43 699 läst ·
304 svar
44k läst
304 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Men kom igen, titta på bilderna, den är svetsad tidigare, dåligt som faan dessutom.R rillebus skrev:Jo för att han som har lånat släpet har påverkat brottzonen efter att olyckan har inträffat. Jag har kollat släpet både strax efter och nu idag och det är inte samma yta, brottzonen har vidgats och putsats/slipats.
Dessutom har han som lånat släpet kört det olovligen även om jag tydligt har sagt att transport ska ske på fordonssläp då axeln är trasig och förmodligen inte är funktionsduglig (ja, den har ju en uppenbar skada).
Btw, jag är utbildad maskiningenjör så jag har bra koll på materiallära.
Men inget av det vi pratar om spelar någon roll. Det enda är att han som lånat det får återställa i det skicka som släpet lånades.
Att det inte är en bulle med svets är bara löjligt argument, den är ju nedslipad, det går också att se på bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns även tydligt att svetsningen är gjord för många år sedan, eftersom även svetsen är rostangripen.
Samma brott hade dykt upp förr eller senare med fullt lass och vänsterkurva.
Att en byggnadsfirma har ägt släpet skulle vara en garanti för att det är i gott skick, jaha, varför är den så rostig då?
Goda vänner som går i god för att släpet var i gott skick, okej, på vilka grunder då, axeln är ju ordentligt rostig, har det hänt nu menar dom då eller?
Har dom skrapat bort rost och skräp och tittat på lagningen, eller bedömde dom skicket på svetsen genom rost och skit?
Att han har kört det olovligen till en verkstad, hur påverkar det axelbrottet?
Att det inte går att svetsa en axel, hur tror du att dom har satt fast fyrkantsprofilen i axeln då, svets kanske...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du nu är ingenjör och mästare i materiallära, tror du inte att det svetsas i kritiska konstruktioner?
Kom med relevanta argument istället, varför skulle inte en svetsad skarv gjord rätt vara okej ur hållfasthetssynpunkt?
Den dåliga skarven har ju hållit rätt länge verkar det som.
Eller är bilderna inte på din släpkärra, det är ett giltigt argument, för det vet ingen av oss andra, TS kanske har googlat fram bilder på något helt annat.
Jag känner ingen av er, men det är nog ganska klart att 27 år är över på grund av en sån skitsak.
Jag anser att man i en kompisrelation måste bjuda till lite extra, från båda sidor, man kan inte räkna kronor och ören.
Dvs har man kört sönder får man utgå från att det får kosta mer än det är värt, och från andra hållet får man neka ersättning till under det som det kostar.
Att dina två bilder kommer från samma släpvagn kan vi utgå ifrån om man synar sprickan. På den ena bilden är sprickan stålborstad och det har släpvagnsägaren bekräftat att den är när han kollade släpet, alltså att den var stålborstad.Gimp skrev:
Men kom igen, titta på bilderna, den är svetsad tidigare, dåligt som faan dessutom.
Att det inte är en bulle med svets är bara löjligt argument, den är ju nedslipad, det går också att se på bilderna.
[bild]
Det syns även tydligt att svetsningen är gjord för många år sedan, eftersom även svetsen är rostangripen.
Samma brott hade dykt upp förr eller senare med fullt lass och vänsterkurva.
Att en byggnadsfirma har ägt släpet skulle vara en garanti för att det är i gott skick, jaha, varför är den så rostig då?
Goda vänner som går i god för att släpet var i gott skick, okej, på vilka grunder då, axeln är ju ordentligt rostig, har det hänt nu menar dom då eller?
Har dom skrapat bort rost och skräp och tittat på lagningen, eller bedömde dom skicket på svetsen genom rost och skit?
Att han har kört det olovligen till en verkstad, hur påverkar det axelbrottet?
Att det inte går att svetsa en axel, hur tror du att dom har satt fast fyrkantsprofilen i axeln då, svets kanske...
[bild]
Om du nu är ingenjör och mästare i materiallära, tror du inte att det svetsas i kritiska konstruktioner?
Kom med relevanta argument istället, varför skulle inte en svetsad skarv gjord rätt vara okej ur hållfasthetssynpunkt?
