Hej
Har ett sovrum med knäppljud i golvet. Vattenburen golvvärme med Uponor produkter. Vi har C-35 central och T-35 rumsgivare. 20mm slang i golvvärmekasset typ 20 i ett mellanbjälklag med 28mm trägolv på. Framledningstempen har jag spärrat på 27 gr C. Det finns tre fönster som går ner till golv vilket kan göra viss temperaturskillnad på golvet.
Rummet har varit färdigt i 1år nu med samma problem vintertid.
Någon mer som har haft problem med detta system?
Knäppljuden kommer och går så jag misstänker att det har med variationen på temperaturen att göra? Eller kan det vara luft i systemet?
Har ett sovrum med knäppljud i golvet. Vattenburen golvvärme med Uponor produkter. Vi har C-35 central och T-35 rumsgivare. 20mm slang i golvvärmekasset typ 20 i ett mellanbjälklag med 28mm trägolv på. Framledningstempen har jag spärrat på 27 gr C. Det finns tre fönster som går ner till golv vilket kan göra viss temperaturskillnad på golvet.
Rummet har varit färdigt i 1år nu med samma problem vintertid.
Någon mer som har haft problem med detta system?
Knäppljuden kommer och går så jag misstänker att det har med variationen på temperaturen att göra? Eller kan det vara luft i systemet?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Om golvvärmeslangen ligger an på rent trä blir det friktionsknäppningar när slangen expanderar vid värmepåslag. Genomföringar PEX-trä bör alltid ha en strumpa glidande material. Grov markväv i PP är ett lämpligt material.
Nu är ju golvet redan monterat och då återstår att skapa en värmebuffert för stigaren till golvvärmen. Tanken med denna är att utjämna utgående värmestötar. Prata med din rörläggare om detta.
Nu är ju golvet redan monterat och då återstår att skapa en värmebuffert för stigaren till golvvärmen. Tanken med denna är att utjämna utgående värmestötar. Prata med din rörläggare om detta.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Är det inte plåten som rör sig?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg