Det knakar, knäpper och smäller i mitt hus. Ett trä-/prefabhus från Myresjöhus på betongplatta byggt 2006. Oftast på natten. Men ibland även på kvällen. I natt har jag legat sömnlös sedan kl 04:00 till kl 07:30 (sovmorgon idag) och hört hur det knakar i väggar. Just när jag håller på att somna så smäller det till igen. Ibland enstaka smällar. Ibland en smäll följd av flera knak eller smällar. Vet att temperaturskillnader kan orsaka vissa ljud, men jag börjar tror att det är något annat. Var inte så kallt i natt, nu är det +1 °C. Fast igår under dagen var det kallare. Kanske är det temperaturskillnaden ändå.

Är det temperaturskillnader som orsaker ljuden? Är det grunden som rör sig? Är det bara jag som är hispig (hoppas nästan på det)?
 
F
Har du trädäck? Jag tror att det är en tjock iskaka på altanen som pga tempskillnader smäller.
 
Vårat trädäck smäller som bara den till å från vid temperaturväxlingar.
Det lät som väggarna innan vi kom på vad det var. Verkar vara rätt vanligt. :S
 
Jo vi har trädäck, men det är näst intill skottat. Däremot tycker jag att smällarna och knaken kommer från en annan vägg.
 
Vårt hus från 79 knakar vid häftiga temperaturväxlingar eller rättare sagt det kommer ett rejält knäpp.

Protte
 
mitt lb från 2002 är tyst som natten
 
F
digetz skrev:
Vårat trädäck smäller som bara den till å från vid temperaturväxlingar.
Det lät som väggarna innan vi kom på vad det var. Verkar vara rätt vanligt. :S
Förra vintern som var vår första i nya huset smällde det som pistolskott. Troddde det var i huset men det var altanen på ca 60m2 där snön smälte underifrån och sen frös på så det blev is. I år så har vi helt renskottat och inte ett knäpp.

Kolla om det är nån is på altanen, det behövs inte mycket innan det börjar smälla.
 
Mitt eget lösvirkesbyggda hus(byggt 2005) small det lite i de första åren men det har varit tyst i flera år nu.
Däremot låter det som ett världskrig när snön rasar från 300 kvm plåttak , oftast på natten;)
 
Ska skotta altanen lite noggrannare. Återkommer om det smäller.
 
Har du panel i taket?

Jag har en furupanel som börjat skjuta ut kvist. Det smäller rätt ordentligt. Sen tror jag att luftfuktigheten har ökat nu när det blivit mildare i luften och det i sin tur bidrar till att träet börjar expandera. Då kan knakljud och smällar uppstå.

Säkert inget du behöver oroa dig för. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.