Den dåliga skarven har ju hållit rätt länge verkar det som.
Eller är bilderna inte på din släpkärra, det är ett giltigt argument, för det vet ingen av oss andra, TS kanske har googlat fram bilder på något helt annat.
Jag känner ingen av er, men det är nog ganska klart att 27 år är över på grund av en sån skitsak.
Jag anser att man i en kompisrelation måste bjuda till lite extra, från båda sidor, man kan inte räkna kronor och ören.
Dvs har man kört sönder får man utgå från att det får kosta mer än det är värt, och från andra hållet får man neka ersättning till under det som det kostar.
Så det blir nog svårt att hävda att bilderna som har visats i tråden inte kommer från det aktuella havererade släpet.
Som jag fattat det så har utlånaren instruerat TS att inte köra med släpet eftersom det var i för dåligt skick. Istället skulle släpet fraktas till verkstan på annat sätt. Men ändå valde TS att köra släpet och lyckades då krocka med stenmuren. Bara detta faktum kan man ju tycka gör TS skyldig till att ta hela kostnaden själv.Gimp skrev:
Fat som praktiskt tänkande människa ser man ju att det inte är rimligt att hålla på och reparera en kärra som är för svag för att köras ens tom. Vad skall man med en sådan kärra till. Det är orimligt.L lbgu skrev:Som jag fattat det så har utlånaren instruerat TS att inte köra med släpet eftersom det var i för dåligt skick. Istället skulle släpet fraktas till verkstan på annat sätt. Men ändå valde TS att köra släpet och lyckades då krocka med stenmuren. Bara detta faktum kan man ju tycka gör TS skyldig till att ta hela kostnaden själv.
Tvärtom så tyder det på att Rillebus kanske visste att axeln var fuskreparerad. Varför ville han ha en hjulbult reparerad på en axel som inte tålde att köras?
Det stämmer inte.
Den här konflikten känns onödig. TS ställe hade jag betalat för reparerad/ny axel och återlämnat kärran. Punkt. (Beloppet är inte värt konflikten.)
Dessutom sluta låna saker från andra (i varje fall aktuell utlånare) då det verkar leda till problem.
(F ö låter både situationen och förhållandet väldigt rörigt.)
Dessutom sluta låna saker från andra (i varje fall aktuell utlånare) då det verkar leda till problem.
Men kärran var ju varudeklarerad av ägarens kompisar, dvs i helt perfekt skick.L lbgu skrev:Som jag fattat det så har utlånaren instruerat TS att inte köra med släpet eftersom det var i för dåligt skick. Istället skulle släpet fraktas till verkstan på annat sätt. Men ändå valde TS att köra släpet och lyckades då krocka med stenmuren. Bara detta faktum kan man ju tycka gör TS skyldig till att ta hela kostnaden själv.
Så det måste ha varit efter att den gick sönder som den skulle fraktas på trailer.
Ja, detta var lite märkligt, då det var första gången jag hörde detta. Jag dock villig att anta det erbjudandet.R rillebus skrev:
Redigerat:
exakt.. Och tanken var att vi hade delat på kostnaden för axeln och meckat ihop det själva för att spara på kosten och samtidigt reparerat relationen. Istället valde hammeron att köra släpet med axeln av till en svetsfirma och svetsa ihop det mot ägarens vilja..TRJBerg skrev:
Den här konflikten känns onödig. TS ställe hade jag betalat för reparerad/ny axel och återlämnat kärran. Punkt. (Beloppet är inte värt konflikten.)
Tyvärr berättar inte hammeron hela historien kring vad som hände innan.
Han körde med släpet med makadam och tappade hjulet i farten.
Undrar hur axeln känner sig när detta händer kan en vän av ordning fråga sig..
Vi tittade på axeln då och såg inget trasigt/sprickor. Inte heller svetsfogar eller annat, och det VET hammeron mycket väl. Axeln är inte genomrostad och var helt nybesiktigad utan anmärkningar.
Vi stod tillsammans och kollade över släpet undertill och såg inget anmärkningsvärt.
Dock sade han inte då att släpet hade varit fullt av makadam, det har framkommit tidigare.
Om släpet inte var lastat kan nog en axel klara detta, men inte om det är tungt lastat och i bra fart.
