Hej

Har ett sovrum med knäppljud i golvet. Vattenburen golvvärme med Uponor produkter. Vi har C-35 central och T-35 rumsgivare. 20mm slang i golvvärmekasset typ 20 i ett mellanbjälklag med 28mm trägolv på. Framledningstempen har jag spärrat på 27 gr C. Det finns tre fönster som går ner till golv vilket kan göra viss temperaturskillnad på golvet.
Rummet har varit färdigt i 1år nu med samma problem vintertid.
Någon mer som har haft problem med detta system?
Knäppljuden kommer och går så jag misstänker att det har med variationen på temperaturen att göra? Eller kan det vara luft i systemet?

Det har nog inget med värmesystemet att göra det är nog trät som knäpper pga värme påverkan.

Har du möjligen parkettgolv med klickmontage på golvet?
I så fall vilken typ av trä? Alla träslag är inte lämpliga för golvvärme.

Det är spontade brädor limmade i kortänden och skruvade i sponten på cc60 i bjälklaget. Köpte färdigbehandlade med hårdvaxolja.

OK Då kommer vi få leva med detta då eller byta golv.
Trodde såna spänningar skulle ge sig efter 1år.

Om golvvärmeslangen ligger an på rent trä blir det friktionsknäppningar när slangen expanderar vid värmepåslag. Genomföringar PEX-trä bör alltid ha en strumpa glidande material. Grov markväv i PP är ett lämpligt material.
Nu är ju golvet redan monterat och då återstår att skapa en värmebuffert för stigaren till golvvärmen. Tanken med denna är att utjämna utgående värmestötar. Prata med din rörläggare om detta.

Tack för tipset.
Men min VVS kille var skeptisk till den teorin om friktionsknäppningar i genomföringen.
Bifogat ser ni en bild. Tyvärr på tvättstugan men det är gjort på samma sätt.
Träslaget är furu.

131031 018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SJÖVÄGEN skrev:
...
Men min VVS kille var skeptisk till den teorin om friktionsknäppningar i genomföringen. ...
Jag har stått sett på när det händer och åtgärdat på ovan nämnda sätt. Din VVS-kille kan vara hur skeptisk han vill, men han har uppenbarligen en erfarenhet färre än mig. :D

• Gilla
Tistelart
  • Laddar…
Har du lust att utveckla lite? Man tar markväv och lägger runt pex slangen? Hur sitter den kvar? Tejp?

Är det inte plåten som rör sig?

pelle242 skrev:
Har du lust att utveckla lite? Man tar markväv och lägger runt pex slangen? Hur sitter den kvar? Tejp?
Typ. Linda det runt 6-7 varv och se till att det sitter fast någotlunda i träet. Tanken är att slangen kan röra sig mot väven. Skall kolla om jag har lite bilder.

Enk Projektet skrev:
Är det inte plåten som rör sig?
Det gör den säkert, men inte lika mycket. Framför allt låter det inte när den gnider sig mot träet.

Bilder vore toppen! :thumbup:

pelle242 skrev:
Bilder vore toppen! :thumbup:
DSC01488.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pelle242
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.