Tror jag inte, i värsta fall behöver du investera i en mjukstart eller y/d-start.
Men det går säkert med plug and play i vanligt 16A uttag.

T
Jag hoppas på uppföljning i tråden! :D

Komedi eller Tragedi, ingen vet hur det slutar... Men uppföljning utlovas oavsett :crysmile:

• Gilla
  • Älska
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Det här kommer bli skitbra.
Köp hem ett gäng spänna där pads som Vectrex kört med på sin bordsåg. Sjukt bra.

R RobbanGBG skrev:
Komedi eller Tragedi, ingen vet hur det slutar... Men uppföljning utlovas oavsett :crysmile:
Jag känner på mig att denna tråd kan bli årets forumhöjdpunkt.:D

Knappast något problem med säkringarna. De hade i allmänhet mindre motorer förr. Knappast mer än 5,5kW och det klarar man på 16A säkringar.

Jag skulle också vilja ha en sån där justersåg.

Fint med en gammal Jonsered! Sökte någonting liknande det du köpt men råkade bli en bandsåg först. "Vilken dag som helst" ska jag montera en elmotor på den, vilken dag som helst...
Enligt tillverkaren väger den in på ca 870 kg, jag använde livlinan med att ringa en vän (som kom med traktorn) då jag kom hem efter 50 mil i bilen (y)

• Gammal Jonsered bandsåg i verkstad, med stort hjul och bord, redo för montage av elmotor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h och 6 till
  • Laddar…
Oj den var fin! Är det renovering på gång?

H heimlaga skrev:
Oj den var fin! Är det renovering på gång?
Var inte meningen att kapa tråden men ja, den hade nog klarat sig med nytt fett då alla lager ser fina ut! Säljarens far som köpt den för kanske 100 år sen och sen hade den använts i det lilla gårdssnickeriet :) lär inte ha problem med för liten bandsåg! Borde jag skapa en tråd när jag fått de sista bitarna jag saknar för att få igång den?

Kapa på du :) Det är ändå helg och jag har inte fått veta mer om min maskin än... Håller dessutom med @heimlaga;
- Fin såg!

På (en futil) jakt under dagen efter en gör-det-själv hall med lyft var jag på OkQ8 och fick syn på ett hyrbart tvåaxlat bilsläpar-släp med vinsch, ett sånt plus en palldragare kanske kunde funka :thinking:

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Är det hel botten så borde det fungera jättebra.
Var ungefär så jag tänkt lasta min hyvel. Men när en kille kom och frågade om jag ville ha lasthjälp med traktor för en hundring så var jag granska lätt att övertala. Jag lossade däremot så. Gick galant. Tänk på att okQ8 kan kräva att du har BE-kort för att få hyra ett sånt släp.

Har fått mitt vinnarmail nu, så nu vet jag lite mer exakt var sågen står. 3 mil härifrån. Har mailat och sms'at säljaren nu på förmiddagen. Han har inte svarat än, ringer lite senare om han inte hör av sig.

Dock så verkar det vara ett lite större familjeföretag som sålt, så de kanske sitter på lite andra resurser kring transport än jag själv gör... Jag har aldrig beställt transport av någon sån här pjäs förr vad är ett rimligt bud att ge om jag vill locka säljaren att transportera hit den...?

R RobbanGBG skrev:
Har fått mitt vinnarmail nu, så nu vet jag lite mer exakt var sågen står. 3 mil härifrån. Har mailat och sms'at säljaren nu på förmiddagen. Han har inte svarat än, ringer lite senare om han inte hör av sig.

Dock så verkar det vara ett lite större familjeföretag som sålt, så de kanske sitter på lite andra resurser kring transport än jag själv gör... Jag har aldrig beställt transport av någon sån här pjäs förr vad är ett rimligt bud att ge om jag vill locka säljaren att transportera hit den...?
Beror helt på vad de har för resurser.
Och vad du har för resurser.

Redigerat:
R RobbanGBG skrev:
På (en futil) jakt under dagen efter en gör-det-själv hall med lyft var jag på OkQ8 och fick syn på ett hyrbart tvåaxlat bilsläpar-släp med vinsch, ett sånt plus en palldragare kanske kunde funka :thinking:
Har du bil och körkort för det ekipaget?

K Kane skrev:
Har du bil och körkort för det ekipaget?
Jag har bil och körkort.

Men beroende på sågens vikt kan nog båda vara otillräckliga...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.