4 028 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Knapp för skåps belysningen.
Hej Hej
Är mitt uppe i köks renoveringen och har börjat fundera på något så simpelt som styrning av skåps belysningen.
Vi täker sätta Downlights under alla överskåpen, detta skall sedan kopplas till Dimmertransformatorer.
MEN....
Vi vill kunna styra belysning med en enkel knapp på ljusrampslisten, Inte bortifrån väggen där övriga lamp knappar hamnar. Detta för att kunna dimma och av/på utan att flytta sej så långt.
Så...Är det någon som har några bra förslag på snygg knapp som man kan monterna på ljusrampslisten??
Det ska vara en återfjädrande eftersom det är dimmertrafos vi ska använda.
Några tips??
MvH
Johan
Är mitt uppe i köks renoveringen och har börjat fundera på något så simpelt som styrning av skåps belysningen.
Vi täker sätta Downlights under alla överskåpen, detta skall sedan kopplas till Dimmertransformatorer.
MEN....
Vi vill kunna styra belysning med en enkel knapp på ljusrampslisten, Inte bortifrån väggen där övriga lamp knappar hamnar. Detta för att kunna dimma och av/på utan att flytta sej så långt.
Så...Är det någon som har några bra förslag på snygg knapp som man kan monterna på ljusrampslisten??
Det ska vara en återfjädrande eftersom det är dimmertrafos vi ska använda.
Några tips??
MvH
Johan
Jag har precis monterat infällda downlights i 3 st överskåp. Dessa styrs av en ytterst diskret metallplatta stor som en femkrona ungefär. Man kan egentligen byta ut plattan mot vad som helst bara den leder.
Manövrering:
För att tända touchar man plattan, spottarna går då igång på maxbelysning. Lägger man på fingret igen och håller det kvar så dimmar den ner, när den nått lägsta så dimmar den upp igen. Man släpper således när man är nöjd!
Väljer man att toucha lätt igen så släcks den.
Tro mig, jag är sjukt nöjd med den här lösningen. Riktigt snyggt går det att göra också, sitter på jobbet så jag kan inte fixa bilder idag.
Funktionaliteten är inbyggd i transformatorn. Jag vet inte vad du menar med återfjädrande dimmertrafos men antar att det inte är aktuellt med "min lösning".
Inköpt via Kvik.
Manövrering:
För att tända touchar man plattan, spottarna går då igång på maxbelysning. Lägger man på fingret igen och håller det kvar så dimmar den ner, när den nått lägsta så dimmar den upp igen. Man släpper således när man är nöjd!
Väljer man att toucha lätt igen så släcks den.
Tro mig, jag är sjukt nöjd med den här lösningen. Riktigt snyggt går det att göra också, sitter på jobbet så jag kan inte fixa bilder idag.
Funktionaliteten är inbyggd i transformatorn. Jag vet inte vad du menar med återfjädrande dimmertrafos men antar att det inte är aktuellt med "min lösning".
Inköpt via Kvik.
Jag har en trafo som idag matar 3 st 20 W spotlights. Trafon har anslutning för 6 st spotlights.
Vad har du emot touch? Det är alltså ingen rörlig del utan en solid metallplatta som man bara nuddar för att styra trafon. Hur det fungerar har jag ingen aning om, det är bara en enkel ledare mellan plattan och trafon.
Vad har du emot touch? Det är alltså ingen rörlig del utan en solid metallplatta som man bara nuddar för att styra trafon. Hur det fungerar har jag ingen aning om, det är bara en enkel ledare mellan plattan och trafon.
Jag inget imot touch
Problemet är bara att jag måste koppla ihop 2-3 trafos
man kan gör det med tex Elko DTR200 , finns andra också.
DIMMERTRANSFORMATOR DTR200
Men jag har inte hittat någon trafo med Touch och ihopkopplings funktion.
Det är därför jag är ute efter en knapp...
/Johan
Problemet är bara att jag måste koppla ihop 2-3 trafos
man kan gör det med tex Elko DTR200 , finns andra också.
DIMMERTRANSFORMATOR DTR200
Men jag har inte hittat någon trafo med Touch och ihopkopplings funktion.
Det är därför jag är ute efter en knapp...
/Johan
på theofils.se så finns där trafos med tocuh max 6 lampor / trafo Men man kan koppla tändkabeln i från 2 st trafos till 1 touch platta
Jag var inte säker så jag skrev aldrig något om det. Jag tror starkt på att Kvik plockade trafon från teofils. Spottarna kom i alla fall därifrån!Fredrik.engdahl skrev:
Tyvärr har jag bara en tändtråd med till dom tre ställena där jag ska sätta trafos.
Har jag en knapp och tex Elkos trafo så kopplar mellan fas och trfon. Vilket skulle fungera för mej.
Någon som har något mer knapp förslag?
/Johan
Har jag en knapp och tex Elkos trafo så kopplar mellan fas och trfon. Vilket skulle fungera för mej.
Någon som har något mer knapp förslag?
/Johan
Finns här:
Dimmertransformatorer
Dimmertransformatorer
Klicka här för att svara