Jag har en Golf Variant TDI. 2012:a.
Mig veterligen finns ingen kamrem, utan en kamkedja.
När jag startar bilen så hörs oftast(inte alltid) en knackande ljud. Ljudet hörs i 30-40 sekunder för att sen försvinna.
Jag har lokaliserat ljudet till remkåpans främre sida(i riktning mot bilens front). Remkåpan är alltså den svarta kåpa där multiremmen sitter.
Jag bifogar en video, där jag med videokameran fångat upp ljudet. Bifogar också lånade bilder för att visa motorn.
Jag har inte lyckats ta loss kåpan för okulär check, då det krävs mer demontering än vad jag kan och har lust med.
Jag gissar på ett slitet spännhjul eller liknande. Det som är lite märkligt är det tillfälliga knackande. Vad skulle bli tyst så snabbt av mer friktion/värme?
Jag tror inte ljudet kommer från själva motorn.
Mig veterligen finns ingen kamrem, utan en kamkedja.
När jag startar bilen så hörs oftast(inte alltid) en knackande ljud. Ljudet hörs i 30-40 sekunder för att sen försvinna.
Jag har lokaliserat ljudet till remkåpans främre sida(i riktning mot bilens front). Remkåpan är alltså den svarta kåpa där multiremmen sitter.
Jag bifogar en video, där jag med videokameran fångat upp ljudet. Bifogar också lånade bilder för att visa motorn.
Jag har inte lyckats ta loss kåpan för okulär check, då det krävs mer demontering än vad jag kan och har lust med.
Jag gissar på ett slitet spännhjul eller liknande. Det som är lite märkligt är det tillfälliga knackande. Vad skulle bli tyst så snabbt av mer friktion/värme?
Jag tror inte ljudet kommer från själva motorn.
Motorn du skickade bild på har ju en kamrem. Jag hade inte kört många meter utan att ta bort kåpan för koll( om du inte gillar att byta motor) .Men börja med att ta bort Multiremmen för att utesluta saker som går med den.Dracula skrev:
Jag har en Golf Variant TDI. 2012:a.
Mig veterligen finns ingen kamrem, utan en kamkedja.
När jag startar bilen så hörs oftast(inte alltid) en knackande ljud. Ljudet hörs i 30-40 sekunder för att sen försvinna.
Jag har lokaliserat ljudet till remkåpans främre sida(i riktning mot bilens front). Remkåpan är alltså den svarta kåpa där multiremmen sitter.
Jag bifogar en video, där jag med videokameran fångat upp ljudet. Bifogar också lånade bilder för att visa motorn.
Jag har inte lyckats ta loss kåpan för okulär check, då det krävs mer demontering än vad jag kan och har lust med.
Jag gissar på ett slitet spännhjul eller liknande. Det som är lite märkligt är det tillfälliga knackande. Vad skulle bli tyst så snabbt av mer friktion/värme?
Jag tror inte ljudet kommer från själva motorn.
Klicka här för att svara