Just nu vägrar hammeron att mötas utan säger att han har svetsat ihop släpet och anser att han inte har mer ansvar.
Nu har jag sagt att jag kliver ut diskussionen och han får diskutera direkt med företaget som äger släpet istället. Jag hade tänkt att vi hade kunnat lösa detta smidigt mellan kompisar, men så blev allt så oerhört krångligt.
Jag som skriver detta äger alltså inte släpet och har inget direkt ekonomiskt intresse i det mer än att jag som lånade ut det har ett moraliskt ansvar att lösa frågan.
Trist att det skulle komma till denna nivån, men jag kommer nog vara väldigt noga med vem jag hjälper i framtiden..
Han körde med släpet med makadam och tappade hjulet i farten.
Undrar hur axeln känner sig när detta händer kan en vän av ordning fråga sig..
Vi tittade på axeln då och såg inget trasigt/sprickor. Inte heller svetsfogar eller annat, och det VET hammeron mycket väl. Axeln är inte genomrostad och var helt nybesiktigad utan anmärkningar.
Vi stod tillsammans och kollade över släpet undertill och såg inget anmärkningsvärt.
Dock sade han inte då att släpet hade varit fullt av makadam, det har framkommit tidigare.
Om släpet inte var lastat kan nog en axel klara detta, men inte om det är tungt lastat och i bra fart.
Just nu vägrar hammeron att mötas utan säger att han har svetsat ihop släpet och anser att han inte har mer ansvar.
Nu har jag sagt att jag kliver ut diskussionen och han får diskutera direkt med företaget som äger släpet istället. Jag hade tänkt att vi hade kunnat lösa detta smidigt mellan kompisar, men så blev allt så oerhört krångligt.
Jag som skriver detta äger alltså inte släpet och har inget direkt ekonomiskt intresse i det mer än att jag som lånade ut det har ett moraliskt ansvar att lösa frågan.
Trist att det skulle komma till denna nivån, men jag kommer nog vara väldigt noga med vem jag hjälper i framtiden..
japp!TRJBerg skrev:
precis, det stämmer inte. Läs hela historien och förstå helheten innan du drar förhastade slutsatser.H heimlaga skrev:Fat som praktiskt tänkande människa ser man ju att det inte är rimligt att hålla på och reparera en kärra som är för svag för att köras ens tom. Vad skall man med en sådan kärra till. Det är orimligt.
Tvärtom så tyder det på att Rillebus kanske visste att axeln var fuskreparerad. Varför ville han ha en hjulbult reparerad på en axel som inte tålde att köras?
Det stämmer inte.
Tror du jag planerade att låna ut släpkärran till närmsta person som då "oturligt" skulle krocka med en stenmur så jag kunde kräva låntagaren på ersättning? Kom igen, det är ju inte rimligt. Ta in att han tidigre har tappat ett hjul i farten med kärran lastad så kanske du har en mer rimlig förklaring till en "svag axel". Men ingen vet för att den är inte inlämnad på verkstad än, istället valde hammeron att svetsa axeln emot ägarens vilja (som inte är jag).
Men ge dig!
Nog förutsätter man väl att hjulen sitter fast på ett släp som lånas ut.
Och sen får argumentera om en bristfällig svetsning som ingen vill kännas vid fast den syns hur tydligt som helst på bild.
"Alla" ser den utom ägaren och utlånaren.
Jösses...
Nä man ska varken låna eller låna ut, det tär bara på psyket.
Nog förutsätter man väl att hjulen sitter fast på ett släp som lånas ut.
Och sen får argumentera om en bristfällig svetsning som ingen vill kännas vid fast den syns hur tydligt som helst på bild.
"Alla" ser den utom ägaren och utlånaren.
Jösses...
Nä man ska varken låna eller låna ut, det tär bara på psyket.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Blir ju bara konstigare och konstigare det här.. 🤔
Kom igen nu, den var svetsad tidigare, som jag skrev för ett tag sedan, antingen har TS använt bilder på en annan kärra eller så är den svetsad, du kan inte på fullt allvar fortsätta hävda att den inte var det utan att tappa all trovärdighet.R rillebus skrev:
Besiktningen hittar inte en dålig lagning, så den vinklingen går inte heller.