Byggahus.se

Knall från braskamin

1. K
    Medlem · Kronoberg · 15 inlägg

klopps2002

Medlem
    Mina föräldrar köpte för två år sedan en braskamin från en ledande svensk säljare / installatör. Varje, ja faktiskt, gång de eldar blir det efter några minuter en knall som smäller som ett kanonskott. Nu börjar snart garantin gå ut och varken installatör eller den danske tillverkaren vill ta ansvar. De säger sig inte veta vad det är för smäll och skyller på varandra, typ.
    Vet någon här varför kaminen beter sig som den gör? Vänligen se filmen.

Logga in för att se filmer.
  2. M
    Verktygstokig · 3 127 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    låter som en spänning som släpper..
    Inte ett metall ljud iallafall...
    spänning i glaset?

3. Violina
    Husägare · 2 375 inlägg

Violina

Husägare
    Blir nog till följd av rörelser i plåten?

Låter ju som att man först tydligt hör hur en plåt rör sig, och sedan de här smällen..

Om man håller någonstans på kaminen, kan man då känna rörelser när man hör de här smällarna?

4. M

Maskintok

Verktygstokig
    observant av dig, jag hörde bara smällen(y)

5. K

klopps2002

Medlem
    Nej vi tror inte det är plåten. Smällen låter lägre i videon här än i verkligheten.
    Smällen låter alltid likadant och kommer vid ungefär samma tid. Jag tror på att det är något med rökgasen, hittar inte ordet på engelska bara...

6. K

klopps2002

Medlem
    Hittade nåt likande på youtube där smällen lät densamma men då yrde det även ut rök i en puff. Hittar inte videon nu.

7. M

Maskintok

Verktygstokig
    Hmm sitter det ett spjäll som ska öppna vid vissa grader?

• Laddar…
  8. K

klopps2002

Medlem
    Jag tror inte det. Det borde alla som varit där och tittat kollat upp i så fall. Installatör och tillverkare har båda varit där.

9. M

Maskintok

Verktygstokig
    Det var mysko..
    Om man googlar på modellen får man fram något då?

10. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 250 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Långskott : Kan felet sitta i skorstenspipan? Läckage ( vid kall skorsten) av dåligt förbrända rökgaser vid upptändning och sedan antändning av dessa vid uppnådd högre temperatur?

11. K

klopps2002

Medlem
    Nej tyvärr. Hittade detta nu:
    PROBLEM: THE STOVE IS MAKING A NOISE.

Cause: When steel and iron expands rapidly when it gets hot. This places a strain on the welds and joints which sometimes causes a highly audible sound. This is completely normal and quite harmless – it is not a fault or grounds for making a claim. In very rare cases, when the noises can be classified as a a loud “bang” or “pop”, it may be a good idea to ask the dealer for advice.

Det kan vara stålet kanske. Men borde ändå vara ett tillverkningsfel tycker jag. Inte alls trevligt med ett gevärsskott varje gång man eldar.

12. K

klopps2002

Medlem
    Man borde väl se det då på veden / glöden?

13. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 596 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Vi får minst en, ibland två, ordentliga smällar när vi tänder braskamin. Har inte reflekterat över det, utan bara antagit att det har att gör amed den snabba temperaturökningen.

• Laddar…
  14. Violina
    Husägare · 2 375 inlägg

Violina

Husägare
    Jag tycker inte det låter riktigt som en sådan smäll.. Men det kan ju vara så att det är en plåt som "slår" emot något när den blir varm och utvidgar sig..

Men som sagt, ta en spisvante (eller något annat för att skydda mot värmen) och håll på kaminen när den blir varm för att se om ni känner att den rör sig..
    Ljudet på videon säger att ni bör känna detta minst en gång (det första ljudet, tydligt att det är en tunn plåt som utvidgas) och kanske även två gånger (skott-ljudet)

Känner ni bara en smäll tydlig i kaminen så kan smäll två bero på gas/luftrörelser..

Annars kunde man kanske tänka sig att det är skorstenen som inte är helt hundra monterad och ger detta ljud när den blir varm och rör sig?

• Laddar…
  15. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 250 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Tänkte mest på om det läckte ut lite gas i en skarv på innerröret, kanske in i ett litet hålrum, där det senare antänds. Långskott, som sagt, men inte helt uteslutet. Tror dock mera på utvidgning av material p.g.a. värmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.JPG

• Laddar…
  16. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 318 inlägg

useless

Lök.
    Om det är rökgaser som antänds så skulle tryckvågen synas tydligt. Eftersom lågorna är helt opåverkade så gissar jag också på värmespänningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.