3 939 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Knas med vägguttag, JFB och en förbränningstoalett.
Då är det 0,03 på båda.Silver78 skrev:
Har nu iallafall försäkrat mig om att toaletten är helt torr när jag kör den, så jordfel pga. Fukt kan jag utesluta. Jag har kollat alla kablar och ingen är skadad eller liknande och om jag mot förmodan har missat ett jordfel hade ju jfb slagit när jag startade och inte när det är mitt i processen, eller?Silver78 skrev:
E Enit skrev:
Då har du felet där. Det skall vara kopplat från den centralen med brandskydd Dvs 300mA, detta gör man för att förhindra just kabelbrand om det sker yttre påverkan på kabeln. På den elen du har i huset ska det jfbn vara 30mA.E Enit skrev:Har nu iallafall försäkrat mig om att toaletten är helt torr när jag kör den, så jordfel pga. Fukt kan jag utesluta. Jag har kollat alla kablar och ingen är skadad eller liknande och om jag mot förmodan har missat ett jordfel hade ju jfb slagit när jag startade och inte när det är mitt i processen, eller?
Om man vill ha skydd för sig själv i själva ladan då man håller på med maskiner där så krävs det två jfb i den normcentralen. En som går ut i ladan och en som går till ditt hus.
En anledning till att man också gör så är för att äldre kablar, maskiner och annat medför krypströmmar och ju fler de blir desto lättare är det att jfbn löser ut. I och med att den inte löser ut i huset så är problemet i ladan och att det blir för mycket krypströmmar just där när du använder din toalett.
Så om man sätter en jfb mellan min jfb och centralen i ladan funkar det? Eller har jag missuppfattat dig?Silver78 skrev:
Då har du felet där. Det skall vara kopplat från den centralen med brandskydd Dvs 300mA, detta gör man för att förhindra just kabelbrand om det sker yttre påverkan på kabeln. På den elen du har i huset ska det jfbn vara 30mA.
Om man vill ha skydd för sig själv i själva ladan då man håller på med maskiner där så krävs det två jfb i den normcentralen. En som går ut i ladan och en som går till ditt hus.
En anledning till att man också gör så är för att äldre kablar, maskiner och annat medför krypströmmar och ju fler de blir desto lättare är det att jfbn löser ut. I och med att den inte löser ut i huset så är problemet i ladan och att det blir för mycket krypströmmar just där när du använder din toalett.
Har nu kopplat bort vattenpumpen och kör toan en gång till. Om nu jfb går igen måste ju toan vara felet. Skulle det isåfall kunna vara värmeelementet i toan som strular?Silver78 skrev:
Då har du felet där. Det skall vara kopplat från den centralen med brandskydd Dvs 300mA, detta gör man för att förhindra just kabelbrand om det sker yttre påverkan på kabeln. På den elen du har i huset ska det jfbn vara 30mA.
Som @Bo.Siltberg skrev så handlar det om krypströmmar. Är helt övertygad om att han är mer kunnig inom elektronik.
Men det jag tänker är att du har en krypström i toaletten och det behöver inte vara onormalt. Hade det varit farligt så hade din jfb löst ut.
Men eftersom så inte är fallet så är det något som kopplat till ladan tillsammans med allting annat som gör att jfbn i ladan löser ut i ladan
Att mäta krypströmmar kan vara en lösning men det kräver dyr utrustning eller att man tar in en elektriker för felsökning. Felet kan vara allt ifrån kablar med dålig isolering till maskiner som läcker ström till jorden.
Normalt när man kopplar mellan två normcentraler är att utgående jfb är av brandskyddstyp dvs 300mA. Ingående ska kopplas till jfb 30 mA.
Utgående är normcentralen i ladan och ingående är din normcentral i huset.
Om man man vill ha bättre skydd i ladan ska det alltså finnas två moduler av jfb så att elen går från 300mA jfb till 30mA jfb.
Varför man ofta kopplar på detta sätt har just med krypströmmar att göra.
I det här fallet blir ladan där jfbn löser ut för att ditt hus tillsammans med ladan och vad den nu är kopplad till gör så att jfbn löser ut.
Men det jag tänker är att du har en krypström i toaletten och det behöver inte vara onormalt. Hade det varit farligt så hade din jfb löst ut.
Men eftersom så inte är fallet så är det något som kopplat till ladan tillsammans med allting annat som gör att jfbn i ladan löser ut i ladan
Att mäta krypströmmar kan vara en lösning men det kräver dyr utrustning eller att man tar in en elektriker för felsökning. Felet kan vara allt ifrån kablar med dålig isolering till maskiner som läcker ström till jorden.
Normalt när man kopplar mellan två normcentraler är att utgående jfb är av brandskyddstyp dvs 300mA. Ingående ska kopplas till jfb 30 mA.
Om man man vill ha bättre skydd i ladan ska det alltså finnas två moduler av jfb så att elen går från 300mA jfb till 30mA jfb.
I det här fallet blir ladan där jfbn löser ut för att ditt hus tillsammans med ladan och vad den nu är kopplad till gör så att jfbn löser ut.
