4 302 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
knakande trappa.
Medlem
· västra götaland
· 29 inlägg
Hej
Vi bor i ett hus som är ca ett år gammalt.
Nu vet jag att nya hus sätter sig och det är ju inget konstigt med det,
Det som jag undrar är vilket ansvar snickarna har för att trappan har börjat knaka efter 10 månader,
De fyra nedersta trappstegen knäpper till varje gång man kliver på dom. Är det något som åtgärdas efter tvåårsbesiktningen eller är det bara att leva med? för leva med känns lite jobbigt.
Sen är jag inte jättesugen på att börja pilla på den själv med risken att snickarna då kanske eventuellt säger att - "garantin försvinner" då man har gett sig på den själva. Vi har haft mycket problem med dessa snickare - knepiga fakturor, stölder, dåligt / slarvigt arbete, otrevligt bemötande osv så man vill inte ha med dom att göra mer än nödvändigt men rätt ska vara rätt.
Vi bor i ett hus som är ca ett år gammalt.
Nu vet jag att nya hus sätter sig och det är ju inget konstigt med det,
Det som jag undrar är vilket ansvar snickarna har för att trappan har börjat knaka efter 10 månader,
De fyra nedersta trappstegen knäpper till varje gång man kliver på dom. Är det något som åtgärdas efter tvåårsbesiktningen eller är det bara att leva med? för leva med känns lite jobbigt.
Sen är jag inte jättesugen på att börja pilla på den själv med risken att snickarna då kanske eventuellt säger att - "garantin försvinner" då man har gett sig på den själva. Vi har haft mycket problem med dessa snickare - knepiga fakturor, stölder, dåligt / slarvigt arbete, otrevligt bemötande osv så man vill inte ha med dom att göra mer än nödvändigt men rätt ska vara rätt.
Vi hade liknande problem i vårt nybyggda hus och vi påpekade det så fort problemet uppstod och snickarna försökte fixa problemet ett flertal gånger men det blev bara värre vid varje försök. Så efter en anmärkning även på två-årsbesiktningen så kom tillslut trapptillverkarens personal för att åtgärda trappan. Men eftersom trappan redan från start var felmonterad och flera år gått innan det blev fixat så får vi idag leva med en smällande och knakande trappa även om det är bättre än tidigare.
Så påpeka problemet direkt och försök få koll på om trappan är korrekt monterad.
Så påpeka problemet direkt och försök få koll på om trappan är korrekt monterad.
Hur menar du att trappan var felmonterad? Saknades det infästningar så att den var "lealös"...?mr_bygg skrev:Vi hade liknande problem i vårt nybyggda hus och vi påpekade det så fort problemet uppstod och snickarna försökte fixa problemet ett flertal gånger men det blev bara värre vid varje försök. Så efter en anmärkning även på två-årsbesiktningen så kom tillslut trapptillverkarens personal för att åtgärda trappan. Men eftersom trappan redan från start var felmonterad och flera år gått innan det blev fixat så får vi idag leva med en smällande och knakande trappa även om det är bättre än tidigare.
Så påpeka problemet direkt och försök få koll på om trappan är korrekt monterad.
//LocTite
Vagnstyckena satt bara med hälften så många fästpunkter som minst rekommenderades och trappan start var inte förankrad i golvet. På grund av detta så kunde hela konstruktionen röra sig och eftersom vi har både plan och sättsteg så började det knaka och smälla i trappan med tiden. Upprepade försök gjordes av snickarna att spänna trappan men eftersom den inte var monterad korrekt så blev det bara bättre en kort tid innan det blev ännu värre. Beskedet när väl trapptillverkaren kom ut och fixade trappan efter ett par år var att det troligen är mer eller mindre omöjligt att få till det bra efter så lång tid vilket visade sig stämma men det har i alla fall blivit bättre.LocTite skrev:
Det finns ett pulver som används för klickgolv med "glapp" , kanske kan funka
Vår trapp har också knarrat bra länge. Huset är från nov 2011, och problemet finns med i tvåårsbesiktningsprotokollet. Anmärkningen skrevs på hustillverkaren, vilket gör att jag känner mig säkrare på att få ordning på det. Ska vara åtgärdat senast 7:e januari.
Jag tror som någon ovan här att trappen är felmonterad från början, och är det så så borde man väl inte behöva leva med det?
Jag tror som någon ovan här att trappen är felmonterad från början, och är det så så borde man väl inte behöva leva med det?
Klicka här för att svara