Jag har en Golf Variant TDI. 2012:a.
Mig veterligen finns ingen kamrem, utan en kamkedja.

När jag startar bilen så hörs oftast(inte alltid) en knackande ljud. Ljudet hörs i 30-40 sekunder för att sen försvinna.

Jag har lokaliserat ljudet till remkåpans främre sida(i riktning mot bilens front). Remkåpan är alltså den svarta kåpa där multiremmen sitter.

Jag bifogar en video, där jag med videokameran fångat upp ljudet. Bifogar också lånade bilder för att visa motorn.

Jag har inte lyckats ta loss kåpan för okulär check, då det krävs mer demontering än vad jag kan och har lust med.

Jag gissar på ett slitet spännhjul eller liknande. Det som är lite märkligt är det tillfälliga knackande. Vad skulle bli tyst så snabbt av mer friktion/värme?

Jag tror inte ljudet kommer från själva motorn.

• Motorbild av en Volkswagen Golf Variant TDI med markerad remkåpa, belägen vid bilens front, för diskussion om knackande ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorutrymme i en Volkswagen Golf Variant TDI 2012 med en grön pil markerande komponenter.
    Skapa konto
  • Motor med exponerad remdrivning från en Golf Variant TDI. En hand justerar delar nära remmen.
    Skapa konto
Svaret lär Du få först när kåpan plockats bort.

Använd sedan ett stetoskop så hittar du troligtvis vart det felar.

Och då är det inget mer att fundera på. Ta hjälp eller lämna in då motivationen brister.

Dracula Dracula skrev:
Jag har en Golf Variant TDI. 2012:a.
Mig veterligen finns ingen kamrem, utan en kamkedja.

När jag startar bilen så hörs oftast(inte alltid) en knackande ljud. Ljudet hörs i 30-40 sekunder för att sen försvinna.

Jag har lokaliserat ljudet till remkåpans främre sida(i riktning mot bilens front). Remkåpan är alltså den svarta kåpa där multiremmen sitter.

Jag bifogar en video, där jag med videokameran fångat upp ljudet. Bifogar också lånade bilder för att visa motorn.

Jag har inte lyckats ta loss kåpan för okulär check, då det krävs mer demontering än vad jag kan och har lust med.

Jag gissar på ett slitet spännhjul eller liknande. Det som är lite märkligt är det tillfälliga knackande. Vad skulle bli tyst så snabbt av mer friktion/värme?

Jag tror inte ljudet kommer från själva motorn.
Motorn du skickade bild på har ju en kamrem. Jag hade inte kört många meter utan att ta bort kåpan för koll( om du inte gillar att byta motor) .Men börja med att ta bort Multiremmen för att utesluta saker som går med den.

Dracula Dracula skrev:
Remkåpan är alltså den svarta kåpa där multiremmen sitter.
Innanför kåpan sitter kamremmen. Multiremmen sitter längre ner och driver generatorn och ac-pumpen i bilden du bifogade.

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Innanför kåpan sitter kamremmen. Multiremmen sitter längre ner och driver generatorn och ac-pumpen i bilden du bifogade.
Ah, det har du rätt i. Då är det kamremmen. Jag som fick höra av meck att det sitter kedja i dessa bilar.

Är väl bara bensinmotorerna Tsi som har kedja dessa har ju dåligt rykte för att inte hålla ändrades till rem på Golf 7

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.