sprakande ljudet. Så första oktober blir problemet någon annans om de är lika känsliga/hör ljud lika bra som jag gör. Min bror jobbar med ventilationer och han var med och hjälpte mig att flytta och då fick han höra det höga tjutande ljudet och sa att det kommer från ventilationen, att det är glapp i systemet någonstans och att det börjar tjuta olika tider på dygnet för att ventilationssystemet kan vara igång olika mycket olika tider på dygnet. Under tiden jag bodde hos min far så hade jag ringande/knastrande i öronen som jag mest uppmärksammade när det var tyst på kvällen och jag skulle sova och det tog över 2 veckor innan det blev mindre ringande/knastrande I mina öron. Sedan var jag tillbaka i lägenheten i några veckor och märkte att det verkligen finns någonting där som påverkar mig som inte finns på andra ställen och ringande/knastrande i öronen har upprepat sig och jag kunde höra det även de första dagarna i nya lägenheten men nu tror jag att jag varit från det som påverkade mig i den tidigare lägenheten så att det har minskat/försvunnit igen. Jag kan somna och sova som vanligt på nätterna i min nya lägenhet så jag är nöjd med det då att inte sova som man behöver påverkar en (i alla fall mig) väldigt negativt.
Klicka här för att svara