Okej. Jag har glömt att nämna att det sitter en elmätare mellan min central och centralen i ladan. Skulle det kunna vara den som krånglar? Med tanke på att toan fungerar hemma hos mina föräldrar så kan det ju inte vara toaletten som det är fel på.Silver78 skrev:
Som @Bo.Siltberg skrev så handlar det om krypströmmar. Är helt övertygad om att han är mer kunnig inom elektronik.
Jag har provat att koppla bort allt annat än kabeln från mitt hus i normcentralen men trots det så går jfb.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Nej, det ska inte vara på detta sätt med brandskydds-JFBer. Detta är helt enkelt en felaktig inkoppling av ledningen till TS stuga. Det normala är att koppla TS huvudledning utanför JFBn i grannens lada. Brandskydds-JFB'er är ovanliga, ingenting normalt.Silver78 skrev:
Nej, jag har inte pratat om krypströmmar och jag kan mer om el än (dagens) elektronik. Det handlar om läckströmmar, och huruvida de kryper på en yta, hoppar över ett luftgap eller beror på genombrott i fast isolering är en annan fråga.Silver78 skrev:
Okej, men om nu toaletten funkade utan problem hemma hos mina föräldrar så kan det väl inte vara fel på toaletten?Bo.Siltberg skrev:
Nej, det ska inte vara på detta sätt med brandskydds-JFBer. Detta är helt enkelt en felaktig inkoppling av ledningen till TS stuga. Det normala är att koppla TS huvudledning utanför JFBn i grannens lada. Brandskydds-JFB'er är ovanliga, ingenting normalt.
Nej, jag har inte pratat om krypströmmar och jag kan mer om el än (dagens) elektronik. Det handlar om läckströmmar, och huruvida de kryper på en yta, hoppar över ett luftgap eller beror på genombrott i fast isolering är en annan fråga.
Alla ställen jag inte kollat genom är inuti elcentralerna. Detta är verkligen ett mysterium för mig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Elmätaren har ingen betydelse.E Enit skrev:Okej. Jag har glömt att nämna att det sitter en elmätare mellan min central och centralen i ladan. Skulle det kunna vara den som krånglar? Med tanke på att toan fungerar hemma hos mina föräldrar så kan det ju inte vara toaletten som det är fel på.
Jag har provat att koppla bort allt annat än kabeln från mitt hus i normcentralen men trots det så går jfb.
Pratar du fortfarande om grannens JFB? Den JFBn är ett väldigt dåligt mått på isolationen då du inte vet vad mer som belastar den.
Det är vanligt att värmeelement/elpatroner av olika slag med tiden börjar läcka ström, speciellt efter en stund när de fått upp värmen. Det vi inte vet är hur mycket din läcker, om det är ok eller för mycket, eller om det är ett annat (jord)fel (hos grannen). Det är som sagt nog med gissningar från min sida - det kostar bara onödig tid. Inspektion med början i grannens anläggning, isolationsmätning och ev läckströmsmätning står näst på dagordningen.
Fortfarande grannens jfb, det är bara den som slår. Provade även dra på spisen, ugnen, vattenkokaren för att se om det hade med effekt att göra men hände såklart inget.Bo.Siltberg skrev:
Elmätaren har ingen betydelse.
Pratar du fortfarande om grannens JFB? Den JFBn är ett väldigt dåligt mått på isolationen då du inte vet vad mer som belastar den.
Det är vanligt att värmeelement/elpatroner av olika slag med tiden börjar läcka ström, speciellt efter en stund när de fått upp värmen. Det vi inte vet är hur mycket din läcker, om det är ok eller för mycket, eller om det är ett annat (jord)fel (hos grannen). Det är som sagt nog med gissningar från min sida - det kostar bara onödig tid. Inspektion med början i grannens anläggning, isolationsmätning och ev läckströmsmätning står näst på dagordningen.
Vad som förvirrar mig mest är att jfb inte går i utomhus uttaget men i alla andra uttag här inne jag provat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Det finns säkert en enkel förklaring bara man får titta närmare på era anläggningar. Det behöver inte ens finnas nån läckström alls i din toa. Jordfel hos grannen kanske bara visar sig när en viss fas av de tre belastas. För att slippa slösa mer tid vore ju en mätning på din toa något att börja med. Det ytterligare du kan göra själv är att få grepp om var du har dina tre faser så att du kan prova belastning av toa och vattenkokare i var och en av dem. Men säkerställ att du har en fungerande skyddsjord i varje uttag, dvs att du kan lösa ut JFBn i var och en av dem.
Okej, hur listar jag ut vilka faser som är vart?Bo.Siltberg skrev:
Det finns säkert en enkel förklaring bara man får titta närmare på era anläggningar. Det behöver inte ens finnas nån läckström alls i din toa. Jordfel hos grannen kanske bara visar sig när en viss fas av de tre belastas. För att slippa slösa mer tid vore ju en mätning på din toa något att börja med. Det ytterligare du kan göra själv är att få grepp om var du har dina tre faser så att du kan prova belastning av toa och vattenkokare i var och en av dem. Men säkerställ att du har en fungerande skyddsjord i varje uttag.