3 841 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Knas med vägguttag, JFB och en förbränningstoalett.
Hej på er alla! Jag har ett underligt problem kan jag tycka.
Jag bor i ett mindre hus, med mitt egna elskåp, min egen jordfelsbrytare och säkringar. Elen vi får går från fastighetsägarens lada där han har ett delat elskåp för mitt hus och vattenpumpen. Elen går in i mitt elskåp via en 16A 3-fas kabel. El skåpet i ladan är också utrustat med jordfelsbrytare.
Som toalettlösning sitter vi just nu med en ToaMoa förbränningstoalett ver 1 (vill jag minnas).
När värmen i behållaren går på max, vid ca 540-555 grader celsius så går JFB... inte JFB i mitt hus, utan JFB i ladan. Toaletten har en jordad stickpropp som är kopplad i ett våtrumsanpassat vägguttag som sitter på en egen säkring. I köket har jag ett 10/16A uttag med 2.5mm2 kabel. På andra sidan väggen(utomhus) om detta uttag sitter ett uttag av samma kaliber kopplat via det inuti köket.
Nu till det roliga. När jag kopplar toaletten i badrummet går JFB i ladan vid 545 grader. När jag kopplar toaletten i köksuttaget går JFB i ladan vid 545 grader. När jag sedan sätter kabeln i uttaget på utsidan fungerar allt smärtfritt.
Mina frågor är följande:
Varför går jordfelsbrytaren i ladan och inte i huset?(jag har testat att den fungerar)
Varför fungerar toaletten bara i ett av uttagen? som dessutom går genom ett uttag där det inte funkar.
Jag hoppas att någon kunnig kan ha en förklaring för jag vet då inte. Tack på förhand!
Jag bor i ett mindre hus, med mitt egna elskåp, min egen jordfelsbrytare och säkringar. Elen vi får går från fastighetsägarens lada där han har ett delat elskåp för mitt hus och vattenpumpen. Elen går in i mitt elskåp via en 16A 3-fas kabel. El skåpet i ladan är också utrustat med jordfelsbrytare.
Som toalettlösning sitter vi just nu med en ToaMoa förbränningstoalett ver 1 (vill jag minnas).
När värmen i behållaren går på max, vid ca 540-555 grader celsius så går JFB... inte JFB i mitt hus, utan JFB i ladan. Toaletten har en jordad stickpropp som är kopplad i ett våtrumsanpassat vägguttag som sitter på en egen säkring. I köket har jag ett 10/16A uttag med 2.5mm2 kabel. På andra sidan väggen(utomhus) om detta uttag sitter ett uttag av samma kaliber kopplat via det inuti köket.
Nu till det roliga. När jag kopplar toaletten i badrummet går JFB i ladan vid 545 grader. När jag kopplar toaletten i köksuttaget går JFB i ladan vid 545 grader. När jag sedan sätter kabeln i uttaget på utsidan fungerar allt smärtfritt.
Mina frågor är följande:
Varför går jordfelsbrytaren i ladan och inte i huset?(jag har testat att den fungerar)
Varför fungerar toaletten bara i ett av uttagen? som dessutom går genom ett uttag där det inte funkar.
Jag hoppas att någon kunnig kan ha en förklaring för jag vet då inte. Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag ser två förklaringar i hastigheten.
- Du råkar vända stickproppen så att fas och nolla blir omkastade när du använder utomhusuttaget.
- Utomhusuttaget ligger på en annan fas är uttaget i kök och badrum.
Det låter som att toan läcker ström strax under gränsen för vad som får JFBn att lösa. Grannen har uppenbarligen elapparater anslutna under JFBn i ladan som också läcker lite. Summan av dessa läckströmmar får JFBn att lösa. Men din JFB klarar sig för varken du eller grannen ensam har tillräckligt stora läckströmmar.
- Du råkar vända stickproppen så att fas och nolla blir omkastade när du använder utomhusuttaget.
Det låter som att toan läcker ström strax under gränsen för vad som får JFBn att lösa. Grannen har uppenbarligen elapparater anslutna under JFBn i ladan som också läcker lite. Summan av dessa läckströmmar får JFBn att lösa. Men din JFB klarar sig för varken du eller grannen ensam har tillräckligt stora läckströmmar.
Okej, så även om uttaget utomhus är kopplat via köksuttaget så kan det fortfarande gå på olika faser?Bo.Siltberg skrev:
Jag ser två förklaringar i hastigheten.
Hur går man tillväga för att mäta och fixa läckströmmar?
Med vänlig hälsning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag missade att uttaget utomhus var kopplat via uttaget i köket. Men teoretiskt kan det ändå handla om olika faser. Eller så saknar uttaget utomhus skyddsjord. Om du och grannen läcker ström på två olika faser så tar felströmmen delvis ut varandra. Om ni däremot belastar samma fas så adderas de.
Läckström mäter man med en läckströmstång. Det är dyra, men väldigt värdefulla i ett fall som detta.
https://elma-instruments.se/produkter/k2433r-trms-lackstromstaang-400a-ac.aspx
Läckström mäter man med en läckströmstång. Det är dyra, men väldigt värdefulla i ett fall som detta.
https://elma-instruments.se/produkter/k2433r-trms-lackstromstaang-400a-ac.aspx
Okej, jag har tagit hem toaletten till föräldrarna nu och tänkte prova den där. När jag tog bort bakplåten märkte jag att isoleringen runt det utgående röret för ugnen var fuktigt. Kan läckströmmen bero på att vattnet evaporeras och skapar kontakt mellan fas och jord? Kör den just nu för att se om det går att torka ur den.Bo.Siltberg skrev:
Jag missade att uttaget utomhus var kopplat via uttaget i köket. Men teoretiskt kan det ändå handla om olika faser. Eller så saknar uttaget utomhus skyddsjord. Om du och grannen läcker ström på två olika faser så tar felströmmen delvis ut varandra. Om ni däremot belastar samma fas så adderas de.
[länk]
Min lilla teori är kanske att ventilationsröret ut har en vinkel som gör att kondensvattnet rinner in i toaletten och har gjort det under senaste vecka. Vi har nämligen haft mycket regn och hög luftfuktighet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Fukt är aldrig bra, men det ska vara förorenat vatten då rent vatten inte leder ström. En sådan felsökning gör man med en isolationsprovare. De är också dyra.
Vattnet är definitivt förorenat isåfall. Har kört den 2 gånger hos föräldrarna och allt har funkat bra. Isoleringen börjar även torka upp. Om den nu är torr och jag ser till att det inte kan samlas fukt i toan men att när jag kopplar in den hemma och jfb går ändå. Vad skulle du vara problemet? Är det vattenpumpen som egentligen är sönder men att det bara är när belastningen av toan är på max som det rinner över kanten så att säga?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag har inga fler gissningar. Nästa steg är att mäta för att hitta orsaken och finna en lösning. Bor du i Värmland kan jag hjälpa. Annars får du hitta någon med de instrument som behövs. Ringer du en elfirma så var noga med att klargöra för dem att de ska mäta isolation och läckström.
Tack för hjälpen iallafall! Suveränt att ha en sån som dig på dessa forum.Bo.Siltberg skrev:
Gick och jämförde de två olika och verkar som att jfb i huset är på 40a och den i ladan på 25.Silver78 skrev:
Nu kollar du fel. Det är värdet som är inringat som gäller.E Enit skrev:
Man sätter 300 mA som brandskydd till utgående kabel och i andra änden 30 mA eller som märkningen här 0,3A respektive 0,03A.
Dock känns det lite märkligt att den i ladan är på 25A och den i huset 40A.